Mazda 6 sedan 2,5 Skyactiv 20th Anniversary
Čo sa stane, pokiaľ pred teba niekto postaví ladne sa prehýbajúci sedan vo farbe čerstvého baklažánu s prepychovo znejúcim interiérom z Japonska? V prvom momente sa chceš ísť hneď povoziť, v druhom, keď sa prihlási mozog, sa opýtaš - a koľko to stojí? No ako by parafrázovali Beata s Vašom “poďme spolu rátať”!
44.860 EUR je základná cena modelu, ktorý sa celým svojím dlhým menom nazýva Mazda 6 sedan 2,5 Skyactiv G194 AT 20th Anniversary. Ono 20th je zároveň pomenovaním špeciálnej, najmocnejšej výbavy, z čoho vyplýva, že štartovacia cena je tá najvyššia z portfólia. Novú vybavenejšiu šestku už proste na Slovensku nekúpiš.
Môj osobný pohľad vidí 4-dverový sedan ako pracovné auto, slúžiace primárne klišé povolaniu - manažér. Piate dvere sú plechové a ponúkajú 489 litrový priestor na tvoje obleky a kufrík. Pracovné rozumej v zmysle, že veľa robí to, na čo bolo primárne vyrobené, teda jazdí medzi mestami, komfortne vozí svoje posádky a reprezentuje. S Mazdou 6 mám v tomto ohľade malý rozpor, pretože jej tvary sú až príliš ženské. A príliš ženské mi nepríde manažerské a úprimne tvrdím, že naozaj nemám nič proti ženám manažérkam - tie sa totiž tiež vozia na chlapskejšie pôsobiach sedanoch. Šestka je krásna, vyzerá dynamicky, štíhlo, pôvabne, perfektne. Dizajnovo sa jej nedá nič vytknúť, okrem tej chlapskej … dravosti. A prémiový lak Artisan Red, znie oveľa viac ako parfém, než sekera. K tomu laku, Beata pripočítala 940 EUR.
Výrobca poskytuje záruku na 6 rokov alebo 150 tisíc kilometrov. Pokiaľ však otvoríš dvere, sadneš za volant a prvý krát sa podotýkaš interiéru, pocit dobre odvedenej roboty, kvality a večnej odolnosti ťa uspokojí viac ako spomínaná záruka. Prehľad výbavy je tak rozsiahly, že nemá zmysel zahlcovať tvoje oči tu, jednoducho nazri do cenníka dostupného na stránke Mazdy a popozeraj si všetko to, čo vlastne nemáš dôvod riešiť, pretože je to v strehu za teba. Ty len jazdi a užívaj!
V časti “riadenie a asistečné systémy” máš 25 položiek, z ktorých ovládaš maximálne nastavenie volantu a adaptívny tempomat. Všetky i-Stopy, i-Eloopy, EPBčka, TPMSka, HLAčka, MRCCčka, SBSká, GPSká, HMIčka, SCBSká, RVMká, RCTAčka, LKAčka a Top View Monitor s cúvacou kamerou si už všetko menežujú úplne sami. Ak by si predsalen zostal ustráchaný a chceš viac bezpečnosti, v jej časti v cenníku nájdeš ďalších 12 položiek. Tie akusticky upozorňujú, zabrzdia, rozdelia, nešmyknú i neprešmyknú, pritiahnu, podržia i dieťa v autosedačke a pokiaľ by sa už nebodaj stalo, nafúknu a zachránia.
Komfort je časťou, ktorú od najvyššej výbavy očakávaš a vedz, že to čo môže Mazda do svojej šestky ponúknuť, to tam máš. Uznávam, že nie všetko funguje tak ako by som si podľa drahého čalúnenia prial, ale hold, stále sme pod hranicou 50 tisíc peňazí. Posed za volantom je viac obývačka ako šport, volant si nenatieraj žiadnym moderným gélom, koža na ňom sa ti v rukách začne šmýkať, čo nie je pre riadenie zrovna motivujúci faktor. Máš aj všetky Androidy a Apple Play-je i bez kábla, rovnako displeje a menu, ktorého ovládanie a logika zostali však niekde pred hotelom Kyjev v Bratislave, ešte v časoch, keď tam bývalí politici predávali bony.
Tzv. dvadsiatka alebo 20th je limitka, ktorá ti ponúkne ešte viac ekluzivity, jedinečnosti a osobnej spokojnosti. Vo vnútri ťa objíme prémiové kožené čalúnenie Tan Nappa, emblém 20th ti pripomenie a ostatným ukáže, 19” disky kolies Bright Silver naozaj dokonalo vystihnú dynamické línie 4870 mm dlhej karosérie, no a špeciálne farby Rhodium White a Artisan Red ukážu, či si viac Śvéd alebo zeleninár.
Klenotom tohto sedanu je motor a jeho 2,5 litrové, atmosférické poslanie. Na dnešnú dobu s čudne nízkym výkonom 194 koní a krútiakom 258 Nm, sa javí ako zaslúžilý senior, ale faktom zostáva, že pôsobí nesmrteľne. Dynamika šestky nie je nijak zásadne poznačená, auto vie jazdiť i svižne a agilné tvary karosérie sa prejavujú aj v jazdnej realite. Počas ostrého a rýchleho manévrovania je cítiť jej náklonnosť k prednej časti, ale dlhé rýchle tiahle zákruty i stúpania zvláda výborne. Motor nemá zásadnú chuť neustále konfrontovať obmedzovač, dobre sa cíti v stredných otáčkach, ale pokiaľ k tomu dôjde, podrží.
Automatická prevodovka má archaických 6 stupňov, jej práca je nenútená a rozvážna, zásadne sa ponáhľať nechce, ale pokiaľ chceš ty, pádlami na volante si zvrtneš aký kvalt potrebuješ. Rana do výfuku nasledovať nebude, ani pretekárske trhnutie spojky, ale máš ho tam a môžeš lineárne a s dobrým zvukom zrýchľovať. Na stovku stihneš za 8,1 sekundy a maximálne to natiahneš na 228 km/h. A to všetko pri stále veľmi potešujúcej dlhodobej spotrebe 8,2 litra benzínu na 100 kilometrov.
Mazda 6 sedan v dvadsiatkovej limitke je Mazda 6 sedan, ktorý na ceste vyzerá inak. Jazdne a komfortom sa od bežnej najvyššej výbavy extra líšiť nebude, ale pocitovo budeš jazdiť niečo iné, svoje, vybrané a nečasté. Ak ťa teší fakt, že máš veľmi zodpovedné auto, s naozaj dobrým motorom, fandíš tejto japonskej kultúre jazdenia a automobilového myslenia a spolu s Beatou a Vašom si spočítal, že to celkovo stojí 45.800 EUR, tak si …. šťastný!
Autor: Marek Varga