Porsche Cayenne Coupé - Kráľ Coupesaurov
Priamo počas testu som na náš RoadLife facebook napísal: „Po teste Porsche Cayenne Coupé som v teóriách SUV sveta tejto značky dospel k poznaniu, že Macan je jazdne veľmi dobrý, je pekný, je vhodný aj na mestské užívanie. Ako Miro vravel, pre tvrdo pracujúci ľud je dostupný, má akýsi mladícky šmrnc a ženské sympatie. Nový Cayenne? Tento Coupesaurus je jednoducho pre chlapov!!“
Do dnes, nejakú dobu po teste samotnom, keď myšlienky dozreli, som stále toho istého názoru a zároveň dopĺňam priznanie, že nový Cayenne v tejto karosárskej verzii je prvé obludné coupé, pri ktorom som necítil nenávisť voči stádovitosti trhu. Aby som vysvetli termín „obludné coupé“. Druh auta, ktorý zaviedlo BMW X6, parazitujúci na výraze coupé (aby podporilo svoje imidžové poslanie), o hmotnosti adolescentného slona tvrdiaceho, že dokáže trojnásobný rondat.
ALE ... 10 rokov testovania stoviek áut vo mne vytvorilo schopnosť objektívnej kritiky a posudzovania testovaných vecí z pohľadu ich cieľovej skupiny, teda budúci zákazníkov a neskôr majiteľov. Rád si však ponechám malú mieru vlastného cítenia, ktoré môže čitateľ akceptovať alebo odmietnuť. A preto dnes vnímam autá typu X6, GLE coupé, Q8, či testovaný Cayenne Coupé ako súčasť naplnenia potreby zákazníka, na ktorú spomínaný trh iba reaguje. Je pochopiteľné, že automobilky budú vyrábať to, čo sa im predá a vo veľkom významovom oblúku im môžeme byť vďační za to, že vďaka týmto coupesaurom máme dnes aj zábavu v podobe ostrých hatchbackov, regulérnych športiakov, kabrioletov a podobne.
Súčasné Porsche Cayenne Coupé je v mojich očiach najkrajším zástupcom svojho druhu v širokom prémiovom okolí. Ostro mu sekunduje sesternica Q8 od Audi, ale tu už to bude len o osobných preferenciách, či sympatiám k značke. Macanoidná dynamika siluety Cayenne veľmi pozitívne zasahuje zákazníka hľadajúceho priestorový úžitok s kusom neopozeranej elegancie. Neviem to popísať ako architekt, ale krivky Cayenne Coupé pôsobia až zmyselne a pripomínajú talianske dizajnové umenie. Pri pohľade bližšie a vo vnútri, už ale cítime jasný podpis niekoho, kto sa volá Uwe alebo Uschi. Spredu klasický SUV strih Porsche, profil je veľmi pekný, ako som spmínal, najkrajší svojho druhu. Porsche sa totiž podarilo zakriviť strechu (pre využitie termínu coupé) tak nevtieravo, že mi vôbec nevadí snaha dodať 2 tonovému kusu železa vysokú porciu vizuálnej dynamiky. Zadné partie sú už viac ako pekné, sú veľmi pekné , takmer krásne, aj vďaka fantastickej svetelnej červenej linke tiahnucej sa celou šírkou auta. Má ju aj nová 911 992 a to je ten signál – majme radi týchto predajných „saurov“, vďaka nim môžeme riadiť aj vrtké jašterice.
Čierny lak, tmavý interiér, poviem si, no aká nuda? Ale Leichtbau – SportPaket, celokoženné čalúnenie vnútra s látkovým stredovým pásom Silver Pepito a 22“ disky GT Design Platinum a z auta je razom externe aj interne príťažlivý stroj, ktorý chcete vlastniť. A po pár 100 kilometroch z onoho chcenia vzniká nutnosť vlastniť a z účtu odchádza 110 litrov s DPH so zdôvodňujúcim argumentom, že to všetko pre potešenie manželky. Pretože ONA sa bude nesmierne tešiť čiernemu lesku krásneho laku, pretože ONA zhodnotí skvelú pozíciu za volantom v adaptívnych športových sedadlách (18 polôh), ONA ocení 3 litrový, benzínový 6 valec a JEJ sa bude nesmierne páčiť zvuk športovej výfukovej sústavy a čierne koncovky výfuku. ONA bude radiť pádlami pod volantom a infantilne sa usmievať pri každom medziplyne 8 stupńového Tiptronicu S a ONA to pošle do zákruty v miernom powerslide, pretože auto to so svojimi 340 koňami a silou 450 Nm dokáže. ONA zvýskne radosťou a pobúcha po palubovke, keď ju 4x4 vytiahne zo škarpy a ONA sa zachveje vzrušením, keď po adrenalínovej jazde Soft Close zavrie dvere. To všetko ONA a my to musíme robiť pre ŇU. Ale, ...viete, čo je na tom celom krásne chlapi? Keď to auto doveziete domov a z úst vašej partnerky vyjde slovo „krásne“ a v očiach jej vidíte tú nefalšovanú nehu, ktorou už neverbálne vraví, „som rada, že si rád, pretože ťa milujem“.
To by bol ideálny scenár a verím, že vo väčšine prípadov to tak bude. Lenže toto sa môže udiať aj keď svojej milujúcej žene kúpite Suzuki Vitara. Pri prémiových autách stále narážame na masáž ega a prezentáciu sociálnej nadrozmernosti ľudí, ktorí si tieto hračky môžu dovoliť. A termín Coupé tohto druhu áut len posilňuje pozíciu klamlivo predstieraného statusu. Ja však verím, že spoločnosť speje, zreje a vyvíja sa aj k lepšiemu mentálnemu nastaveniu. A preto si prajem, aby nielen kupujúci, aj tí, ktorí nesedia v Cayenne Coupé zahodili predsudky o tom, ako sa jeho vodič dostal k tejto možnosti. Slovák nezáviď a pripusti, že by to mohlo byť aj inak ako vo verzii, ktorá hladká zas tvoje ego, aby si nevidel, že niekto bol lepší, schopnejší a rýchlejší. Skúsme si vziať príklad z úspešných a priniesť do spoločnosti viac poznania a úžitku. Prečo? No len tak, aby sme boli viac radi!
A z pohľadu chlapského zážitku? Tvrdý akurát hrubý volant potiahnutý alcantarou navodí športový pocit aj pokiaľ by Porsche vyrobilo bager, tak skvelý úchop to je! Centrálny analógový otáčkomer je dokonalou simuláciou 911 a celá prístrojovka vyzerá vynikajúco. Rovnako nový stredový panel s tunelom, kde sa už nestláča, iba dotýka. Nádherné lesklé plochy bez akéhokoľvek vizuálneho rušenia sú proste nádherné a budete si so sebou musieť nosiť handričku z mikrovlákna, aby sa na nich nebodaj neobjavil nejaký odtlačok prsta. Prejav motora je fajn, ale príliš uhladený, zvuk výfukov rovnako, aj pri otvorenej klapke by som prijal viac akustického divadla. Ale na druhú stranu rozumiem, toto auto má spĺňať využitie v denne rutine a jazdiť s ním budú aj iní členovia rodiny.
340 koní je pekná porcia, ktorá stačí na zrýchlenie na 100 km/h za 6 sekúnd a maximálne to vytiahne na 243 km/h. Adaptívny podvozok (vzduch) je skvelý, s veľkým autom si poradí hravo a Cayenne Coupé nesie v sebe kusisko športového odhodlania. Aj preto som ho nazval kráľom, cítiť z neho autoritu na ceste, disciplínu a tvrdosť finálnych rozhodnutí. Porsche Cayenne Coupé pôsobí na mňa ako auto s najvyššou mierou autority svojho druhu. X6, GLE Coupé, dokonca ani Levante toľko nemajú a ani velebený Urus mi nepríde ako líderská konkurencia. A to všetko napriek tomu, že som testoval základnú motorizáciu. Čo sa stane keď príde GTS alebo Turbo? Kráľ je živý, nech žije kráľ!
Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner