VIDEOVW ID.4 GTX videoTínedžeriOpel Astra Sports Tourers DominikouRally KucherenkoBMW XM rozhovor
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - O vetroni!

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - O vetroni!

Jazdu s Eclipse Cross PHEV prirovnal k letu vetroňa. A na moju prekvapenú otázku, či to myslí vážne, odvetil, ÁNO! Rozhodol som sa vyjadreniu technického riaditeľa Mitsubishi nevzpierať a rovnako uznávam, že vo vetroni som ešte neletel, ale predsalen mám istú pochybnosť. Buď to auto naozaj levituje milimeter nad povrchom alebo je let vo vetroni podstatne turbulentnejšou záležitosťou ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.


Vetroň nebol poruke, tak som skúsil Myšiaka, ktorý si červenší už predstaviť neviem. Naozaj krásna farba laku vyzdvihovala všetky, mnohokrát príliš exponované detaily a na hranách sa na nej nádherne lámalo svetlo. Meno má viac než príznačné, volá sa Red Diamond a až sem počujem ako extroverti hlučne tlieskajú. Samotní diamanti, rozumej ľudia od Mitsubishi, teraz konkrétne kresliči, vymysleli vcelku kontroverzný dizaj tak, ako sa na japoncov patrí. My vymäknutí európania mávame častokrát na optike príliš hladký, nemecký filter a tvary agresívneho origami zvyknú u slabých jedincov vyvolať závrať. Za mňa, dám si ukuť katanu a beriem!


Vnútro je na prvý pohľad vcelku šik, na druhý náchádzam tvarové archaizmy a na tie ďalšie pohľady podporené hmatom pripúšťam, že je potrebná istá miera zhovievavosti. A možno stačilo dať na volant jemnejšiu kožku a všetko by sa javilo inak. Jemnú kožku a sojové latéčko - presne to si môžeš dať a ísť si kúpiť niečo pre baby. Eclipse napriek svojej červenej a napriek zdaniu, že veľkostne bude vyhovovať nežným polovičkám, sa javí ako pôvodné, poctivé Mitsubishi. Môžme tejto značke vyčítať čo chceme, ale jazda s jej autami sa mi vždy javí ako spôsob ako sa dostať kamkoľvek a bez zranení. Istota prameniaca z jazdy hlavne v teréne, je veľmi uspokojivá.




Eclipse Cross má 4 jazdné režimy (Normal, Snow, Gravel, Tarmac) ktoré definujú ochotu reagovať na plyn a mali by riešiť situácie na rôznych povrchoch. Pravdou je, že zmena reakcií motora je citeľná, ale vzhľadom na pevný (rozumej nemeniaci tuhosť ani výšku) podvozok je spôsob jazdenia na asfalte, či šotoline takmer identický. Ide totiž o spomínaný pocit istoty, ktorý auto odovzdá vodičovi - a ty potom rúbeš asfalt-neasfalt, pretože auto sa tvári, že mu nič nevadí! Keď už sme pri asfalte, pohon všetkých 4 kolies S-AWC prevzatý z legendárneho Lancer EVO, rovnako reaguje na zmenu jazdného režimu a potvrdzujem, že na asfalte s dobrým gripom sprevádza štvorkolka auto cez zákrutu bez zaváhania. Okrem toho, prítomná je aj komunita elektronických asistentov.




Offroad komfort je spojenie, ktoré sa mi javí ako spomenutia hodné. Pruženie Eclipse Cross je v princípe naladené do mäkka, čo sa v teréne výborne hodí, ale tak ako na asfalte pôsobí trochu vyhýbavo a pri ozaj dynamickej jazde je potrebné si uvedomiť, že riadite ťažší hybrid (1975 kg) s karosériou SUV, v teréne sa chová surovo ako hladný drevorubač. Jediný priekak, ktorý proste mimo spevnených ciest nevyriešite, boli imidžové plasty na prednom nárazníku, ktoré nivočili nájazdový uhol. Športovo ladené “lízatko” ocenia fanúšici tuningu na asfaltovom parkovisku pred obľúbeným hypermarketom, ale nie horskí borci v kopcoch.




Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, kde ono PHEV je kľúčom k nástupu do spomínaného vetroňa, naozaj funguje. 2,4 litrový benzínový 4 valec (98 k) pomáha dvom elektromotorom (predný 82 k, zadný 95 k), ktoré sa kamárátia s pohonom všetkých kolies a zároveň dobíja batériu pre nekonečný spoločný dojazd. Spotreba? Akú by ste si priali? Verili by ste, že existujú ľudia, ktorým sa benzínový motor zapne až na 90ty deň jazdenia? Prečo? Eclipse Cross PHEV má totiž tzv. bezpečnostný cyklus, ktorý spôsobí, že pokiaľ sa 89 dní nevyužije spaľovací motor, na 90ty sa samočinne spustí, aby “vypálil” nečistoty. Ako sa to dá iba predpokladám (zrejme neustále zapínanie čisto elektrického režimu EV + silne defenzíny štýl jazdy), pretože mojím spôsobom nebolo dňa, aby som 2,4ku nevyvetral. Samotný technický riaditeľ Mitsubishi však potvrdil, že existujú zákazníci, ktorí sa na 90ty deň dokážu čudovať, prečo sa im spustil spaľovací motor? Nuž, preto!



Nie je možné ho nenávidieť a všetci, ktorí ohrnú nosom skôr ako niečo zažijú, sú predsudkári. Viem si predstaviť, že Mitsubishi Eclipse Cross je pre niekoho nádherné a pokiaľ ste protechnologická bytosť, tak ono PHEV to len vygraduje. Ja môžem smelo potvrdiť, že Eclipse Cross je autom, ktoré sa odvďačí za vašu lojalitu k značke. Síce už nemáme Lancer EVO ani Eclipse GT, ale Mitsubishi je stále také pravé a poctivé. A mimochodom, na ten samostatný elektrický pohon to ozaj jazdí ako … vetroň!



Autor: Marek Varga, Foto: autor