FL5Alfa samicaVW ID.4 GTX videoVIDEOOpel Astra Sports Tourers Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai Santa Fe Hybrid 1,6 T-GDi 4x4 Premium - Auto do voza i do ko-stola!

Hyundai Santa Fe Hybrid 1,6 T-GDi 4x4 Premium - Auto do voza i do ko-stola!

Staré známe, “do voza aj do koča” sa primárne spája so ženami. Folklórne povedané, i navarí, buchiet napečie, i poprace, kury zaopatrí i si nové šaty navlečie i vypije, nech je súca po mužovom boku, bárs i na jarmoku. V jazyku ľudí dneška, by sa oná ľudová slovesnosť mohla rovnako dobre využiť aj pri autách a s miernou parafrázou zaradiť do slovníka ľudových múdrostí. Aktuálny Hyundai Santa Fe mi totiž definoval význam dnešného auta, ktoré plní svoju praktickú i nazvime to, slávnostnú úlohu. I do voza, i do ko-stola! … a možno i buchiet napečie!?


Vo metalickej farbe Glacier White (+660€) pôsobí naozaj veľkolepo. Rovnako dobre si ho v tomto odtieni predstavujem ako prichádza po nevestu a vezie ju na svadbu. (pôvodná veta bola, …ako nakladá nevestu …, ale prehodnotil som to kvôli zdvojenému významu). Ako celok na mňa nové Santa Fe pôsobí mohutne a celistvo. Vnímam dostatok oblín a správne vyrezané hrany, ktoré sa zlučujú v jeden homogénny, moderne vyzerajúci tvar, dnes nazývaný SUV.  Dojem zvonku nakoniec potvrdilo aj samotné jazdenie, ale o tom neskôr.


Predné svetlá nesú označenie FULL LED, nie je teda pochýb, že vo štvorcových projektoroch, ktoré mi z nejakého dôvodu pripomínajú nadaného nosorožca, nenájdeme ani zmienku o žiarovke. Horné linky denného LED svietenia zas vytvárajú pocit, že Hyundai poslal na cestu nejaký supermoderný koncept. K tomu maska chladiča v tmavom chróme z príplatkového Luxury Packu (+2.500€), rovnako lemovanie blatníkov, podbehy a spodné lišty nárazníkov vo farbe karosérie a so svojím Santa Fe môžete pokojne vyraziť na nedeľnú omšu. Lesklé 19 palcové disky s pneumatikami 235/55 len dotvoria luxusný imidž, ktorý mi ako jediná peha na kráse rušili zadné smerovky v nárazníku. Neboli súčasťou LED svetiel zrejme preto, aby nenarušili ich peknú grafiku, ale zadné smerovky mimo svetiel ma vizuálne neuspokojujú a pripomínajú časy starých offroadov. 




Zásah Luxury Packu je citeľný aj v interiéri, kde vaše zmysly upúta prístrojová doska s prvkami z lešteného hliníku, kožené čalúnenie sedadiel Nappa, volant potiahnutý perforovanou kožou, strop a slnečné clony, ktorých sa chcete, miestami až nutkavo dotýkať, pretože sú potiahnuté príjemným semišom no a počas jazdy stráži asistent na predchádzanie kolíziám pri parkovaní PCA a diaľkový inteligentný parkovací systém RSPA. Ten druhý, na diaľkové, zo mňa počas jedného predpoludnia spravil malého chlapca, ktorý si venčí svoje veľké SUV a prechádza sa s ním, presnejšie vedľa neho, po svojej ulici. Toto síce nie je primárnym účelom parkovacieho systému, ale bohovsky ma bavilo zbierať spýtavé pohľady susedov, prečo nikto nesedí za volantom a auto sa hýbe? Nuž, nová doba ľudia, nová doba!




V mrznúcich dňoch som ocenil štart na diaľku, pretože pokým sme pripravili deti a zbalili všetok rodinný itinerár, nutne potrebný aj na malú prechádzku, auto sa príjemne vyhrialo a žiadnemu členovi rodiny nemusel odmrznúť zadok, hoci ten bolo možné zachraňovať aj intenzívnym, 3-stupňovým vyhrievaním sedadiel. V lete naopak poteší ich ventilácia, takže chlapi bez mokrých košieľ a dámy … pokojne bez. Vo výbave Premium sú predné sedadlá nastaviteľné elektricky a praktická je možnosť nastavenia sedadla spolujazdca, tlačítkami na jeho sedadle, priamo z miesta vodiča. Drobnosti, ktoré v praxi potešia. Vyhrievaný volant by zrejme vedel roztopiť aj rukavice, pretože stačilo pár sekúnd a bol teplý ako , … čertsvé pečivo.


 


Head-Up displej premieta priamo na čelné sklo, tak ako sa na túto triedu patrí, takže žiadne plastové fejky nečakajte. Prístrojová doska Supervision s 12,3” farebným TFT displejom je v poriadku, plne digitálny kokpit býva dnes už známym štandardom vyšších výbav, ale jeho grafické spracovanie ma trochu vrátilo do čias hry Super Mario a znázornenie budíkov a palubného počítača mi nekorešponduje s majestátnou noblesou veľkého Santa Fe (pozn. autora: hneď potom som testoval malú i20 a tam je takmer identická grafika ako ušitá na mieru povahe a rozmerom auta).




10,25” farebné LCD zobrazí integrovanú navigáciu aj prepojenie smartfónu s Apple CarPlay i Android Auto. Rovnako dobre zobrazí zvyšné, vcelku prehľadné menu a pokým sa budete predierať množstvom nastavení, či vlastnou personalizáciou profilu, Santa veľmi dobre zahrá prostredníctvom prémiového audiosystému KRELL so subwooferom a zosilňovačom cez 10 reproduktorov. A potom, keď si nastavíte všetko od polohy sedadla po ambientné podsvietenie,  sa výhody dvojtónového interiéru Camel, začnú veľmi pôsobivo prejavovať aj počas jazdy a zrazu prichádza moment, kedy sa z “do voza” plynule mení na “aj do ko-stola”.




Odtlmenie vonkajších ruchov je výborné. Auto pôsobi za jazdy ťažkopádne, žiada sa mi použiť výraz, kymáca sa a celkovo tvorí dojem veľkej ameriky. Veľa miesta, veľké rozmery, vysoký posed a spomínaná medvedia dynamika. Nedajte sa však pomýliť, pretože to všetko má na svedomí dobré odhlučnenie a výborná práca podvozku, ktorý aj seriózne spomaľovače vnímal ako samozrejmosť, s ktorou sa nepatrí obťažovať posádku. Vysoké hupy, či bratislavské diery mu nerobili žiaden problém. Santa Fe jednoducho pláva mestom s takou gráciou, že si cestu domov cielene predlžujete, len aby ste sa ešte chvíľu mohli nechať kolísať.




Benzínová 1,6-ka s turbom a všetkým tým elektro príslušenstvom veľmi pôsobivo zrýchľuje. Santa Fe opäť prekvapí a 169 kW (230 k) sa prejaví silným záťahom a na 100 km/h zrýchli za 9,1 sekundy. Maximálka je 187 km/h, ono sa na tak zodpovedne pôsobiace auto viac nepatrí. V jazdnom režime Sport by som osobne jazdil neustále. Reakcie na plyn sú dobré a riadenie je, na váhu a rozmery auta, príjemne presné. Osobne by som prehodnotil 6 stupňový automat, ktorý si miestami musel dlhšie premyslieť, ako naložiť s príkazmi “zhora” a frenetické dupanie na plyn alebo mačkania pádiel pod volantom malo rovnaký efekt, ako žiadať starého otca o gymnastický výmyk z visu. Myslím, že by na to povedal iba: “pokojne chlapče, pokojne, neži tak rýchlo!” Jazdný režim Eco je ultraletargický, ale viem si predstaviť, že by to niekomu vyhovovalo a režim Smart sa snaží zaviesť do praxe vaše aktuálne, mentálne nastavenie.




4x4 funguje. Kontrola trakcie TCS a stabilizačné systémy (ESC a VSM) sa dajú vypnúť. A na snehom pokrytej ceste so zákrutami, ideálne vedúcej do mierneho kopca sa vie vodič opustiť a potlačiť do plynu viac. Zadná náprava sa pocitovo zápajá o sekundu neskôr, ale dá sa to pekne načasovať a s autom plným rodiny, zabávať deti v malých pretáčavých šmykoch. Tvrdé rally mykanie volantom a tvrdé brzdy mu nesvedčia, ale v krízovývh situáciach nesklame a aj s pomocou naozaj hory elektronických asistentov a systémov dokáže nové Santa Fe predchádzať, respektíve minimalizovať, dopady rôznych druhov kolízií.




V mojej testovačke boli snáď všetky možné prvky pasívnej i aktívnej bezpečnosti, vypisovať ich však nebudem, šetrím papier. Dovolím si však tvrdiť, že za 49.250€ (základná cena 41.390€) dostanete jedno super vybavené, veľké a bezpečné auto. Choďte si nové Santa Fe vyskúšať, pretože si myslím, že pokiaľ niekto hľadá riadne rodinné auto, vhodné na všetko, od jazdenia na stavbu, svojho nového rodinného domu, cez cestovanie na dovolenku po dlhých chorvátskych diaľniciach až po účasť na vyparádených oslavách, je nové Santa Fe výborným životným spoločníkom. Ako sa vraví, toto je auto aj do voza, … aj do Santa Fe. AMEN!



Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda