INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDI 120k AT6 je proste COOL!

Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDI 120k AT6 je proste COOL!

„Tati, kúpil si nové auto alebo to máš požičané?" Ja: „To mám požičané“. Dcéra so sklamaním v hlase: „Škoda...“ Pýtam sa: „Prečo? Páči sa Ti?“ Dcéra: „Neviem či sa mi páči, ale je COOL!“ Tento dialóg sa odohral niekoľko desiatok minút po tom, ako som auto vyzdvihol na test, inštaloval detské sedačky a vyzdvihol mladšiu dcéru zo školy. Vtedy som sa jej bezprostrednou reakciou veľmi pobavil, úprimne som sa rozosmial, ale ešte som netušil akú mala pravdu. Po týždňovom teste však musím konštatovať, že Peugeot 3008 je proste... COOL!

Prvý dotyk s francúzskou šelmou sprostredkuje podarený dizajn exteriéru, ktorý je dokonale proporčne vyvážený, vďaka jednotlivým detailom, ale aj stvárneniu veľkých plôch, originálny a jednoducho pekný. Mohutný predný nárazník prechádza zvýraznením línie predného blatníku do bočnej siluety a cez predné a zadné dvere opakovaním výrazného bočného prelisu pokračuje do zadnej časti a opticky odľahčuje celok. Prednej časti dominujú príplatkové Full LED svetlomety akoby zatínajúce svoje svetelné pazúry do masy predného nárazníka a výrazná predná maska so šachovnicovým vzorom svojim konkávnym tvarom z profilu pripomína pootvorenú papuľu kráľovskej šelmy. Predná kapota je od blatníkov výrazne oddelená elegantnou chrómovou lištou, ktorá spolu s rovnakým vyhotovením bočnej línie strechy, spodnej časti dverí a predného nárazníku tvorí ozdobný kontrast karosérie lakovanej v zlatej metalickej farbe Pyrite. Motív roztiahnutých pazúrov opakujú aj zadné LED svetlomety vsadené do čierneho podkladu prechádzajúceho cez celú šírku zadku vozidla. Dokonalé farebné stvárnenie dopĺňa čierna strecha vo vyhotovení Black Diamond. Nielen relatívne, vo vzťahu k predchodcovi, ale aj absolútne, v kontexte svojej triedy je Peugeot 3008,podľa môjho názoru, krásne auto. A usudzujúc z pohľadov okoloidúcich a ostatných účastníkov premávky, ktorí sa za autom so záujmom otáčali, tvrdím, že dizajn modelu 3008 sa Peugeotu vydaril na jednotku s hviezdičkou.



Dizajnérske hody pokračujú po nastúpení do interiéru. Svetlé športovo ladené sedadlá v kombinácii syntetickej kože Guerande a látky Evron (zozadu prakticky prevedené v čiernej farbe) vyzerajú fantasticky a v našom prípade príplatkovo rozmaznávajú vodiča (a spolujazdca) masážou chrbtovej a vyhrievaním sedacej časti. Jemné výhrady mám k dĺžke sedákov, ktoré by mohli stehná podopierať vo väčšom rozsahu. Stvárnenie prístrojovej dosky by sa dalo odbiť jednoduchým „wow“, je jedinečná a mimoriadne príťažlivá. Peugeot sa zrejme nechal inšpirovať interiérom budúcej kozmickej stíhačky. Vodič sedí príjemne obklopený vysokým stredovým tunelom (s odkladacím priestorom pre dve čivavy) a palubnou doskou, ktorá je dokonale orientovaná na vodiča. Vesmírne predstavenie pokračuje prostredníctvom Peugeot i-Cockpitu tvoreného konfigurovateľným a personalizovateľným plne digitálnym prístrojovým head-up (pred vodiča predsunutým) panelom, osempalcovou dotykovou obrazovkou multimediálneho systému, pultom chrómových prepínačov Toggle Switches inšpirovaných saxofónom, eh, pardon, leteckým priemyslom a druhou radou prepínačov pre niektoré základné funkcie. 



Súčasťou stíhačkového kokpitu je aj kompaktný volant, na ktorý... som si časom zvykol. Pravdou je, že ak by bol prevod riadenia strmší a umožňoval by všetky jazdné manévre (okrem parkovania) bez potreby prechytávania, dával by mi aj iný ako dizajnový zmysel. Pádla radenia sú tiež fajn, po ich vyskúšaní som bol rád, že nezavadzajú, nepovažoval som za potrebné používať ich. Vrcholom korunujúcim celé interiérové dielo je látkové čalúnenie prístrojovej dosky plynule prechádzajúce do látkovej výplne predných dverí. Tento prvok je jedinečný a excelentne elegantný. Dve záverečné poznámky k interiéru: umiestnenie a prevedenie mechaniky CD prehrávača (najmä viditeľné otvory na dve krížové skrutky) patrí úplne inému autu (staršiemu o 20 rokov) a, s výnimkou vyššie, kvalita spracovania a použitých materiálov mi pripomenula, že existujú dôvody, pre ktoré sa Peugeotu hovorí francúzsky Mercedes. Keď už sme pri tom Mercedese (SL), 3008 má ostrekovanie skiel integrované do stieračov, skvelá vec.

Peugeot 3008 je jediné auto, ktoré ma primälo k napísaniu pre mňa neštandardného počtu znakov o dizajne exteriéru a interiéru. V tomto prípade som jednoducho cítil potrebu vyjadriť aj slovami ako veľmi sa mi páči. Zjednodušiť však pohľad na tritisíc osmičku odkazom na jej vydarený vizuál by však nebolo korektné, pretože ju považujem za veľmi dobré auto aj z pohľadu jej úžitkových vlastností.



Peugeot hrdo uvádza nový model 3008 ako SUV a s tým má niekoľko ľudí problém pretože... Zatiaľ, kým nepríde hybrid, pohon zabezpečujú len predné kolesá. Kategória SUV je pomerne široko definovaná a zaradenie vozidla do tejto škatuľky zjavne predáva, ale každý zároveň automaticky očakáva, že pohon všetkých kolies bude dostupný aspoň pre niektoré verzie. Osobne s týmto zaradením nemám žiadny problém, pretože vychádzam z toho, v akom prostredí sa moderné SUV pohybujú. Priznajme si to, je to prevažne mesto. A ak už vlastník SUV vyjde mimo mesto, bárs aj na horskú chatu, ocení viac ako štvorkolku slušnú svetlú výšku, v tomto prípade 219 mm, ktorá zaručí, že prechádzajúc vyjazdenými koľajami nebude brucho ťahať po zemi. Vyskúšal som aj lesnú cestu, rozbahnené pole a poľnú cestu a prešiel som bez problémov všade, do ťažkého terénu sú určené iné autá. Druhou stranou mince sú jazdné vlastnosti na ceste, ktoré sa veľmi blížia klasickému hatchbacku. Agilné jazdné vlastnosti pritom nie sú vykúpené tvrdosťou podvozka, práve naopak, aj s osemnásťpalcovými diskami Detroit je jazdný komfort ďalšou silnou stránkou auta. 3008mička je na ceste hravá a agilná, na ceste dolu kopcom je dôstojným súperom aj pre klasický ostrý hatch (pozdravujem Andreja) a cestou hore? Chýba výkon. Pod kapotou nášho levíčaťa tĺklo naftové srdce s objemom 1560 cm? a výkonom 120 koní pri 3.500 ot/min. Vďaka sile 300 Nm, prenášanej cez šesťstupňovú automatickú prevodovku, je zrýchlenie do 70 km/h subjektívne vnímané ako svižné, dokonca pocitovo na viac ako 120 koní, tabuľkový údaj zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 11,6 s a maximálna rýchlosť 185 km/h sa tak stáva nepodstatným pre reálnu jazdu. Odmenou za racionálnu motorizáciu je veľmi dobrá spotreba, celkový priemer testu sa zastavil na hodnote 6,7 litra na sto kilometrov.


 
Peugeot 3008 mi veľmi sadol napriek skromnej motorizácii a keď si ho predstavím s výbornou benzínovou jednašestkou, neprestávam sa usmievať. Verím, že Peugeot doplní túto radu o ďalšie verzie, ja by som si namiesto pohonu všetkých kolies prial verziu GTi s výkonom 270 koní, samosvorom, veľkými brzdami a automatom. Ale späť do reality, testovaná verzia je aktuálne dostupná od 26.990,- EUR, naše levíča sa vďaka príplatkovej výbave dostalo skoro na hranicu 33 tisíc EUR. Nie to možno málo, ale výmenou za uvedenú sumu dostanete skvele vybavené, priestranné a plnohodnotné rodinné auto (základný objem batožinového priestoru 520 litrov), ktoré by som vďaka zvýšenému posedu a naozaj vydarenému dizajnu uprednostnil pred klasickým kombi (SW) modelového radu 308. Výborne, Peugeot!


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner