Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Peugeot e-2008 GT Electric - Test na E

Peugeot e-2008 GT Electric - Test na E

Elektrický … toto slovo už dnes nevyvolá iba predstavu svietiacej žiarovky alebo trasúceho sa robotníka, držiaceho zle zapojenú miešačku. Elektrický … je dnes trend. Je to imidž, navrávaný spôsob myslenia, ochrana planéty, či dokonca spoločenská zodpovednosť? Alebo je to len ego?


Existujú rôzne vysvetlenia, panujú iné názory. Nech je to však ako chce, výsledným efektom sú “živé”, plne elektrické autá, ktoré fungujú a prinášajú naozaj odlišný spôsob užívania motorového, ehm, elektromotorového stroja. Jazdiť s električkou si vyžaduje špeciálne oprávnenie a skúšky, … jazdiť s elektrickým autom si vyžaduje, … jedine peniaze!


E-2008 GT Electric od Peugeot-u je malým crossoverom, rozumej autom do mesta schopným prejsť solídny obrubník, ktorému dali francúzi od vztýčeného leva, riadny kus módneho šarmu a vizuálnej inakosti. Hranato okázalá karoséria výrazne precvičuje krky okoloidúcich, najmä pokiaľ sa po cestách pohybuje vo farbe Modrá Vertigo. LED svetlá dominujú na každom rohu, vpredu s funkciou automatických diaľkových. Svoju autonómnu funkciu (Cornering) majú aj LED hmlovky a prisvecujú vodičovi do zákrut.


Efektné sú aj 18” disky kolies BUND, ktorých podmnožinou, podľa informačnej špecifikácie, je … zásadná sada na opravu defektu. Dizajnové wow by mohla spôsobiť aj mriežka chladiča s nekonečným počtom chrómových pomlčiek, dvojfarebné logo leva so zdravo tyrkysovou hrivou, surový predný podnárazník v “hliníku”, ktorému som interne vravel “cat-cut”,  profilová linka s čiernou bublinou pre posádku a ozdobnými lištami dverí, opäť “v hliníku”. 


Estetický odkaz zadného čela mi trochu narúša jednoliatu súdržnosť zvyšku auta, ale dá sa uchopiť za hrubú čiernu linku s ozdobným nápisom Peugeot, ukončenú po oboch stranách LED svetlami, ktoré akoby prezentovali istú trojpásikovú športovú značku. Ako by povedali naši vietnamskí spoluobčania: “ším viac pátik, tým vias adidas”!. Tento Peugeot by mohol parafrázovať: “čím viac ozdôb, tým viac GT”.


 


Exkurzia interiérom potvrdzuje vonkajšie dojmy a za volantom dnešných Peugeotov sa cítite ako pilot malej vesmírnej sondy. Mini volant, ktorý mňa osobne rozčuľuje je parádne vyhotovený a pokiaľ prispôsobíte posed jeho priemeru, dokážete riadiť veľmi komfortne. Celkový dojem z moderného a minimalistického kokpitu je výborný a na dotyk príjemný. Rovnako príjemne sa cíti zadná strana vášho tela, ktorú obopína Alcantara športových sedadiel a vyhrieva systém pre … vyhrievanie.


Elegantne sa javí 3D digitálny prístrojový panel Quartz, s viacúrovňovým zobrazením informácii. Osobne som síce z videohier vyrástol, ale pripúšťam, že to celé vyzerá na jednotku a vesmírne animácie dokážu v človeku vyvolať pocit hrdej jedinečnosti. Bezkľúčový systém odomykania a štartovania je dnes milým štandardom vyššej výbavy, ale Peugeot zdôrazňuje prítomnosť senzoru PROXIMITY - pre porozumenie - senzor emitujúci elektromagnetické pole alebo lúč elektromagnetického žiarenia, ktorý hľadá zmeny v poli alebo spätný signál - jasnejšie?




Elektrika na snehu je vynikajúcim cvičením pre získanie citu v pravom členku. Aby som to upresnil - jazdiť po snehu s vypnutou kontrolou trakcie (dá sa a drží do rýchlosti 50 km/h), s okamžitým plným krútiakom elektromotora (260 Nm), je ako krájať cibuľu kosou. Akože dá sa, ale výsledok (jazda) vyzerá naozaj čudne. Auto sa po ceste kĺže v nedotáčavých šmykoch a prácu pravej nohy na pedáli by závidel aj klavírny virtuóz. So zapnutou trakciou sa to zas nechce riadne rozbehnúť a vôľa plynu na príkazy je podobná letargii leňochoda.


Elektromotor vládne výkonom 136 k, ktorý pokiaľ využívate naplno, rátajte s dojazdom na plne nabité batérie okolo 200 km a menej. Čísla 300-350 km dojazdu síce palubný počítač dokáže zobraziť, ale prax ukáže, ako veľmi sú tieto údaje subjektívne. Osobne sa mi podarilo, mne typickou jazdou podľa predpisov, prejsť 30 km a paralelne s tým, minúť z dojazdu 70 km. Tento rozdiel sa mi javí dosť markantný, ale uznávam, že všetko je o štýle jazdenia a spôsobe prevádzky.




Emócie hľadajte v praxi. Pokiaľ sneží, sneh zotrvá pretože neexistuje spaľovací motor a predná kapota sa neohreje tak, aby sa roztopil. Nejeden eskimák by zaplesal. Pokiaľ sneží, pokrývajú tieto zrážky celé auto - čo myslíte, že povie matka 2 malých detí, ktorá otvorí zadné dvere, aby im pomohla nastúpiť a zo strechy sa jej na vnútorný prah vysype/vyleje pol oblohy snehobielej nádhery? No … mala by sebakriticky poznamenať, že najskôr si mohla auto poometať (za ženy by som poznamenal ja: “aháá, tak si to skús s dvoma deťmi!”).


Erotika noci sa prejaví po rannom štarte, pokiaľ auto stálo v mraze mimo garáže. Batérie dostávaju v zime po hube a z večerného dojazdu 130 km bol ráno iba 68 km. Opäť pripomienka - nečudujme sa, toto je navoňané auto do garáže s nabíjačkou, žiaden ruský offroad.


  


Eurá sú obeživom, za ktoré na Slovensku dostanete, aj Peugeot e-2008 GT Electric. Páči sa mi marketingový úvod o štartovacej cene od 15.990€, za ktorú získate úplne nový Peugeot 2008. Áno, je to pravda! Pokiaľ si však zaprajete elektrický s prívlastkom GT, cena poskočí (aké jemné zvýraznenie nárastu) na 35.590€. Páči sa!


Elegancia existencie elektrických ekoáut jednoducho spočíva v uvedomení, že sa kupujú ako tretie, maximálne druhé auto do rodiny, slúžiace výhradne na jazdenie v dennej mestskej rutine. Na druhú stranu - vyjadrujem osobné sympatie so spôsobom, akým tieto autá jazdia, ako sa ovládajú a akú mieru relaxácie sú schopné poskytnúť. Ticho predsa lieči! Rovnako však pripúšťam, že je na diskusiu aká je skutočná miera ekologického prínosu práve v tomto segmente.


Epilóg: elektrická edícia edvetisícosmičky efektívne edituje ego ekológa epicentrom elitnej eminencie elementárneho elaborátu elektrických ekoáut 


Autor: Marek Varga, Foto: autor, spolupracovali: Tomáš Bíly