Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC – Srdce značky

Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC – Srdce značky

Trieda E a jej predchodcovia sú najpredávanejšími modelmi značky, v karosárskych verziách sedan a kombi sa predalo viac ako 14 miliónov kusov, z aktuálnej generácie predstavenej v roku 2016 to bolo viac ako 1,2 milióna vozidiel. Minulý rok dopriala automobilka svojmu úspešnému modelu facelift, ktorý priniesol uhladenejší dizajn, ďalšiu generáciu asistenčných jazdných systémov, viac komfortu a efektívnejšie pohonné ústrojenstvo. Toľko teória, aké boli moje skúsenosti?   

Dizajn sa modelovým omladením zmenil veľmi výrazne a hoci spočiatku som mal pocit, že predná časť vyzerá príliš uhladene, dnes som presvedčený, že všetky zmeny boli k lepšiemu. V našom prípade bol tvar prednej masky a predného nárazníka určovaný výbavou AMG Line, ktorá vychádza z najvýkonnejších verzií AMG, úplne iný tvar prednej masky a nárazníka majú línie Avantgarde a Exclusive. Rozdiel vo výzore je enormný a AMG línia veľkému sedanu pristane najviac. Konzervatívne elegantný dizajn vynikajúco dopĺňa strieborná metalíza s označením high-tech.

Profil predstavuje dokonalé proporcie klasickej limuzíny s krátkym predným previsom, dlhou kapotou a bočnou líniou v jemnom oblúku prechádzajúcom do krátkej stupňovitej zadnej časti s jemne zvýšenou odtrhovou hranou veka batožinového priestoru. Pohľadu zozadu dominujú delené, horizontálne orientované zadné svetlá s nádhernou grafikou. Vďaka nim vyzerá zadná časť širšie a hodnotnejšie ako tomu bolo u predchodcu. Vyváženosť dizajnu podčiarkuje skutočnosť, že ani osemnásťpalcové kolesá s rozmerom pneumatík 245/45 R18 nevyzerajú v mase karosérie utopene. Podvozok profituje nielen z rozumného rozmeru pneumatík, ale ponúka pohodlie aj vďaka adaptívnemu podvozku AGILITY CONTROL a to napriek jeho zníženiu ako súčasti exteriérového balíka AMG Line. Vynikajúci podvozok je postavený primárne za účelom čo najvyššieho komfortu, ale nebráni sa ani dynamickej jazde.     



Interiér si zachoval základnú architektúru predchodcu, najvýraznejšou zmenou sú nové volanty, v našej verzii bola klasická základná verzia. Okrem kapacitnej technológie rozpoznávania držania volantu dostal volant dotykové ovládanie multifunkčných tlačidiel. Už v rámci prvého zoznámenia som vyslovil pochybnosti o účelnosti tejto zmeny, zmenil sa po týždni testovania môj názor? Nie, nezmenil. Predchádzajúci spôsob ovládania bol intuitívnejší a spoľahlivejší, na nový spôsob ovládania som si nezvykol ani po týždni používania. 



Druhý pohľad do interiéru odhalí chýbajúce analógové hodiny a nový spôsob ovládania multimédií, teda stredovej obrazovky. Mimochodom, tá má už v základe priemer 10,25 palca a spolu s rovnako veľkým prístrojovým štítom je po facelifte súčasťou sériovej výbavy. Len v krátkosti konštatujem, že všetky asistenčné systémy vrátane nového adaptívneho tempomatu prispôsobujúceho rýchlosť topografii a priebehu vozovky fungujú dokonale a skutočne pomáhajú vodičovi, nielen na dlhých cestách. Ďalšími prvkami výbavy, ktoré nutne potrebujete, sú fantastický head-up displej, rozšírená realita MBUX pre navigáciu premietajúca navigačné pokyny do obrazu kamery na displeji multimediálneho systému a svetlá MULTIBEAM LED, ktoré svietia tak dobre, že občas aj ich tlmený režim pripomína diaľkové svetlá, čo prináša prirodzene podráždenú reakciu protiidúcej premávky.   



Drevený obklad prístrojovej dosky a stredovej konzoly má predstavovať jaseň sivý, s otvorenými pórmi a k exteriérovej striebornej farbe a tmavému čalúneniu (v kombinácii umelá koža ARTICO a čierna látka Norwich) si neviem predstaviť nič lepšie. Mimochodom, predné kreslá majú dokonalý tvar a veľkosť, ak si nedáte pozor, už po niekoľkých desiatkach minút s nimi zrastiete v dokonalej symbióze a nebude sa vám chcieť vystúpiť. Zadné sedadlá ponúkajú dostatok komfortu, hoci miesta na nohy a predovšetkým na hlavu by som s ohľadom na vonkajšie rozmery (4.935 mm / 2.065 mm / 1.460 mm) auta očakával viac. Do výšky 180 cm sa však v dostatočnom komforte odvezú štyria dospelí na akúkoľvek vzdialenosť. 



Motor, prevodovka a pohon

Pod prednou kapotou pracuje motor s objemom necelých dvoch litrov (1.950 cc), výkonom 194 koní a silou 400 Nm. Hoci naše éčko s pohonom všetkých kolies váži 1.810 kg, dokáže motor rozpohybovať majestátny sedan z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 232 km/h. Slušná dynamika je skôr bonusom ako dôvodom pre kúpu, táto konkrétna pohonná jednotka má iné tromfy v rukáve.   



Spotreba je skutočným dôvodom, pre ktorý si vyberiete motorizáciu označenú 220 d. Celkový priemer počas testu dosiahol hodnotu 5,5 litra, minimálna spotreba na mojej domácej trase bola famóznych 3,8 litra. Uvedené hodnoty v kombinácii s príplatkovou 66 litrovou nádržou znamenajú komfortný dojazd najmenej 1200 km na jedno natankovanie do plnej. Deväťstupňová automatická prevodovka 9G-TRONIC radí hladko, nepostrehnuteľne a dokonale využíva spektrum použiteľných otáčok. Drobnou pehou na kráse je odhlučnenie motorového priestoru, v určitých situáciách pri státí vozidla bolo motor počuť veľmi výrazne. V interiéri počas jazdy je však odhlučnenie vynikajúce, čo len znásobuje komfort cestovania.  



Záver: 

Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC je ideálnou voľbou pre tých, ktorý denne jazdia dlhšie vzdialenosti, predovšetkým mimo mesto. Vynikajúca spotreba môže práve mimo mesto hravo konkurovať aj naftovému hybridu, ktorý svoje prednosti využije najmä v meste, na kratších trasách a predovšetkým, pri pravidelnom dobíjaní. Mercedes-Benz triedy E je skutočným Benzom, srdcom značky, svojou univerzálnosťou a širokou paletou motorizácií dokáže osloviť výnimočne široký okruh zákazníkov. Nie je to lacné auto, náš model však štartuje na zaplatiteľnej sume 57.750,- EUR, kvôli príplatkovej výbave sa však nami testované auto vyšplhalo na výslednú cenu 75.696,- EUR. Pre fanúšikov a zákazníkov značky to nie je nič nestráviteľné, veď E klasse sa kupuje na dlhšie obdobie ako ideálny hltač diaľkových ciest.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko