BMW XM rozhovorEnyaq iV finalista 2022Opel Astra Sports TourerPrvá dámaEQVRally KucherenkoRaptor Airlines
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Nová EQS od značky Mercedes-EQ - Definícia elektrického luxusu

Nová EQS od značky Mercedes-EQ - Definícia elektrického luxusu

Vrcholný elektrický model od značky Mercedes-EQ sme si v našom magazíne predstavili už v niekoľkých článkoch, začiatkom novembra sme sa prvýkrát dostali aj za volant na slovenských cestách. Spočiatku nám síce jesenné počasie neprialo, ale aj vďaka nemu sme vnímali jednu zo zásadných vlastností novej EQS.

Celodenný program začíname v novom sídle spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia na Einsteinovej 33 v Bratislave. EINPARK Offices je prvá budova na Slovensku, ktorá splnila najvyššie certifikačné kritériá LEED Platinum (Leadership In Energy & Environmental Design) a zaradila sa tak medzi 1% najudržateľnejších budov na svete. Ročná úspora oproti konvenčnej kancelárskej budove predstavuje 1 075 164 kilogramov emisií CO2 a 2 377 164 litrov pitnej vody. 

Pri produktovej prezentácii nám to síce nikto nenaznačil, predpokladám však, že nové sídlo slovenského Mercedesu nebolo zvolené náhodne a práve udržateľnosť bola jedným z dôležitých parametrov zohľadňovaných vo výbere. Aj takýmto prístupom značka Mercedes deklaruje svoju snahu o dosiahnutie trvalej udržateľnosti. Nakoniec, aj prevádzka „Factory 56“, továrne, v ktorej sa vyrába nová EQS je z pohľadu emisií CO2 úplne neutrálnym závodom. Podobne, pri nabíjaní vozidla EQS prostredníctvom služby Mercedes me Charge pochádza všetka energia z obnoviteľných zdrojov.     



Jazdu začíname so základnou verziou, modelom EQS 450+, ktorého jediný elektromotor umiestnený na zadnej náprave poskytuje maximálny výkon 245 kW (333 koní) a 568 Nm. Napriek prevádzkovej hmotnosti viac ako 2,5 tony dokáže EQS so zadným pohonom akcelerovať z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť 210 km/h je elektronicky obmedzená a zhodná so silnejším modelom. Jazda po bratislavskom obchvate a diaľnici D2 prináša neprekvapujúce zistenie, že nová EQS je dokonalým diaľničným cestovateľom. Extrémne nízky koeficient odporu vzduchu (0,20) a dokonalé odhlučnenie (súčasťou výbavy sú aj zvukovo optimalizované pneumatiky s penovým pohlcovačom) sú výsledkom dokonalého akustického komfortu, ktorý neruší ani vytrvalý výdatný dážď a veľké množstvo vody na ceste. Mimochodom, skvelú aerodynamiku sa podarilo značke Mercedes-EQ dosiahnuť napriek konvenčným spätným zrkadlám a to aj vďaka premyslenému dizajnu karosérie s kabínou posunutou vpred. 



Diaľničné kilometre máme za sebou, čakajú nás náročné okresné cesty Záhoria a úzke okresky myjavských kopaníc. Nikto z nás by sa nepohoršoval nad prípadným zaváhaním EQS, predsa ide o naozaj veľké (dĺžka 5216 mm, šírka 2125 mm a výška 1512 mm) a ťažké auto (naša zadokolka vážila približne 2,6 tony). O to väčšie prekvapenie nám EQS pripravila pri dynamickej jazde aj na úzkych a rozbitých cestách. Prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti, neutrálne správanie sa v zákrutách a dokonalý jazdný komfort (vzduchové odpruženie AIRMATIC a natáčanie zadnej nápravy o 4,5 stupňa je v sériovej výbave) nám umožnili dokonale si užiť naše obľúbené cesty, ktoré sú šité na mieru ostrým kompaktom. 



V našom aute sa prvýkrát zoznamujeme s jedinečnou hyperobrazovkou MBUX, ktorá je v prípade modelu EQS 450+ príplatkom v cene 8.640,- EUR. Tri samostatné displeje sú zakryté jedným kusom zakriveného skleneného panelu tvarovaného pri teplote až 650 stupňov Celsia. Prístrojový panel vodiča s uhlopriečkou 12,3 palca využíva technológiu LCD s LED podsvietením, centrálny OLED displej s haptickou odozvou má uhlopriečku 17,7 palca a OLED displej spolujazdca s haptickou odozvou disponuje uhlopriečkou 12,3 palca. Základné vyhotovenie prístrojovej dosky re model 450+ je podobné ako v prípade triedy S, prístrojový panel vodiča s uhlopriečkou 12,3 palca využíva technológiu LCD s LED podsvietením, centrálny vertikálne orientovaný OLED displej s haptickou odozvou má uhlopriečku 12,8 palca.



Vynikajúci komfort sedenia v interiéri Electric Art zabezpečujú viackrivkové komfortné sedadlá s klimatizáciou, vyhrievaním a masážnymi funkciami, s mojou výškou 176 cm som sa vedel pohodlne usadiť bez toho, aby som sa nohami dotýkal masívneho stredového tunelu. Sedenie vzadu som napriek pôvodnému úmyslu nevyskúšal, na to bola naša jazda príliš dynamická.

Po jednej z výmen prestupujeme do modelu EQS 580 4MATIC, ktorá disponuje dvomi elektromotormi a systémovým výkonom 385 kW (523 koní) a hnacím momentom 855 Nm. Vďaka pohonu všetkých kolies dokáže EQS s pohotovostnou hmotnosťou viac ako 2,7 tony vystreliť z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy. Je nevyhnutné poznamenať, že vynikajúce zrýchlenie nie negatívne poznamenané až nepríjemne okamžitým nárastom výkonu, ale odohráva sa s plynulosťou a komfortom spájaným s luxusnými limuzínami značky Mercedes. Model EQS 580 má vďaka dvom elektromotorom maximálny rekuperačný výkon až 290 kW (verzia 450+ má rekuperačný výkon 186 kW), no napriek tomu automobilka udáva pri zhodnej využiteľnej kapacite batérie 107,8 kWh dojazd 676 km, pre základný model EQS 450+ je to dokonca 770 km. V budúcnosti príde aj verzia s akumulátorom s kapacitou 90 kWh.



V rámci našej cesty po Slovensku sme si na vlastnej koži zažili legendárne kolóny pred Hlohovcom, vďaka dokonalým asistenčným systémom sme ich bez psychickej ujmy prešli v poloautomatickou režime. Pred zotmením prichádzame do Dunajskej Stredy, kde nás u miestneho predajcu značky privíta dvanásťvalcový Maybach, ktorý je ostrým kontrastom plne elektrickej EQS a zároveň ukazuje neuveriteľne široký rozsah ponuky nemeckej automobilky.         



Cesta do sídla spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia po rýchlostnej komunikácii R7 sa odohráva už po úplnom zotmení. Okrem už zažitého diaľničného komfortu prekvapuje nová EQS svetlami DIGITAL LIGHT, ktoré poskytujú fantastický svetelný výkon a neoslepujú protiidúcu premávku a to ani vodičov kamiónov. Záverečná bilancia jednodňového roadtripu po západnom Slovensku na palubnom počítači ukázala takmer sedem hodín za volantom, presne 333 prejdených kilometrov, priemernú spotrebu 22,8 kWh na 100 kilometrov a zostávajúci dojazd 177 km. Reálny dojazd modelu EQS 580 4MATIC sa teda za každých poveternostných podmienok a pri skutočne dynamickej jazde bude pohybovať nad hranicou 500 kilometrov, pri snahe o úspornú jazdu určite nebude nereálne ani dosiahnutie dojazdu deklarovaného výrobcom. 



Záverom ceny: EQS 450+ síce v cenníku začína na sume 113.970,- EUR, avšak celková cena nami skúšaného vozidla sa vyšplhala na sumu 147.744,- EUR, model EQS 580 4MATIC štartuje v cenníku na sume 140.856,- EUR, celková výška ceny nami testovaného vozidla dosiahla 160.902,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Foto: autor a Jozef Murárik /interiér/