Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz EQV - Bez konkurencie

Mercedes-Benz EQV - Bez konkurencie

Reálny dojazd v bežnej premávke a doba nabíjania. Dva faktory, ktoré zásadne ovplyvňujú náš názor na elektromobily a ich použiteľnosť v každodennom živote. Mercedes-Benz EQV je po EQC druhým členom rodiny Mercedes-EQ a predstavuje luxusnú veľkopriestorovú dopravu až pre 8 ľudí s nulovými lokálnymi emisiami. Automobilka uvádza dojazd až 418 kilometrov na jedno nabitie a dobu nabíjania z 10% kapacity batérie na 80% za približne 45 minút. Aká bola realita?

EQV nám robilo spoločnosť takmer tri dni, počas ktorých sme najazdili 670 kilometrov s priemernou spotrebou 24 kWh/100 km, výrobca pritom pre našu dlhú verziu EQV udáva priemernú spotrebu 26,3 kWh na 100 kilometrov. Nielen teoreticky, ale aj v praxi sa nám potvrdilo, že reálny dojazd na jedno nabitie v chladnejšom májovom počasí predstavoval až 380 kilometrov. A to je už naozaj hodnota, s ktorou sa dá pohodlne cestovať aj na dlhé vzdialenosti. 

Spotreba a dojazd samozrejme záležia od štýlu a podmienok jazdy, v meste sa nám podarilo dosiahnuť priemer 19,5 kWh/100 km, mimo mesto pri rýchlostiach zodpovedajúcich limitom pre okresné cesty to bolo 19,7 kWh/100 km a diaľničná rýchlosť v kombinácii s rannou hustotou dopravy v meste predstavovala odber až 31,5 kWh na sto kilometrov. Pri využiteľnej kapacite batérie 90 kWh z celkových 100 kWh je teda minimálny dojazd na jedno nabitie na hranici tristo kilometrov. 

Druhým dôležitým aspektom je doba nabíjania. EQV štandardne disponuje možnosť nabíjania jednosmerným prúdom až do výkonu 110 kW. V praxi dobitie takmer úplne vybitej batérie doplna trvalo niečo málo cez 1 hodinu, konkrétne dodanie 86,03 kWh trvalo len hodinu a šesť minút, čo je časový rámec zodpovedajúci vybaveniu každodenných povinností a nákupov v obchodnom centre. Akumulátor s vysokou kapacitou však zároveň znamená, že nabíjanie striedavým prúdom, hoci s výkonom až do 11 kW z wallboxu bude trvať len niečo málo pod 10 hodín. 



Na rozdiel od konvenčnej triedy V, ktorej motory poháňajú zadné kolesá alebo obidve nápravy, elektrický motor EQV poháňa kolesá prednej nápravy. Jeho špičkový výkon je 204 koní, trvalý výkon je však len triezvych 95 koní, hodnota maximálneho krútiaceho momentu je 362 Nm. Dostupný výkon ovplyvňuje aj voľba jazdného režimu, v komfortnom a športovom režime je k dispozícii plný výkon, v režime Eco je výkon obmedzený na 136 koní a 293 Nm, v režime Eco+ je to len 109 koní a 293 Nm.



Obidva Eco režimy citeľne obmedzujú dynamický komfort a hodia sa do mesta pri vyššej hustote premávky. Väčšinu z testovacích kilometrov som jazdil v komfortnom režime, ktorý je naladený ako vyvážený kompromis medzi dynamikou a spotrebou, maximálny výkon je dostupný v prípade potreby. Športový režim prináša intenzívnejšiu odozvu na zošliapnutie akcelerátora a poskytuje slušnú porciu pozdĺžnej dynamiky.



K jazdným režimom patrí aj zmienka o možnosti voľby stupňa rekuperácie pádlami pod volantom od automatického D auto (-2,0 do 0 m/s) cez plachtenie D+, ktoré nespomaľuje (a nedobíja) auto vôbec, až po D- (spomalenie -1,5 m/s) a D—(spomalenie až do -2,0 m/s), ktoré umožňuje ovládať auto len pomocou akcelerátora až takmer do úplného zastavenia. Voľba rekuperačného stupňa umožňuje spomaľovať EQV aj bez použitia bŕzd tak ako sme na to pri elektromobiloch zvyknutý. 



S hmotnosťou takmer 3 tony (a maximálnou pohotovostnou 3,5 tony) je dynamika viac než dostatočná, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 12,1 s, ale subjektívne je pružné zrýchlenie v nižších rýchlostiach veľmi dobré. Maximálna rýchlosť je limitovaných 140 km/h, za príplatok 150,- EUR môžete obmedzovač posunúť na 160 km/h tak, ako to bolo aj v našom prípade.  



Jazdné vlastnosti zodpovedajú veľkosti a hmotnosti auta, okrem nízkeho ťažiska majú na dobrej ovládateľnosti zásluhu široké pneumatiky s rozmerom 245/55R17 a nezávislé zavesenie kolies aj vzadu. EQV je na svoju hmotnosť prekvapujúco agilné, pri dynamickej jazde na zakrútenej okresnej ceste sa ale citeľne nakláňa, čím vodiča upozorňuje, aby zvoľnil tempo. Zaujímavosťou je, že pri nastavení tempomatu dochádza pri väčšom náklone k automatickému spomaleniu nastavenej rýchlosti. Skôr ak dosiahnutie limitu priľnavosti sú dôvody bezpečnostné a komfortné, ako vodič sa môžete zabávať, ale pasažieri by sa vám za takúto jazdu asi nepoďakovali.   



Trieda V je etalónom komfortu vo svojej triede aj ako elektrická verzia EQV. Vďaka absencii spaľovacieho motora a skvelému odhlučneniu podvozka je na palube vynikajúci akustický komfort, ktorý dopĺňa pohodlie podvozka. Klasické tlmiče môžu byť aj v prípade EQV nahradené vzduchovým odpružením AIRMATIC za 2.280,- EUR (u konkurencie nič také nedostanete), ale aj nami testované prevedenie bez vzduchového podvozka nielen na pomery triedy poskytovalo nadpriemerný komfort a to opäť aj vďaka nezávislému zaveseniu kolies vzadu.



Batéria je umiestnená v podlahe medzi nápravami a vďaka architektúre „všetko vpredu“ je interiér EQV rovnako priestranný ako v klasickej triede V, batožinový priestor má objem 1.030 až 4.630 litrov. Nielen priestrannosťou, ale aj kvalitou použitých materiálov a komfortnom sedenia je EQV na absolútnom vrchole svojej kategórie a hoci to bude znieť odvážne, zodpovedá svojej cenovke.  



Veľmi príjemným pomocníkom je aj nové rozhranie palubného systému MBUX, ktoré popri známych funkciách pridáva špecifické menu EQ. Okrem iného systém dokáže automaticky naplánovať nabíjacie zastávky pri dlhej ceste a aktivovanej navigácii.  



Mercedes-Benz EQV bude dobrým spoločníkom pre rodinu s viacerými ako dvomi deťmi a prevažujúcim pohybom v meste a prímestských aglomeráciách, rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom až do výkonu 110 kW umožňuje aj cestovanie na dlhé vzdialenosti. Ideálne využitie EQV však vidím predovšetkým v úlohe dopravného prostriedku slúžiaceho na komerčnú prepravu osôb vo väčších mestských aglomeráciách, typicky ako luxusný shuttle z hotela na letisko. Obrovskou výhodou voči vynikajúcej triede V s naftovými motorizáciami sú nulové lokálne emisie, každý z nás zažil ako vyzerá flotila naštartovaných taxíkov pred letiskovým terminálom...



Mercedes-Benz EQV je jediným luxusným MPV s elektrickým pohonom a jeho úžitkovým vlastnostiam zodpovedá aj cena. Základná cena dlhej verzie 73.968,- EUR je len teoretickým odrazovým mostíkom k príplatkovým položkám, ktoré cenu testovanej EQV posunuli na sumu 100.202,40 EUR. 



V cene je aj balík údržby na štyri roky, ktorý počas tohto časového obdobia pokrýva náklady na údržbové práce podľa servisného zošita a predpisov výrobcu, ako aj certifikát akumulátora Mercedes-Benz na 160.000 kilometrov alebo osem rokov. V kúpnej cene sú zahrnuté aj Mercedes me Remote & Navigačné služby s platnosťou na 36 mesiacov, ako aj funkcia Mercedes me Charge na dvanásť mesiacov a členstvo v sieti Ionity taktiež na dvanásť mesiacov.



Jediným konkurentom pre EQV je trieda V s naftovým motorom. Ak by som si osobne mal vybrať, aké Véčko chcem za svojich stotisíc... Chcel by som to červené s luxusnými sedadlami v druhom rade, pretože je ešte lepšie ako naše modré EQV.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko