Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC – Kráľovná limuzín

Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC – Kráľovná limuzín

Nová Sonderklasse predstavuje špičkové technológie a určuje trendy na ďalšie roky nielen vo svojej triede. V našom krátkom teste sa objavila s vrcholnou naftovou motorizáciou 400 d s výkonom 330 koní (v rozsahu od 3.600 do 4.200 otáčok za min.) a silou 700 Nm dostupnou v rozsahu od 1.200 do 3.200 otáčok za minútu. 

Napriek minimálnej prevádzkovej hmotnosti 2.090 kg sa mi počas testu podarilo s trochou snahy dosiahnuť na mojej domácej trase priemernú spotrebu len 4,7 litra na 100 km (!). Celkový priemer počas tisícky kilometrov? Necelých osem litrov (7,9 litra), teda spotreba, ktorú udáva aj výrobca v norme WLTP (8,0 – 6,7 l/100 km). Ak novú triedu S ponaháňate aj na obľúbenom kopci a na diaľnici, spotreba sa vyšplhá na stále vynikajúcu hodnotu 9,1 litra. V kombinácii s nádržou s objemom 76 litrov teda nie je zásadný problém dojazd okolo tisíc kilometrov. 

Skvelé odhlučnenie interiéru, aj od motora, predurčuje naftovú motorizáciu na dlhé diaľničné cestovanie. V aktuálnej ponuke nájdete ešte slabšiu naftovú verziu S 350 d s výkonom 286 koní, alebo dve benzínové verzie S 450 s výkonom 367 koní a S 500 s výkonom 435 koní. Všetky spomínané motorizácie sú poháňané radovými šesťvalcami s objemom približne troch litrov. V prípade benzínových motorov je súčasťou pohonnej sústavy integrovaný štartér generátor (ISG), ktorý s funkciou EQ Boost krátkodobo poskytuje dodatočný výkon 22 koní a 250 Nm.

Výkon motora sa na všetky štyri kolesá prenáša prostredníctvom deväťstupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC tak efektívne, že zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 5,4 sekundy. Aby sme si to dali do perspektívy, dlhé a ťažké eSko zrýchľuje rovnako vehementne ako ostré kompakty s obdobným výkonom. Rozdiel je vo vnímaní rýchlosti, špičková limuzína svoju rýchlosť pred pasažiermi dokonale maskuje a preto v každom momente musíte dávať pozor na čísla na tachometri alebo zodpovedne nastaviť vynikajúci adaptívny tempomat DISTRONIC. Pre úplnosť, maximálna rýchlosť je 250 km/h.      



Podvozok mal v našom prípade štandardné vzduchové odpruženie AIRMATIC, ktoré aj v kombinácii s príplatkovými dvadsaťlúčovými dvadsaťpalcovými diskami AMG diskami poskytuje excelentný jazdný komfort spojený s dynamickými schopnosťami, ktoré sa nestratia ani na veľmi zakrútenej okresnej ceste. Zásluhu na špičkovej agilite má aj natáčanie zadnej nápravy, ktoré dokáže natočiť kolesá zadnej nápravy až v uhle 10 stupňov. Výsledkom je zlepšenie hodnoty polomeru otáčania takmer o 2 metre (12,8 vs. 10,9 pre nami testovanú verziu V223 s dlhým rázvorom). Naladenie natáčania zadnej nápravy je naozaj vynikajúce, hoci jeho činnosť postrehnete okamžite najmä pri nízkych rýchlostiach, pôsobí úplne prirodzene. Drobnou vadou na kráse je nie úplne dokonalé tlmenie krátkych priečnych nerovností, no aj tak môžeme hovoriť o tom najlepšom, čo daná trieda ponúka.



Pri predstavení novej triedy S zavládli u niektorých komentátorov pochybnosti o dizajne, ale medzičasom aj kritici musia uznať, že Mercedesu sa podarilo vytvoriť moderné aerodynamicky optimalizované tvary vyznačujúce sa dokonalou eleganciou. V neposlednom rade dizajn maskuje skutočné rozmery viac ako 5 metrov dlhej limuzíny. Dizajn je naživo, podľa môjho názoru, fantastický. Niet pochýb o tom, že dizajn triedy S bol diktovaný predovšetkým aerodynamikou, stačí upriamiť pozornosť na zapustené kľučky dverí, no zároveň je vyjadrením tradícií a najmä z profilu jasným odkazom na svojho priameho predchodcu. Majestátna maska chladiča mi pripomenula vážnosť modelu „600“ (W100) odetú do aerodynamického overalu 21. storočia. 



Dokonalá bočná silueta je stelesnením proporcií nemeckej limuzíny najvyššej triedy a je okamžite spoznateľná ako trieda S. Aj najmenej charakterovo plná zadná časť dokonale interpretuje aktuálny dizajnový jazyk značky s horizontálne umiestnenými delenými zadnými svetlami. S výnimkou celkovej šírky so zrkadlami (-21 milimetrov), priestoru na nohy vpredu a šírky v oblasti ramien vpredu (ktoré ostali na pôvodných rozmeroch) narástla nová limuzína vo všetkých dimenziách, na dĺžku teraz meria 5.289 milimetrov (+34 mm) a jej rázvor má hodnotu 3.216 milimetrov (+51 mm). Zaujímavosťou je z môjho pohľadu nárast celkovej výšky, o 12 milimetrov pre dlhú verziu, čo sa prejavilo zlepšením priestoru nad hlavami zadných cestujúcich o 16 milimetrov, resp. o 8 milimetrov pre verziu s panoramatickým strešným oknom.  



