INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Jeep, ktorý stratil Compass!

Jeep, ktorý stratil Compass!

Dodnes sa stretávam s pomenovaním “džíp”, ktoré ľudia používajú pre opis terénneho auta. Akéhokoľvek, od akejkoľvek značky. Stačí, že je to väčšie, vyššie a hlavne, aby to malo v papieroch napísané SUV alebo cross. A ešte s jedným označením sa stretávam, primárne u starších ľudí, pamätajúcich časy bratskej okupácie - “gázik” (GAZ - Gorkovskij avtomobiľnyj zavod). Z toho vyplýva, že značka Jeep vytvorila ikonu a tzv. jednotku terénnosti a už zo svojej podstaty a poslania, ktoré šíri, má povinnosť byť terénne zdatnou.


Jeep už v roku 1966 so svojím modelom Kaiser Super Wagoneer definoval novú skratku SUV. Čiže auto s vyššou svetlou výškou, dostatkom luxusu a pohonom na všetky kolesá. Tak ako sa na Jeep patrí. To všetko by bolo v poriadku aj dnes, pokiaľ by Jeep nepodľahol čudnej teórii o záchrane galaxie tým, že sa z neho stane nežný patriot. I preto som na mojom Compasse zažil dve sklamania naraz. Prvým bolo zelené “e” na dverách kufra a druhým zistenie, že sa jedná, nech mi to offroadový Boh odpustí, o auto s pohonom IBA prednej nápravy.


Kúpiť Jeep s predným pohonom je ako obliecť si policajnú uniformu a neozbrojený sa nechať vysadiť v parížskom, filmovom okrsku 13. Ono to síce na prvý pohľad vyzerá odhodlane, ale životnosť takéhoto počinu sa ráta v minútach. Teda pokiaľ nie ste David Belle alebo Cyril Raffaelli. Vezmite na skutočný offroad tento model s predokolkou a zaručene po pár minútach stratíte, … svoj existenčný kompas. 


Jeep Compass vyzerá ako pevne postavené SUV, čo potvrdí aj prvými dotykmi, napríklad s masívnymi kľučkami, tuhými dverami, širokým volantom a celkovo dobrým a dôveru vzbudzujúcim spracovaním exteriéru aj vnútra. Žiadne módne vzplanutie sa nekoná, ale potreby posádky sú bez problémov naplnené. Strieborná Glacier (+690€) potvrdzuje vizuálnu neutralitu a má 2 dôvody prečo sa hodí? Nevidno na nej špinu pretože je strieborná a nevidno na nej špinu, pretože toto auto do terénu nechodí! Hoci so svetlou výškou 198 mm a zaujímavými prejazdovými uhlami, by mohlo. Doba však položila otázku, a … kvôli čomu?




Presne tak! Všetko máme na dosah cez okno auta, prečo by sa niekto teperil mimo spevnenej cesty? FWD Compass má svoje opodstatnenie pre tých, ktorí Jeep nevnímajú ako historický odkaz, ale iba ako bežné auto, ktoré plní požiadavky a reflektuje trendy. 1,5 litrový benzín spoločne s elektrosústavou preto pokojne slúži k presunu z bodu A do bodu B, naviac s dobrým pocitom ekologického prínosu. Kombinácia nápisu Jeep na typickej maske chladiča a tohto druhu mindsetu by sme v minulom storočí vnímali ako kacírstvo!


130 koní a 240 Nm sú len čísla do tabuľlky, dôležitý je aspekt reálnej skúsenosti, ktorý navráva, že samostatné tlačítko pre vypnutie elektro pomoci na stredovom paneli má svoj význam. Rozbiehať sa z križovatky na spôsob “stihnem” alebo predchádzať na okresných cestách nie je odporúčané. Hybrid potrebuje čas a význam termínu dynamika presúva na koniec radu. Môžeš argumentovať nižšou spotrebou, ktorá je v reále rovných 7 litrov. Je to ok v porovnaní s ekobio riešením tejto motorizácie? Je?




Maximálna rýchlosť 193 km/h je dosiahnuteľná iba po vetre a dolu kopcom, diaľničná skutočnosť oscilovala okolo 170 km/h. Zrýchlenie za 10 s na rýchlosť 100 km/h je uveriteľné. V mestskom cykle sa 7 stupňová dvojspojka s celkovou váhou 1575 kg nepasuje, radí hladko a nerušivo a auto ako celok jazdí na správne nahustených pneumatikách príjemne hladko. Kufor má adekvátny mestský objem 438 litrov a pokiaľ by bola nutná návšteva IKEA, sklopíš na skoro 1400 litrov. Zaujímavé je, že pokým mlieko, maslo a zaprášenú detskú kolobežku kladieš na koberec, pod nohami v kabíne máš gumové rohože pochádzajúce z paketu “zima”. K nemu získaš i vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný kožený volant aj odmrazovanie steračov.


18” disky bežne zvládajú dennú rutinu, s pneumatikami 225/55 sú schopné zájsť aj na rovnú poľnú cestu alebo ochrániť lesk pred útokom obrubníkov. To, že má Compass iba sadu na opravu defektu a nie riadne náhradné koleso len potvrdzuje, že na zásadný terén nepomýšľa. Nepomôžeš si ani s paketom “výkon”, s ktorým namiesto ryčiaceho motora a striekajúceho bahna, získaš iba USB C vstup vzadu a bezdrôtovú nabíjačku vpredu. Drsné! Zatrúbiť si však môžeš parádnym dvojtónovým klaksónom a nejedného neporiadneho cyklistu tak vyhodiť z … rytmu.




34.824€ za Jeep Compass Limited. Čo je veľmi dobre vybavené, dostatočne veľké auto s pevným postojom, robustným zjavom, rozumnou prevodovkou, mnohými bezpečnostnými asistentami a modernými funkciami, ktoré dobre jazdí bez zásadných ťažkostí, či nekomfortných anomálií … po asfalte! A nabudúce? Možno si napíšeme o tom, ako Wrangler predal obličku preto, aby sa zapáčil Tesle!



Autor: Marek Varga