Prvá dámaEQVKráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mazda CX-5 AWD 100th Anniversary - Súhlasím!

Mazda CX-5 AWD 100th Anniversary - Súhlasím!

Súhlasím s tým, že má nadčasový dizajn, to Mazda vždy vedela a že o 8 rokov bude stále vyzerať príťažlivo. Rovnako si myslím, že o 8 rokov bude Mazda patriť medzi málo značiek, ktorých modely s týmto vekom budú ešte normálne fungovať. Trend, auto na 3-4 roky je totiž silný a málokto sa dnes, tobôž o 8 rokov, bude voziť tak starým autom. Nie sme predsa nemoderní, lakomí a zbytočne pokorní vidiečania, ale progresívni mestskí vlci!


Súhlasím s tým, že spraviť verziu 100th Anniversary na počesť 100 ročnice Mazdy je veľmi fajn. A mohli by si to kupovať iba tí, ktorí chcú vzdať hold, uctiť si 100 rokov roboty a pripomínať si kvalitu zakaždým, keď sadnú do auta. Naivné? Zrejme! “100 ročnú” CX-5 si kúpi zrovna ten, kto na ňu dostane zľavu, prípadne ten, čo nechce čakať na svoju top výbavu Revolution a práve anniversarka bola skladom. Nič to, v každom prípade si ten, či onen, odvezia kus poctivo poskladaného a dobre vyzerajúceho auta.


Súhlasím, že biela Snowflake Pearl jej pristane a v spolupráci s bielym a tmavočerveným, pre niektorých bordovým, či vínovým koženým interiérom s ornametom 100 Years 1920-2020 vytvára, vizuálne veľmi ekluzívne pôsobiaci balík. Krátke sedáky predných sedadiel však po usadnutí devalvujú celkovo dobrý pocit z minimalistického dizajnu, hladkosti a až umelecky pôsobiaceho interiéru. Potvrdzujem však, že ako to u ľudí býva zvykom, prispôsobíte sa natoľko, že po pár 100 kilometroch vám najskôr čudné sedenie už vadiť nebude.


Súhlasím s prevedením infotainmentu - jednoduché, graficky ľahko uchopiteľné zobrazenie funkcií a menu je super. Rovnako jeho ovládanie na stredovom tuneli, ktoré reaguje rýchlo a presne. Ale! Počas celého testu ma nesmierne vyrušovalo neustále nastavovanie ADD - Active Driving Display, čo je v preklade z AJ do AJ, headup a CX-5 ho premieta na čelné sklo. Všetko ok, pokiaľ by po každom naštartovaní nevyzeral ako postihnutý, nakrivo stočený, nízko padnutý s maximálnou intenzitou osvetlenia, ktorá v noci vypaľovala oči. Nepomohlo ani nastavenie, ani vypnutie, ani reset všetkého. ADD si žil svoj autistický život a vždy, opakujem, vždy (aj pokiaľ bol manuálne vypnutý) sa po novom štarte vždy zobrazil, aby vyrušoval. Prinieslo to však jednu novú skúsenosť - prvýkrát počas 10 rokov testovania áut, som si nenepravoval ADD podľa pozície sedenia, ale sedadlo tak, aby som videl na headup display.




Pokiaľ by vpredu nevŕzgali tlmiče alebo ich uloženia (nevedel som definovať presne), jazda po nerovnostiach by bola až ukážkovo nerušivá, pretože samotný podvozok CX-5 je vynikajúci. Zvuky starej drevenej lode, popri tom ako som Mazdu skúšal v ľahkom teréne, pripisujem skôr drsným novinárskym kilometrom ako problému samotného auta. Nuž, tieto naše testovacie prostitútky si neraz zažijú stredovek. Na druhú stranu, po kvalitnom povrchu auto doslova letelo milimetre nad zemou, tak dokonalo podvozok i s veľkými 19-kami filtroval malé nerovnosti. Pohon všetkých kolies AWD a jeho prejav sa mi páčil ako na asfalte, tak na povrchu nespevnenom. Pri dobrej priľnavosti pomáhal autu stáčať sa pod plynom do zákruty a na šmykľavom zas vyosovať zadnú nápravu do mierneho pretáčania, pokým auto nestabilizovala elektronika.




Rád súhlasím s pocitom zo samotnej jazdy, ktorý ma pri Mazde permanentne zavanie do atmosférického praveku, kedy ešte bolo počuť motor, cítiť riadenie, bolo potrebné využívať celé pole otáčkomeru a to všetko spôsobovalo radosť z riadenia. Dnes 2,5 litrový benzín o výkojne 194 koní pôsobí ako niečo, čomu sa nechce zrýchľovať, čo v meste konzumuje obludných 9 litrov paliva, na diaľnici sa s maximálkou 195 km/h nepretrhne a ani na tých semafóroch nepošteklí ego - za 9,2 sekundy na 100 si hociaké čínske turbo už kupuje hotdog na ďalšej pumpe. 6 stupňová automatická prevodovka síce pekne naháňa analógovú ručičku otáčkomeru, ale na dnešné pomery rýchlych dvojspojok, jej to trvá. No a súhlasím s tým, že pokiaľ Mazdu vnímate takto, nemali by ste si ju za žiadnych okolností kupovať!




Mazda má ako jediná zvláštnu auru. Súhlasím! Možno preto, že sa nedala strhnúť prúdom a ide si svoju duševnú i technologickú politiku. Dokáže sa s emisným nezmyslom vysporiadať inak ako ostatné automobilky, ide smerom váha dolu, namiesto výkon hore a celkovo je nastavená, dovolím si to nazvať, viac osvietene ako ostatní. V dnešnej dobe to však pôsobí ako kontra, napriek tomu si automobilka svojich priaznivcov nájde, čomu veľmi fandím, ale zároveň sebakriticky priznávam, že ja by som sa klientom Mazdy nestal. Napriek všetkej citeľnej kvalite, napriek hodnotám, ktoré uznávam i napriek naozaj podarenému dizajnu, vnímam Mazdu ako únik (pre tých duchom starších)  z jazdeckého Matrixu. A ja ešte chcem chvíľu zostať!



Autor. Marek Varga, Foto: autor