Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot 308 SW GT 1,5 BlueHDi EAT8 - Čistý!

Peugeot 308 SW GT 1,5 BlueHDi EAT8 - Čistý!

Existuje stand-up komik. Vystupuje pod menom Dano Čistý a ja nesmierne fandím forme jeho prejavu. Pomaly, s minimálnou expresiou, ale účelne, s mnohokrát vynikajúcimi textami a skrytou pointou. Jeho časovanie je typické pre letargika na ópiu, ale záver vždy úderný a naozaj vtipný. Štylistika je minimalistická, priama a naozaj ma bavia spojenia, či prirovnania, ktoré Dano dokáže vymyslieť. 


K veci: dostal som do testu Peugeot 308 SW, čiže v prevedení kombi, ktorý sa pýšil najvyššou výbavou GT a “exotickým” dieslom 1,5 BlueHDi s výkonom 130 k (96 kW). Napriek nafte, ktorá vie evokovať smrad a mastnú špinu, by som toto auto charakterizoval jediným slovom - čistý! A to si dovolím vysvetliť tak, že jeho funkčná účelnosť je tak obyčajná a priama, jeho existencia tak prirodzená a nehraná a prevedenie zvonku aj zvnútra tak minimalistické, že si tento prívlastok jednoducho zaslúži.


Podobnosť s komikom Danom je v rýchlosti. Dano rozpráva svoje džouky relatívne pomaly a zrozumiteľne. Peugeot so svojím dízlom sa chová podobne - jazdí pomalšie, ale účelne, aby trafil pointu svojej existencie - prepravovať, nežrať, nevyrušovať posádku. Okrem toho Peugeot vyzerá tak normálne až je čudné, že na ňom nie je nič čudné. V iných testoch značky Peugeot väčšinou híkam nad invenčným dizajnom. Pri 308 SW nehíkam. Jednoducho ho vnímam ako oblé, vizuálne prijateľné kombi s golfoidným námetom. Modrá Vertigo je super, vo výbave GT zvýraznená čiernymi doplnkami a 17” diskami Rubis. Peugeot 308 SW GT je pekné auto.


Názor na vonkajší dizajn si prosím spravte podľa fotiek. Vnútro si však dovolím okomentovať, pretože tu za oknami, sediac za volantom, hrám hru páči/nepáči. Skutočne mám rád tento francúzsky minimalizmus - napríklad úplne prázdna plocha okolo potenciometra hlasitosti audia je dokonalá. Jeden veľký, kovovo sa tváriaci valec, škára na CD a … nič. Veľmi sa mi to páči. Nižšie toto vizuálne ticho vkusne dopĺňa zopár funkčných tlačítok ako vyhrievania okien, červený trojuholník varovných smeroviek a pod. K tomu dobre naladená audio a pokiaľ vám hra obľúbený chillpop, ani nepočujete to starodávne hrmotanie malého naftového motora.




V interiéri sa mi nepáči, že pre charakteristiku prorodinné kombi mi chýba dostatok odkladacích priestorov na fľaše a fľašky, poháre, telefóny, … humidor. Síce načančané, ale menej praktické. Zato do kufra (610 l) sa zmestia dva lavínové psy so súdkami rumu aj lopatou - vložiť tam veľký kočík bola jahoda (ehm, ríbezľa, neviem, niečo z kríku). To, že som minútu stál pred otvoreným kufrom a hľadal tlačítko na jeho elektrické zatvorenie okomentujem len ako dobové zlyhanie! Dnes? V najvyššej výbave a nemá to elektrické zatváranie kufra? Som márnivý?


 


Príšerný je volant a tomuto druhu riadenia som dal pracovný názov “gulerajder”. Rozumiem umeniu, aj pokiaľ koliduje s účelom, ale toto mi už hraničí s bezpečnosťou. Malý, hranatý volant je cool, marketingové kecy, že ponad neho skvelo vidíme na budíky tiež ok, ale praktická skúsenosť mi vraví, že som buď anatomický mongoloid alebo iba človek, ktorý chce normálny volant, aby ním mohol normálne a bezpečne meniť smer? Okrem toho, skôr ako mi samotný volant zauzlil CNS, som si takmer pri každom nastupovaní a vystupovaní okopal reproduktor vo dverách a verte mi, že to nebolo schválne. Blato sound z reprákov hlina hi-fi znel výborne, pri rezonancii hlbokých tónov sa však trochu prášilo.




Aby A nezostalo bez B, malý volant sa síce drží naprd a pri dennej rutine ho osobne považujem viac za prekážku ako pomoc, ale pri ostrej jazde ho auto poslúcha príkladne. 308-čka mení smer dobre, riadenie pekne korešponduje s podvozkom, ktorý vie byť dokonca príjemne pretáčavý a až po zásah ESP vôbec nevyvoláva paniku. A jedna jazdná perlička - v režime Sport má auto pekný benzínový zvuk, imituje vysoké otáčky a 8 stupňový automat (EAT8) tam normálne hádže medziplyny. Jazda v zákrutách horského prechodu sa stala nečakane zábavnou, … a lavínové psy v kufri trpeli (nie je založené na pravde, počas testovania nebolo ublížené žiadnemu zvieraťu).




Motoru ako samostatnému subjektu sa priveľmi športovať nechce. Pod plným plynom sa rozbieha komótne a relatívne pomaly. Je to niečo ako keď sa morbídne obézny človek pokúša odšprintovať 100 m. Nejak to pôjde, ale to prevedenie je katastrofa. Potom ako sa unavane rozbehne, je samotná jazda v poriadku, na diaľnici, okreske, či mestom. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je však na úrovni špičkových atlétov - 9,7 sekundy. Maximálka je u nás nepoužiteľná, ale pokiaľ sa vyberiete do Angelinej ríše divov, 205 km/h si vyskúšajte. 




Spotreba? Pravdou je, že údaj o palive v nádrží sa mi zdal nekonečný a avizovaná spotreba od 3 - 4,5 litra neskutočná. To, čo je na papieri môžem len porovnať s realitou denného jazdenia - moja celková spotreba bez zásadných šetriacich režimov bola 6,7 litra na 100 km. V globále, Peugeot 308 SW je fajn auto s pridanou hodnotou dizajnovej výbavy GT. Kto hľadá jazdnú ekonomiku v solídnom dizajne s trochou francúzskej voňavky, bude podľa mňa ochotný utratiť 25 tisíc.



Autor: Marek Varga, Foto: autor