INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Nissan X-Trail - e-Mechanic

Nissan X-Trail - e-Mechanic

Začať písať test na éčku som ešte neskúšal, ale začať jazdiť s niekoľkými éčkami naraz áno. Nissan posiela na cesty SUV, ktorého meno je známe, stále jazdí na 4 kolesách, uvezie pár ľudí i nákladu, ale … vymenilo surovú mechaniku za jemnú elektroniku. V hlavných úlohách:  e-POWER, e-4ORCE, e-SHIFTER a e-PEDAL.


Nový X-Trail vyzerá dobre. Na 20 palcových diskoch priam prémiovo a s príplatkovým lakom strieborná Champagne za +850€, by jeden zaváhal vziať to auto do terénu. Karoséria má tvary, ktoré vyzerajú odhodlane a budia dojem istej miery offroadovej angažovanosti. Predná časť je označovaná ako nápaditá, ja uvažujem koho to napadlo skôr? Japoncov, či Kóreu? Okrem toho, že je X-Trail dookola ozdobený LED diódami, zadné svetlá odkazujú na tvar bumerangu, svietia výrazne a našťastie nemajú ambíciu niekam ulietavať.


Skvelá je bočná línia, auto pôsobí odolne a mocne ba dokonca, má trochu atletické rysy, kde dlhšia predná kapota a kabína akoby posadená dozadu, navádzajú na hriešnu myšlienku o športovom aute. Tento opticko-psychologický o..klam potvrdí aj veľmi dobrý a el. polohovateľný posed za volantom vo veľmi honosne pôsobiacom, kožou čalúnenom interiéri. X-Trail v tejto konfigurácii, rozumej naplno-doplna (Tekna+) za 50K, je z môjho pohľadu veľmi dobrou hodnotou za peniaze, ktoré cenník požaduje.


1961 kg ťažké auto rozpohybuje tím motorov (1,5 l benzín slúži výhradne elektromotorom) so spoločným výkonom 213 koní a silou 330 Nm na predných kolesách a 195 Nm na tých zadných. Škoda, že ten pomer nie je opačný, X-Trail sa totiž vďaka tomu odmieta podieľať na pretáčaní kolies zadnej nápravy, nesúhlasí s blbnutím v pretáčavých šmykoch na nespevnenom povrchu a svoju sofistikovanú štvorkolku e-4ORCE používa presne tak, ako sa to v rámci maximalizovanej efektivity, v daný moment, vyžaduje. Nič no, mohla byť sranda!




Okrem toho, že dokáže jazdiť na čistú elektrinu, 55 litrová nádrž pre tekuté palivo navráva, že s týmto veľkým NIssanom bez nutkavej potreby neustále mrkať na palivomer, dôjdeš hravo 700 km. Systémová starostlivosť je výborná, ideálne je, pokiaľ necháš auto, aby si svoj metabolizmus regulovalo samo a ty len pridávaš a brzdíš. Mimochodom, dá sa aj cez spomínanú funkciu e-PEDAL, kde zrýchlenie a brzdenie ovládaš iba pedálom plynu. Auto vtedy funuguje ako parkúrový kôň pri klaňačke, ale rovnako potom “kluše” veľmi noblesne a vyrovnane.


Vpredu je McPherson, vzadu nezávislý Multilink, tlmenie skvelo napĺňa predstavy o civilnom jazdení po asfalte a akusticky protestuje pokiaľ ho týraš na roli. Riadenie je presné a spoľahlivé, veľký X-Trail sa v bežnej premávke riadi ľahko a pohodlne. Pokiaľ s ním predsalen zablúdiš mimo cesty, oceníš istotu s akou okolo seba víri prach, ale zavri si strechu, inak pol dňa vysávaš.




Rodinný a dobrodružný zároveň, tak mu vraví marketing a ja sa rád súhlasne prikloním. Nie, že by ma zásadne oslnil objem kufra 575 litrov alebo 1396 po sklopení zadných sedadiel, ale spôsob akým Nissan svoj dnešný X-Trail podal, napriek všetkým asistentom, elektronike a voňavému komfortu, stále cítim pôvodnú surovosť a odhodlanie zdolávať nie len mestské obrubníky. Je to vzdialené, je ta zabalené, je to niekde dolu, ale je to tam. 


Vybrať si v dnešnej digitálnej dobe, postihnutej zelenými príkazmi auto, ktoré ešte trochu pripomína staré dobré mechanické časy, je ťažké. Myslím si však, že Nissan svojím aktuálnym X-Trailom trochu zaspomínal. Trochu!


Autor: Marek Varga