Interiér prináša úplne novú architektúru palubnej dosky, ktorá sa podľa prvých oficiálnych fotografií objaví aj v novej triede C. Pred vodičom zostal displej s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý okrem zobrazenia viacerých tém ako opciu za príplatok ponúka 3D efekt, ktorý skutočne poskytuje zobrazeniu trojdimenzionálnu hĺbku. Za mňa je najkrajším zobrazením to „ekluzívne“ ponúkajúce svetlý denný režim a automatický nočný režim, ktorý zmení farbu zo svetlej na tmavomodrú.



Vertikálne umiestnený stredový displej ponúka za príplatok OLED technológiu s uhlopriečkou 12,8 palca, štandardný rozmer dotykového displeja je 11,9 palca. Umiestnenie displeja a jeho posunutie smerom dozadu umožňuje naozaj intuitívne a bezproblémové ovládanie všetkých funkcií. Ak sa pohybujeme v oblasti dotykového ovládania displeja multimediálneho systému, nič lepšie momentálne na trhu nie je. S prekvapením musím konštatovať, že mi v žiadnom momente testu nechýbalo hardvérové rozhranie ovládania. Stredový displej plynule nadväzuje na stredovú konzolu, ktorá si však ako jedna z mála vecí zasluhuje kritiku, nielen pre materiálové vyhotovenie (tvrdý lesklý plast), ale v našom predsériovom aute nebolo ani spracovanie na dokonalej úrovni, ktorú právom od Sonderklasse očakávate. 



Osobne by som privítal, keby sa práve kritizovaná časť stredovej konzoly dala vymeniť za povrchovú úpravu, ktorá je na palubnej doske. V našom prípade to bolo dokonale spracované orechové drevo. Rovnaké pripomienky mám k vyhotoveniu stredovej konzoly v zadnej časti pre pasažierov. Volant. S výnimkou mimoriadne príjemného dreveného obkladu venca ide o rovnaký volant ako v nedávnom testovanom E 220 d 4MATIC a rovnaká kritika patrí ovládaniu multifunkčných kapacitných tlačidiel. Ich rozloženie nie je optimálne a nemyslím si, že ide len o otázku zvyku, či cviku. 



Mimoriadnu pochvalu zasluhujú sedadlá v oboch radoch, jedným slovom sú dokonalé. Pohodlné, vpredu na prianie aktívne podržia telo v zákrutách a rozsah ich nastavenia pokryje nároky všetkých postáv. Samozrejme ponúkajú vyhrievanie, ventiláciu a skvelé masážne programy, ktoré vás udržia v dobrej kondícii nielen na dlhých cestách. Osobne som mal pocit, že po každej ceste som z auta vystupoval oddýchnutejší ako keď som nastupoval a to je jednoznačná správa o pohodlí na palube. Zadné sedadlá sú to najkomfortnejšie čo aktuálna trieda S ponúka, okrem rozsiahlych možností nastavenia ponúkajú aj ležadlovú úpravu pre pravé zadné sedadlo, ale musím konštatovať, že ani pri mojej výške (175 cm) sa mi nepodarilo pri úplnej ležadlovej úprave úplne natiahnuť nohy, išlo to len, keď som si operadlo sedadla a sedák posunul do vzpriamenej polohy. V zásade to však nevadí, sedenie ponúka prirodzený komfort aj bez ležadlovej úpravy. 



Aspoň jedna poznámka k vynikajúcemu head-up displeju, ktorý v našom prípade premietal do vzdialenosti približne 10 metrov pred vozidlo obraz s uhlopriečkou až 77 palcov. Neviete si to predstaviť? Zobrazovacia plocha vypĺňala celú šírku jazdného pruhu... Okrem údajov, ktoré si predvolíte premieta head-up diplej aj navigačné pokyny priamo do dopravenej situácie ako prvok rozšírenej reality. Za zmienku stoja aj nové svetlá s technológiou DIGITAL LIGHT, ktorá pre každé svetlo obsahuje 1,3 milióna mikrozrkadiel odrážajúci svetelný tok z troch výkonných LED modulov. Vďaka tejto technológii dokážu premietať na vozovku určité symboly týkajúce sa bezpečnosti premávky.    



Záverom cena. Nami testovaná verzia S 400 d 4MATIC dlhá verzia začína na sume 116.748,- EUR. Približne sedemstranový zoznam príplatkovej výbavy posunul cenovku na výsledných 176.154,- EUR s DPH. Nuž, nielen technológiou, ale aj cenou je nová trieda S skutočná kráľovná limuzín. 

Za spoluprácu ďakujeme spoločnosti ELESKO, a.s. a Galérii Zoya Museum.
 
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko