Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz EQA 250 – Prvá jazda

Mercedes-Benz EQA 250 – Prvá jazda

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základný model EQA 250 sa nám predstavil naživo pri prvých jazdách na slovenských cestách. Aké sú naše prvé jazdné dojmy? 

Mercedes-Benz EQA využíva platformu modelu GLA, čo je samozrejme vidieť na dizajne. Pod nízky koeficient odporu vzduchu (Cd 0,28) sa podpisuje nový, uhladený dizajn prednej časti, doplnený špecifickým tvarom zadnej časti s prepojenými zadnými svetlami, v nárazníku umiestnenou značkou a naznačeným difúzorom. Elektrickú povahu vozidla prezrádzajú aj odznaky EQA na predných blatníkoch. 

Prvé skúsenosti z pohybu v bratislavskej premávke ukazujú, že EQA budí pozornosť okolia aj v pomerne nenápadnej sivej farbe (horská sivá designo magno) a veľa ľudí okamžite dokáže identifikovať, že pred nimi je plne elektrické vozidlo. Nepochybne je to aj výsledkom príbuznosti prednej masky s doterajšími modelmi rodiny EQ (EQC a EQV). 

Nami skúšané EQA bolo vybavené exteriérovým balíkom AMG Line, ktorá pridáva dynamický výzor vďaka výraznejšie tvarovanému prednému nárazníku a balíkom Night, ktorý namiesto chrómových prvkov má ozdobné lišty v čiernej farbe.  

Interiér zodpovedá modelu GLA, s drobnými špecifickými zmenami vyplývajúcimi z príslušnosti k elektrickej rodine značky Mercedes-EQ. Predné športové sedadlá sú veľkoryso dimenzované a pohodlné, sedenie je vynikajúce. Vzadu je veľkorysý priestor na kolená (smerom k predným sedadlám), avšak kvôli zvýšenej podlahe sedí dospelý človek s výrazne pokrčenými kolenami. Ako obvykle, doplním, že zadné sedadlá budú zrejme využívať najmä deti, ktoré zvýšenou podlahou získavajú viac komfortu na podopretie chodidiel.



Architektúra palubnej dosky svojou príjemnou robustnosťou zodpovedá všetkým nárokom na prémiový crossover. Kvalita použitých materiálov a ich spracovanie je na vynikajúcej úrovni, s drobnou výnimkou v podobe otvárania skrinky pred spolujazdcom, ktoré celkom nekorešponduje s prémiovým vyhotovením interiéru ako celku. Fantastický volant a bezchybné ovládanie tlačidiel na jeho ramenách pripomína, že ide o lepšie riešenie ako ponúkajú nové volanty s kapacitnými dotykovými tlačidlami.



Jedinou motorizáciou je zatiaľ model EQA 250 s jedným asynchrónnym elektromotorom na prednej náprave s výkonom 190 koní a silou 375 Nm, ktorý je prenášaný na kolesá prednej nápravy. Neskôr pribudnú aj modely s pohonom oboch náprav, ktoré budú disponovať druhým (tentoraz synchrónnym) elektromotorom na zadnej náprave a budú poskytovať systémový výkon viac ako 200 kW. Štandardné dynamické parametre zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť 160 km/h sú skôr priemerné, avšak subjektívne vnímaná dynamika je vynikajúca. Najmä pri mestských rýchlostiach pôsobí EQA aj v tejto základnej motorizácii veľmi svižne  a vyšší výkon by už v športovom režime bol problém bezstratovo preniesť cez prednú nápravu. Obmedzenie maximálnej rýchlosti zodpovedá filozofii, ktorá elektromobilitu považuje za šetrnejšiu alternatívu spaľovacích motorov, pri maximálnej rýchlosti auto využíva približne 30 percent dostupného výkonu.



Naopak, v krátkodobo vyskúšanom komfortnom režime je naladenie odozvy akcelerátora výbornými kompromisom dynamiky a pohodlia. Pri zohľadnení nemalej pohotovostnej hmotnosti až 2081 kilogramov sú dynamické parametre až prekvapujúco agilné. Zároveň je potrebné poukázať na to, že najťažším komponentom stále zostáva batéria, ktorá má v EQA hmotnosť 480 kilogramov. 



Pohodlie jazdy zodpovedá danej triede vozidla, vďaka komfortnému podvozku a osemnásťpalcovým kolesám s pneumatikami 235/55 R18 sa EQA bez problémov vysporiada aj s rozbitými cestami. Pri dynamickej jazde pomáha možnosť nastavenia športového režimu stabilizácie, ktorý pustí auto aj do jemnej pomoci zadnej časti pri náhlom povolení akcelerátora. Snaha o príliš drsné manévre však samozrejme okamžite končí dôrazným pribrzdením potrebného kolesa. Brzdy sú dostatočne dimenzované na hmotnosť auta aj pri svižnej jazde, so spomaľovaním navyše pomáha trojstupňová rekuperácia ovládaná pádlami pod volantom. Naopak potiahnutím pravého pádla dokáže auto prejsť do režimu plachtenia, ktorý najmä v pozvoľne klesajúcom kopci inteligentne šetrí energiu.



Automobilka udáva pre model EQA 250 priemernú spotrebu 15,7 kWh na 100 km, čo pri kapacite batérie 66,5 kWh predstavuje teoretický dojazd až 426 km (podľa WLTP). Samozrejme, reálny dojazd veľmi záleží na štýle jazdy a povahe ciest. Najúspornejšie bude EQA v meste, naopak, najhladnejšie na diaľnici. Naša skúšobná jazda na okruhu približne 100 kilometrov vykázala ako priemernú spotrebu elektrickej energie hodnotu až 25,0 kWh/100 km, ale jazdili sme takmer výlučne v športovom režime pohonu a okrem energeticky náročného státia (pri fotení) so zapnutým pohonom a rýchlej jazdy po diaľnici sme absolvovali aj niekoľko intenzívnych výjazdov na našom obľúbenom kopci.



Dosiahnutie maximálneho dojazdu pri úspornej jazde a Eco režime si ponecháme na klasický redakčný test, rovnako poznatky z nabíjania. Za celý deň sa nám totiž podarilo minúť len 60 percent kapacity plnej batérie. Mercedes-Benz EQA 250 začína v cenníku na sume 51.708,- EUR, nami príplatkovou výbavou nabitá verzia mala cenníkovú cenu 64.350,- EUR. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko  

Za spoluprácu a možnosť fotenia v areáli SKY PARK ďakujeme spoločnosti Penta Real Estate.