INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai Santa Fe – Na divokom severo-východe!

Hyundai Santa Fe – Na divokom severo-východe!

Santa Fe je výraz, pod ktorým sa mi v prvom momente vybavia lietačky kovbojského salónu, v piesku zapadnutá, hrdzavá šerifská hviezda alebo ohnivou vodou opojení červenokožci.  Santa Fe vždy charakterizovalo drsný divoký západ s nádhernými scenériami a kultúrou westernu.

Dnes je to hlavné a druhé najväčšie mesto štátu Nové Mexiko, ktoré bolo postavené ako pevnosť španielskymi koloniálnymi obyvateľmi, ale pod politickým a kultúrnym vplyvom Spojených Štátov sa neskôr stalo súčasťou juhozápadu USA. 

Alebo je to druhé najväčšie SUV automobilky Hyundai, ktoré si aziati postavili ako domovský tereniak a pod vplyvom trhu postupne pretvorili na uhladené, tvarované a uznávané európske SUV. 

Je to tak. Hyundai Santa Fe modelového roku 2013 je naozaj pekné auto. Dominantné, vyvážené s krásnymi líniami a mohutnými kolesami. Keď som preberal kľúče, povedali mi, že auto v „takej kávovej farbe“, čaká vonku. Rozhliadol som sa teda navôkol, aby som zachytil „nejakú kávovú“, a keď mi pohľad spočinul na zaparkovanom Santa Fe s EČV, ktoré sedelo s preberacím protokolom, pochopil som. Niekto jednoducho nepije presso s mliekom, ale mlieko s pressom, pretože toho mlieka tam bolo podstatne viac. A pokiaľ pozriete do katalógu, zistíte že táto farba nemá s kávou spoločné vôbec nič a jej meno je jednoducho - metalická Mystic Beige.

Napriek tomu bola farebná kombinácia testovaného Santa Fe tým najpriliehavejším kabátom pre vyjadrenie úcty k veľkosti, majestátnosti a luxusu. Veľmi príjemné, pekné a trochu nadradené. 

Akonáhle sa k autu priblížite, dostane sa vám vľúdne diódové privítanie a osvetlené kľučky dverí a spätné zrkadlá navodia atmosféru nadštandardu. Predné svetlá jednoznačne potvrdzujú úzky vzťah s modernou eleganciou a ich, akoby neónové obočie, má dokonalý tvar. Neprehliadnuteľná predná maska sa blyští možno až príliš a obrovské spätné zrkadlá bez problémov nahradia hardvérový defekt pri tenisovom tréningu. Áno, sú obrovské, ale vidíte v nich všetko.



19 palcové disky sú hrdé s krásnou farbou a vďaka svojej veľkosti trochu dehonestujú brzdové kotúče, ktoré vyzerajú primalé. Na chvíľu máte pocit, že tak mohutné auto nedokážu zodpovedne zastaviť, ale môžem vás upokojiť, dokážu.

Santa Fe myslí aj na mäkších účastníkov premávky. Tým myslím neopatrných chodcov, vrhajúcich sa na prechody veriac v nesmrteľnosť. Hyundai do svojho SUV implementoval aktívnu kapotu, slúžiacu práve na zmiernenie škôd pri strete s chodcom. Samozrejme ide práve o škody na chodcovi. Teda pokiaľ by sa už malo stať, Santa Fe sa posnaží, aby boli zranenia minimálne. V každom prípade nikdy nepochopím myslenie ľudí, ktorí schválne vstúpia do cesty takmer 2 tonovému kusu železa.

Interiér pokračuje v budení dobrého dojmu a obklopí vás priestorom a kožou. Testovaná výbava Premium vás zasype všetkým, čo by vám mohlo pri Hyundai napadnúť a aj tým, čo vlastne nikdy nevyužijete. Od komfortných a starostlivých funkcíí ako sú stádo airbagov, kontroly stabilizácie a trakcie, asistenti výjazdov do kopca, kontroly pruhov, rozjazdov a iných zjazdov až po iné kožené, teplé, či múdre, elektronické záležitosti. Je tam toho naozaj mnoho a verte, že navyknutie na komfort a luxus je takmer okamžité. O pár dní to považujete za štandard a o ďalších pár máte tendenciu začať opovrhovať inými autami. Naštastie je to Hyundai a naštastie dá včas vedieť, kam patríte. Stačí zaradiť D a vyraziť. 



Hyundai Santa Fe jazdí ako adolescentný basketbalista, ktorý už dorástol do svojej funkčnej veľkosti, ale ešte stále nevie skákať. Je dobre stavané, dominantné „pod košom“ ale stále nedočiahne. 

Pokiaľ to vezmem zo strany bežnej prepravy v príjemnom prostredí s vedomím, že sedím v naozaj peknom SUV, nemám žiadne výhrady. Ak by som chcel zdvihnúť nos a pozerať sa na ostatných zhora, je nutné to najskôr prehodnotiť. 

Santa Fe má pri dynamickej jazde zvláštne nervózny podvozok. Tak veľkému majestátnemu autu, by sa hodila podstatne väčšia rozvaha na nerovnostiach a trochu elegancie pri prejazdoch zákrutami. Napriek svojej veľkosti, kráse a vizuálnej noblese, poskakuje po našich cestách ako teenager na extáze. Ok, je to vcelku radostné, ale k pozícii, ktorú Santa Fe zastáva sa to nehodí. 



3 režimy nastavenia riadenia, Normal, Sport  a Comfort zaujmú, ale predpokladám, že akonáhle sa pohráte, prepnete na Normal, aby ste sa tohto tlačítka už nikdy nedotkli. Koža na volante je tak hladká, že do neho musíte riadne zatlačiť, aby sa nevyšmykol. Pri Sporte je tuhý, pri Comfort-e mäkkučký a Normal je niekde uprostred. Cieľ? Normal je normál, nemusí mať cieľ. Comfort pomôže pri parkovaní s veľkým autom a Sport? Sport pomasíruje ego chlapom a ženám stuhne v rukách. A to je asi všetko čo dokáže. Ja som mal tendenciu voliť väčšinou Comfort, aby sa ten nepekný volant nešmýkal až príliš.

Čo Santa Fe ovláda na jednotku je identifikácia vhodných medzier. Plne automatický parkovací asistent za vás preberie zodpovednosť pri krútení volantom a uloží auto na milimeter presne. Pri veľkom Santa Fe je to fantastická pomôcka pre mestské žitie, pretože niekedy mi počítač navrhol parkovanie do takej medzery, na ktorú by som sa možno neodvážil ani ja sám.

Hyundai Santa Fe s najsilnejšou motorizáciou 2,2 CRDi vo výbave Premium v naozaj krásnej Mystic Beige získate za 39990 EUR. 145kW (197 koní) vás cez 6 stupňový automat vyposúva až na maximálku 190 km/h. Snaha rozbehnúť takmer 2 tony s využitím krútiaceho momentu 436 Nm je znateľná, ale pri rozbehu z miesta cítiť náročnosť celého úkonu. Santa Fe sa rozbieha neochotne a pokiaľ chcete vyraziť prudšie, je nutné spojiť plynový pedál s kobercom.



Dynamika pri jazde je veľmi príjemná. Pokiaľ sa motoru a prevodovke podarí auto rozhýbať, následne už všetko pracuje podľa očakávaní. Pružné zrýchlenie je uspokojivé, pohyby mestom, či na diaľnici bezproblémové. Len z tej križovatky to chce podstatne viac plynu. Ak ho vezmete na okresné cesty niekam na severovýchodné kopce, bude poslúchať do momentu, kým vás fyzika nešťuchne do pleca a stabilizácia neupozorní na bezúčelnosť nepovinných cvikov. 

64 litrová nádrž zabezpečí komfortný dojazd na druhú stranu republiky bez potreby tankovať a ešte vám zostane na offroadové pokusy. Spotreba 6,9 litra vyjadruje naozaj lenivé prejazdy nočným mestom. 7,6 litra ukázal počítať pri cválaní po horizontoch podkarpatskej okresky a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h fúkal silný protivietor, ktorý vypýtal 8,5 litra.

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4x4 6AT Pemium bude dobrým spoločníkom s dostatočnou dávkou zadosťučinenia. Kupujete si vizuálne výborne zvládnuté auto s trochu bláznivým prejavom dynamickej jazdy. Ale na druhú stranu je to ako v spomínanom westerne. Krásne, tradičné a divoké.


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner