INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé facelift

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé facelift

Poskladané v Amerike podľa prísnych nemeckých pravidiel. Resp. javiacich sa pravidiel. V každom prípade robustné, masívne a veľko pôsobiace auto s moderným prívlastkom kupé, ktoré v rámci omladzovacej procedúry dostalo po hube nových vechťom - čistým, pekným a voňavým po benzíne.


GLE kupé z môjho pohľadu predstavuje zloženie prémiového egokrému, ukrytého za dynamizujúce slovné spojenie “športový fanúšik”. Dovolím si tvrdiť, že ani lepší ako priemerný vodič pri ostrej jazde nespozná rozdiel medzi karosárskou verziou SUV a kupé. Z tohto titulu označujem GLE SUV ako lepšie auto pre účel, na ktorý bolo postavené. Kupé je primárne o vonkajšej invencii, potrebou sa odlíšiť, … alebo si namastiť. A v tej alpínskej šedej za 3.720+, vyzerá ako sibírsky rotvajler po dvojitej večeri.


MULTIBEAM LED svetlá sú vpredu a ich cit pre najvhodnejšiu svietivosť je podľa mňa jedným z najlepších na trhu. Zadné dostali nový mejkap spolu s nárazníkom a tvária sa viacrozmerne. Nový je aj predný spojler, obložený chladič a nárazník s odkazom na prúdové lietadlá. Moje GLE sa gúľalo na príplatkových 22” diskoch z verzie 63S a na kapote malo, namiesto klasickej hviezdy, erb z Affalterbachu - kolísky AMG. Vo vnútri sa Mercedes všeobecne pýši top prevedením interiéru, či už architektúrou alebo materiálmi. Volant je špičkový, skvelo sa drží a veľmi dobre si rozumie s parametrickým riadením AMG. 


53-ka má trojlitrový, benzínový šesťvalec s výkonom 435 koní a 560 Nm. Na auto ťažké takmer 2,5 tony, sú tieto čísla rozhodne solídne, ale nie je to nič, čo by ti malo vyhodiť istič. Reakcie turba sú celkom rýchle, auto sa zbiera v princípe z akejkoľvek rýchlosti rado, hlavne potom ako mu správne podradíš cez 9 stupňový AMG Speedshift. Drámu na palube spôsobí maximálne spolujazdec s obrátenou peristaltikou, posielajúci na tvoju Nappu segedín, pretože toto GLE nie je síce pretekárskym železom, ale voči posádke vie byť dosť nepríjemné - ak chceš! Silu a brzdy na to určite má. Paradoxom je, že ty ako vodič si hovieš vo vyhrievanom sedadle a vďaka veľmi slušnej kontrole riadenia a podvozku máš vysokú mieru športovej istoty a pohodlia zároveň.




Štvorkolka 4MATIC je orientovaná viac na asfalt ako terén, čo je pri športovo ladenom aute pochopiteľnejšie ako Igorov parlamentný humor. Netvrdím, že GLE neprejde aj nejaký ten potok, ale nemal by byť rozvodnený, optimálne s vykachličkovaným korytom. Suchý asfalt je oveľa lepšie miesto a široké pneumatiky sa vzadu veľmi pekne zakusujú ako pri rozbehu, tak prejazdoch zákrut. Všetko ok, vie to byť rýchle, oproti vnímaniu bežného vodiča, veľmi rýchle, ale stále máš pocit, že riadiš veľkého svalnatého chlapa v lesklých slipoch s titulom Mr. Olympia. Ale s prepínateľným výfukom AMG Performance je to príjemné cvičenie!


Pohľad na efektivitu a ekonomiku prevádzky, by mohol začať pri obstarávacej cene 128.688 EUR, ktorá istým spôsobom vyvracia naivnú domnienku, že to bude lacné. Spotreba 10,4 litra na papieri sa silne podobá číslu 14 na ceste, ale s 85 litrovou nádržou pár stoviek kilometrov (5-6) zájdeš. Dozadu vojde malý kôň, ktorému postačí kufor veľký 655 litrov alebo 1790 ak mu sklopíš. Nutný je však permanentný imidžový úklon (pokrčenie hlavy), pretože módny sklon zadných dverí nepustí. 




Systém AMG DYNAMIC SELECT je ovládaný dvojičkami na volante, cez ktoré si môžeš vyberať obrázky od nastavenia jazdných režimov v balíkoch, až po jednotlivé zmeny tlmenia, zvuk výfuku, riadenia či stabilizátorov. Nutnosťou je sa všetky funkcie naučiť, rovnako ako nepozerať za jazdy na obrázky na tlačítkach, ale na cestu pred sebou, aby namiesto prevodových stupňov, nebúchali airbagy. Ohľadne pasívnej a aktívnej bezpečnosti považujem Mercedes ze lídra v jemnosti a vyladenosti všetkých asistentov a funkcií, ktoré ti strážia zadok v meste i na diaľnici.


AMG GLE 53 kupé je výrazným symbolom, ktorý by mal charakterizovať úspech alebo spoločenské postavenie. Okrem toho disponuje serióznou technikou a výkonmi, ktoré však 99% jeho vodičov nemá zásadnú potrebu testovať!



Autor: Marek Varga, foto: Peter Remeník