Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5Kráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mitsubishi L200 Mountain Sherpa - Tanganika

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa - Tanganika

Označenie Mountain Sherpa (MS) mi vytvára predstavu himalájskych 8 tisícoviek, preťažené osly a večne usmiatych, malých, odolných ľudí s pomlčkami namiesto očí. Tenzing Norgay, ktorý spoločne so sirom Edmundom Hillarym v roku 1953 vystúpili na Everest, ako prví ľudia na svete, bol ten týpek, ktorý v podstate otvoril svojmu etniku - Šerpom, nový spôsob obživy - podnikanie v nosičstve. 


Šerpa sa dnes píše už aj s malým “š” a všeobecne sa toto slovo používa ako označenie pre nosičské remeslo. Najväčšia šerpská dedina Namche Bazar vo výške 3.400 mnm je dnes, nazvime to himalájskym Monakom. Šerpovia na nosičstve zbohatli a bohatnú tak, že z dediny s pár kamennými domami je dnes centrum vysokohorského hotelierstva a obchodu. V každom prípade, aj s plnými vreckami peňazí dodnes šerpovia poctivo vykonávajú svoje remeslo a spolu s ambicióznymi horolezcami vystupujú na najvyššie vrchy sveta.


Nové L200 od Mitsubishi síce nieslo nápis horský šerpa, ale nechcel som trapošiť s nadmorskou výškou na bratislavskej Kolibe, tak som sa vydal opačným smerom. Dolu do Afriky. Do Afriky za obcou Zálesie neďaleko Bratislavy - pokiaľ na to máte ten správny offroad balík, kamarátov a korbu dosť veľkú na sud piva, možno by to mohol byť dobrý nápad na predĺžený víkend … pod širákom. S Mitsubishi L200 Mountains Sherpa a jeho strešným stanom Yakima určite áno!


Dostal som do testu 2110 kg železa v hodnote 58.540€ + liter za stan, cca. A jednu síce nehmatateľnú, ale supervýhodu, ktorou bola … sloboda prejazdu. Nie som žiaden offroad špecialista, ale s L200 v tejto konfigurácii som sa cítil voľnejší ako Miro v lietajúcom Raptore! Verte mi, s Mitsubishi L200 MS si aj z bratislavskej periférie spravíte Afriku a vydáte sa k známemu, i knižne spracovanému, jazeru Tanganika.




Stáť oproti mne nosorožec motivovaný hrošou dávkou anabolík, trpiaci syndrómom rozzúreného slona, i tak sa neuhnem! Nie sediac za volantom auta, ktoré má o 5 cm zvýšený podvozok Oldman EMU, zakrytovaný motor, prevodovku i nádrž od ARB, safari šnorchel, bočné ochranné rámy, pneumatiky Nokian ROTIIVA AT 265/60/18 a zvýšený výkon z pôvodných 150 k na 173 k s krútiakom 502 Nm od Steinbauer, teda úpravu ktorú Mitsubishi uznáva ako originálnu. K tomu 7 ročnú, plnú továrenskú záruku proti poškodeniu nosorožcom alebo 150.000 km na všetky opravy po vzniku závady, preplácané v komerčných cenách.




Mountain Sherpa nie je však len o strete s hrubokožcami. Jeho naftová (DI-D), 4 valcová  2,3-ka, 6 stupňový automat a hrubá štvorkolka, v spoločnosti ďalších úprav robia z auta podstatne viac ako obyčajný pracovný pickup. Mnoho terénnych akcií L200 zvláda iba so zadným pohonom (2H). Ak prituhne, je tu štvorkola v režime 4H, redukcia v režime 4L. Ak už sa jedná o tvrdé podmienky nastupujú kamoši ako: uzávierka zadného diferenciálu, pneumatická uzávierka predného diferenciálu ARB Airlock, vzduchový kompresor pre dofukovanie kolies, predný vstavaný navijak Predátor 12000 so syntetickým lanom a ťažnou silou 5450 kg, brašna s príslušenstvom pre vyprosťovanie a samozrejme základ - Bushranger, skladacia lopata.




Počas testu som cielene hľadal nespevnené cesty pre všetky smery, ktoré bežne využívam. Do práce, do škôlok, do potravín znamenalo, cez vinohrady, cez pole alebo na mapách neviditeľným skratkami. Voľnosť s akou auto zvládalo aj naozaj nechutné výmoly a nerovnosti bola oslobudzujúca a predstava zbaliť si čisté slipiky a tajne, na pankáča, ujsť niekam mimo civilizáciu, extrémne nutkavá! Jediné, čo mi však spoločenská a rodinná zodpovednosť dovolili, bol výjazd na západ Slnka k slovenskému jazeru Tanganika, ktoré síce nemá 673 km, ale vodu rovnako sladkú.




Pokiaľ by som toho nosorožca ukecal, napríklad oslepnutím vďaka svetelnej LED rampe Bushranger 32”, využitie by našla výsuvná podlaha ložnej plochy s protišmykovým povrchom - toto som vnímal ako veľkú pomoc napr, pre poľovníkov. Tým následne po love, na korbu posvietia zadné pracovné svetlá LED Bushranger 5,5”. Dôležité bude nezabudnúť na samotný reklamný polep auta, ten totiž dodáva odvahu a … krajšie fotky. 




Nebojácnosť podvozka bola nákazlivá, chcel som všade tam, kde konči asfalt. Riadenie s veľkým volantom a odozvou niekde z Afriky bolo tuhé a nezničiteľné. Kométový presun na najlepší kebab v okolí (večerný lov) - rozumej L200 ako hlava a 300 metrové horizontálne, prachové tornádo ako chvost, vyzeral ako námet na požiarny poplach, pretože minimálne polhodinu “po prelete”, to vyzeralo ako apokalyptická scéna z Biblie. 




Mitsubishi L200 si podľa mňa kúpi silný pragmatik prechovávajúci dôveru k značke. Existuje totiž mnoho iných pickupov, ktoré sú možno krajšie, možno prestížnejšie. L200 je však napriek viditeľným inováciam stále riadne poctivé a cítiť to z neho už po pár metroch riadenia. Technicky nijak nepochybujem, ale vo verzii Mountain Sherpa sa z neho stane ešte odolnejší a veľmi silný konkurent pre všetky aktuálne sa vyskytujúce druhy pracovno-terénnych áut.



Autor: Marek Varga, Foto: autor