INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC - Jemnocit

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC - Jemnocit

Človek si povie, že zaplatiť 103.254€ za 2.556 kg je adekvátne, prípadne i za výkon cez 300 koní a krútiak nad 700 Nm. Dokonca by sa dalo pripustiť, že je to ok i za spektrálnu modrú metalízu a 20” disky AMG, no a v neposlednom rade, že ide o značku Mercedes. Ja sa však domnievam, že dnes, okrem predchádzajúcich možností, sa platí hlavne za ekologický trend a technológie s ním súvisiace.


GLC 300 de ma v úvode príjemne pobavilo práve svojím názvom, ktorý vyjadruje spojenie naftového motora s elektrickým pohonom a tvorí tak zaujímavú hybridnú kombináciu dvoch protichodných charakterov. Naftra, technicky, nikdy nebude vzbudzovať predstavy o čistejšom ovzduší, naopak elektrická alternatíva pohonu je dnes symbolom ozdravenia planéty. Čudná kooperácia nafty a elektriny v hybride od Mercedesu, mi však z užívateľského hľadiska absolútne vyhovovala.


Vonkajší dojem je silne subjektívna záležitosť, mne sa GLC pozdávalo, vďaka AMG prvkom a širokému postoju a vcelku súhlasím i s prehlásením značky, že sa jedná o najdynamickejšie SUV v rodine Mercedes. Zaujímavý je pohľad zozadu, kde blatníky pekne vykrajujú svalnaté boky a koncovky výfuku efektne zakončujú široký nárazník. Predná časť je typická veľkým symbolom značky a multibodovou mriežkou chladiča. Jeden by si pomyslel, že úloha navrhnúť tento dizajnový prvok bola za odmenu - podobne ako Popoluškino šošovicové kombo.


Vnútro z imitovanej kože a mikrovlákna príjemne dopĺňalo čierne drevo a formálny, strieborný pásik ako dekoratívny odkaz pre vyššiu spoločnosť. Samotný interiér je veľmi vkusný, krivky, linky, materiál, všetko korešponduje s vyššou cenou. Jediné, čo neocením sú “polodotykové” ovládače polohy sedadiel, ktoré vyzerajú hodnotne, ale ich obsluha je na úrovni spodnej paluby Titanicu - navrhujem vnímať to ako veselosť. Krásny, imidžový volant sa skvelo drží a v kombinácii s riadením a natáčacou zadnou nápravou, vie s autom veľmi svižne zatáčať. Výtka putuje opäť k jeho ovládačom, sú titerné a tým nepresné pre chlapské ruky, odvádzajú pozornosť  a zvyšujú mieru cestovného nepokoja. Absolútne komplexné riešenie však ponúka systém MBUX, s ktorým sa nový majiteľ po pár dňoch nauči efektívne komunikovať a celé auto môže ovládať hlasom.




2 litrový diesel v hybridnom cykle konzumuje 4,1 l na 100 km, čo je síce rozdiel od tabuľkovej hodnoty (1,8 l), ale dá sa na to spoľahnúť. So 62 litrovou nádržou a priebežným nabíjaním podľa nenútenej potreby, má auto matematický dojazd cez 1500 km. Čistý elektrický dojazd je okolo 100 km a maximálka bez emisií 140 km/h. Pokiaľ tam trochu dymu pridáš, vytiahne to GLC na 217 km/h. Aj pohon všetkých kolies 4MATIC pomôže pri zrýchlení na 100-ku za 6,4 s a touto rýchlosťou sa vie veľmi efektívne prepletať aj zákrutami našich okresných ciest. 


Skvelým spôsobom ako sledovať manželku, … či je v poriadku, je apka Mercedes me, ktorá  zbiera dáta o stave, pohybe lokácii a dokonca i o tom, čo sa deje okolo tvojho auta, pokiaľ pri ňom nikto nie je. 360 st. skening okolia pri kolízii, dotyku či pohybe s autom, zaznamená situáciu okolo a foto materiál následne uloží, aby si si ho mohol neskôr stiahnuť a vyhodnotiť, komu pôjdeš vysvetliť, že sa nesprával zrovna slušne. Exotickým riešením je zavrieť si do 400 l kufra anakondu a nechať odomknuté, zaistenie záujemcu o tvoje auto bude jednoznačne veľmi pevné.




Mercedes ako jediný v ríši hybridov, dodáva DC konektor na rýchle nabíjanie sériovo a empirickým skúmaním som zistil, že na plné nabitie mu naozaj stačí iba 30 minút. Karta Mercedes me charge je vstupnou bránou do sveta elektrického komfortu. Vďaka nej nabíjaš na celom svete bez potreby riešiť špeciálne balíky rôznych poskytovaťeľov a všetko za základné ceny. Žiadny náročný roaming, žiadne špeciálne poplatky ani administratíva. Iba karta Mercedes me charge do peňaženky a na 1,1 milióne nabíjačiek pípaš kedy chceš. Fakturované len jedenkrát mesačne, takže ušetríš ešte aj na účtovných položkách. Ono, na druhú stranu, pokiaľ si kupuješ auto za stovku, je od Mercedesu obchodne veľmi rozumné, poskytnúť okrem nadštandardného auta i nadštandardné služby.


Komfort v pohybe zvyšujú aj balíky s príznačnými menami, napríklad parkovací balík dokáže na displeji “presvietiť” prednú kapotu, aby si videl, čo sa ti práve deje pod autom. Balík USB ti ponúkne, no hádaj čo a zimný balík vyhreje volant i ostrekovače. Technický balík bude riadiť natáčanie zadnej nápravy v uhle do 4,5 stupňa. Do 60 km/h natáča zadok protichodne a dokáže tak znížiť priemer otočenia o 1 celý meter a nad 60 súhlasne, aby tých 2,5 tony pretiahol zákrutou s pocitovými vlastnosťami ľahkého športiaku. Tento balík zahŕňa aj vzduchový podvozok AIRMATIC, ktorý ťa, napr. v terénnom jazdnom režime cez DYNAMIC SELECT, pošle hore až o 50 čísiel. 




No a v čom spočíva onen jemnocit z názvu článku? V absolútnej uhladenosti toho, ako Mercedes svoje služby poskytuje. V akej forme fungujú elektronické asistenty, kde za absolútne hodvábny top považujem asistenta pre udržiavanie a samostatné vybočenie z jazdného pruhu. Tak hladko a nerušivo to dokáže dnes podať iba Mercedes. Celkovo i bežná jazda je príjemne húpavá, nerušivá, hladká a konštantná. O radenie sa stará automatika 9G TRONIC, o ktorej neviete, že existuje a kombo spaľováku a elektra je rovnako veľmi ojedinele zaznamenateľné. Z fungvania tohto auta by si mali brať príklad politici a nastaviť sa na mercedesovský jemnocit - nevieme ako ani prečo, nazaujímame sa čo je za tým, len užívame servis vysokého štandardu.



Autor: Marek Varga