INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot 308 SW - Voňavý skaut

Peugeot 308 SW - Voňavý skaut

Zobudiť sa ráno v objatí Veľkej a Malej Fatry znie zdravo a romanticky. Zobudiť sa v kufri francúzskeho kombíku, je už moment, ktorý prehodnocuje rozsah tvojej komfortnej zóny.


Vnútorné rozmery som vopred neštudoval, možno i preto, že papierové hodnoty považujem za informačné, prípadne vhodné na tzv. ponadplotné chválenie sa susedovi pri večernej tretinke. Bez váhania však môžem poznamenať, že 180 cm chlap sa v kompaktnom kombi, pri zložených zadných sedadlách, dokáže v ľahu úplne narovnať. V diagonále. Komfort je diskutabilný, záleží či doma spíš na luxusných matracoch v spálni manhattanského penthouse-u alebo banánovom liste na hline vedľa pece v Tanzánii. Ak sa ti to doma podobá viac na Afriku, dlhá 308 bude pre teba ako pojazdný hotel.


Peugeot 308 SW je z pohľadu vyplnenia priestoru veľmi pekné kombi. Na prvú pôsobí moderne aj draho, hlavne v testovanej výbave GT, typickej zušľachťujúcimi detailami ako logá na predných blatníkoch alebo 18” disky Kamakura. Krásna maska zložená z malých a veľkých strieborných pomlčiek a centrálnym logom Peugeot, doslova otvára dizajnový zážitok z celého auta. Úzke LED svetlá s typickým denným svietením šabľozubého leva nadväzujú na bočnú hranu, ťahajúcu sa celým predným a zadným blatníkom. Zaujímavý zásek je badateľný v spodnej časti oboch dverí a celkvý dojem z tohto vyhranenia, je veľmi dynamický. 


Vzadu dominujú opäť krásne LEDky a čudne umiestnené hmlovky a cúvacie svetlá, susediace hneď vedľa nepravých, tzv. ozdobných koncoviek výfuku. Napriek úžitkovo znejúcej karosérii kombi, je 308 SW veľmi pekne strihnutým autom, ktoré na každej lúke vyzerá ako návšteva z vedľajšej galaxie. Podnetný je aj záujem okolia, ktoré sa v prvom kroku hanblivo obzerá, v druhom nekontrolovane čumí a v treťom ho zvedavosť vyšle sa popýtať. Akonáhle občan prekoná obraný val prvého dojmu, kde Peugeot pôsobí až arogantne moderne, nehraný záujem sa spojí s vrúcnym rozhovorom vyjadrujúcim prekvapenie z toho, ako pozitívne sa Peugeot posunul. 




Iný druh rozhovoru nastáva potom ako ti ráno na okno klepe policajná hliadka s rovnako zaujímavými otázkami. Napríklad, či je doma všetko ok, keď chrápeš v aute v strede fatranskej kotliny? Inak vedel si, že kempovať na Slovensku sa smie iba na vyhradených miestach? Ja už to viem. V každom prípade od policajnej psychologickej poradne a kontrole novinárskeho preukazu, sa dá plynule prejsť k hodnoteniu interiéru a testovaniu materiálov tzv. nechtovou metódou, samozrejme, mimo záznam. 


308 SW má spracovanie interiéru identické s 308 hatchback, čo je poznanie na úrovni nového slovenského Calimera. Seriózne hodnotenie interiéru by znelo ako vizuálne náročný, rozumej členitý, za to až vesmírne moderný s malým kniplom, ehm, volantom a 3D budíkmi. Hmat prezradí hodnotný materiál a zrak potvrdí kvalitu spracovania. Ak vieš vnímať zadkom a krížami, oceníš dobre tvarované sedadlá, ktoré ti podržia a počas tvojej neprítomnosti vyzerajú dobre. Grafické prevedenie budíkov hlási technológiu 3D, ktorá je z môjho pohľadu upgradom prehistorickej stratégie Dune 2 a reálny dosah na moderný súhlas má až displej a panel infotainmentu. 




Benzínová jednadvojka je dnes, v dobe zelenej tragikomédie, jeden z tých väčších motorov a pýši sa výkonom 130 koní a 230 Nm. Tieto čísla dokážu s autom nekonfliktne hýbať a ekonomicky ťa previezť z bodu A do bodu E, cez body B, C aj D aj vzhľadom na to, že apetít malého motora pri malých rýchlostiach a malom nároku na pedál plynu, je malý. 52 litrová nádrž je preto prísľubom seriózneho dojazdu so spotrebou okolo 5-6 litrov na 100 km. Dynamické skills imidžového kombi sú 9,7 sekundy na 100 kilometrovú rýchlosť a možnosť, na ostrove Man, valiť maximálkou 210 km/h. Športové nároky na toto auto neklaď, jeho účelom nie je byť prvé, to čo vie, je byť počas cesty príjemné.


Peugeot trafil potreby ľudí, ktorí sa ešte nestratili v jednotvárnosti šedivého sveta. Ľudí ktorí vedia ohodnotiť niečo pekné, zaujímavé a ktorým postačí vedomie o dlhotrvajúcej funkčnosti v dobrom obale. A pokiaľ k tomu pridáš praktický batoh verzie kombi, ktorý nijak nedevalvuje celkový zjav, ale naopak, dynamizuje ho, kúpiš tohto voňavého skauta aj za 30.590. Môžeš mať aj manuál za 25, ale tam zabudni na výbavu GT a prijmi narušenie dokonalej hladkosti 8 stupňového automatu, … nedôstojným mykaním pravej ruky pri každom preradení.



Autor: Marek Varga