Hyundai Kona Hybrid 1,6 GDi 6DCT Style
Tenká linka LED denného svietenia so zahraničným názvom Seamless Horizon Lamp pôsobí naozaj dramaticky. Spomínam si na film Robocop, keď som mal pred televízorom prvýkrát pocit, že tomu dokonalému plecháčovi už nikam neujdem. Hlavne potom ako ma zaostrí cez tú svoju … horizon lamp. Uff, ešteže je nová KONA stále strojom, ktorý neovláda mňa, ale ponecháva mi možnosť slobodne sa rozhodnúť.
Napríklad pri vnímaní vonkajšieho dizajnu. Svetelná linka vpredu, svetelná linka vzadu, svetlá utajene integrované do podbehov a ty sa pozeráš na stroj, ktorý dnes pomenovať iba autom, začínam vnímať ako nepatričné. Pastelová Atlas White za doplatok 300€ výrazne kontruje tmavým plastom okolo kolies, prednej maske s aktívnymi vzduchovými klapkami aj lyžinám na streche. K tomu futuristické 18” disky kolies a dielo vizuálneho zobrazenia mobilnej budúcnosti je na svete.
Vo vnútri sa KONA podobá viac na zariadenie slúžiace na telesne nekonfliktný pohyb z bodu A do bodu B, rozumej normálne auto. Veľký zakrivený displej palubnej techniky Supervision, zobrazí prístroje i hudobné nadšenie, volič automatickej prevodovky sa presunul pod volant, uvoľnil tak miesto v stredovom tuneli a zachovali sa aj úhľadne spracované mechanické tlačítka na ovládanie automatickej klímy. Netradičná je plocha na ľavej strane veľkého displeja, ktorej primárna vlastnosť je pozitívne priťahovať, takže zberači magnetiek si môžu pripnúť svoju obľúbenú. Volant sa drží dobre, ale kladiem si otázku prečo stratil znak a nahradilo ho mínus, resp. pomlčka? Bude za ňou nejaký dovetok?
Najvyššia výbava Style má naviac bezdotykové ovládanie dverí kufra, zobrazenie mŕtveho uhla v budíkoch počas toho ako zablikáš 3, 5 alebo 7 krát. Elektrické ovládanie predných sedadiel, ktoré sa posúvajú efektívne, ale nepamätajú si nič. 360 stupňový monitoring, kde sa zvonku kamošia kamery, ktoré ti svoju rezolúciu premietajú na centrálny displej. K tomu prémiová audiosystém BOSE s veľmi slušným akustickým zásahom.
Do kufra naložíš 466 litrov kedy chceš a 1300, keď si sklopíš zadné operadlá. Po 2 litre zmestíš do predných dverí a v lakľovej opierke nájdeš praktickú misku na príležitostné plnenie. Vynikajúci prístup k USB portom poteší podobne ako bezdrôtová nabíjačka alebo superrýchlo vysúvateľné držiaky na poháre.
Údaju o zrýchlení z 0 na 100 km/h od 10,9 po 11,2 sekundy, rozumiem ako možnosti získať širší hmotnostný rozptyl pre vodičov alebo ospravedlniť poveternostné podmienky. Maximálka je dnes moderných 165 km/h a jej dosiahnutie vie KONA realizovať hneď. Štvorvalcová, benzínová jednašestka kombinovaná s elektrom, vie vyrobiť dennú spotrebu do 6 litrov a na relatívne malú nádrž, iba 38 litrov, zájdeš aj 600 km.
Na 1485 kg ťažké auto, výkon 141 koní a 265 Nm stačí do momentu, kedy sa ti v režime Sport zachce pádlovať pod volantom a rezať serpentíny. Hybridná KONA vie jazdiť pokojne a spokojne. V prípade krajnej nutnosti sa ponáhľať, vie jazdu okoreniť, ale masochistickú chilli párty od toho nečakaj. Predný McPherson a zadný multilink robia jazdu plavnou a tlmiče sa ťa nepýtajú, či ti preskočilo, keď preletíš petržalský retardér v 50-ke. Ak by si chcel do terénu, vedz že pod autom máš 170 mm, ale poháňané iba predné kolesá, ktorým však vie pomôcť el. nastavenie v jazdnom režime SNOW.
Nová KONA si svoju modernosť typizuje i nošou bezpečnostných systémov a asistentov. Jednotlivé elektronické systémy sledujú vzdialenosti, uhly, pruhy, stabilizujú, blokujú ak je potrebné a dbajú na prednosti, napr. pri odbočovaní vľavo. Ďalšie pomáhajú do kopca, na diaľnici, pri cúvaní, predchádzajú kolíziam a sledujú značky. Toto všetko sa o nás stará, aby sa nič nestalo, aby sme nič nemuseli. Človek má chuť poslať auto na nákup samé a nechať sa prekvapiť, čo dobré mu privezie?
Ten čas príde!
Autor: Marek Varga