INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / RAM 1500 Limited Crew Cab 4x4 5,7 HEMI - RAMbo

RAM 1500 Limited Crew Cab 4x4 5,7 HEMI - RAMbo

“Ťahanie je naším poslaním a preto si môžete zapriahnuť všetky svoje hračky”, takto nejak, parafrázovane, znie hlavná veta v reklamných materiáloch pre Dodge RAM 1500, ktorý som do testu dostal vo výbavovo najplnšej verzii Limited. Po pár desiatkach kilometroch, kúsku nespevnenej cesty a zážitku na slovenských “bumpy roads”, som si uvedomil, že RAM vlastne až tak limited nie je.


6 metrový oceľový (98% rámu z vysokopevnostnej) kolos prekvapil najskôr svojou papierovou váhou - len 2461 kg na takéto auto kladie vcelku zaujímavú otázku, na ktorú pozná odpoveď … hliník. Napríklad, z tohto diétneho materiálu sú celé zadné dvere korby i ďalšie diely a počas jazdy auto, nepopierateľne, nepôsobí ako letargický tank. Vizuálny zjav RAMu jednoznačne veľmi svedomito vypĺňa okolitý priestor a nejak zásadne nedáva príležitosť, aby sa na fotku zmestilo aj niečo iné, ako on sám. Čierny lak karosérie Diamond Black Crystal mu svedčí, ale pokojne nazrite do katalógu ako tento malý kamión vyzerá v bordovej alebo tmavomodrej, nebodaj v nočnej verzii Night Edition.


Skôr ako fyzicky vniknete do interiéru, uvíta vás elektricky a automaticky ovládaný, na otvorenie dverí reagujúci, schod tiahnuci sa popod celý prah pre predných i zadných pasažierov. Nosnosť? Odskúšaných 200 živých kilogramov a … ani len nezavŕzgal. Amerika okolo volantu je markantná, všade hrubá kvalitná koža, skutočné drevo i pár lesknúcich sa plastov okolo veľkého, “na Teslu” situovaného displeja infotainmentu. RAM má milión odkladacích priestorov a pokiaľ nemáte priplatený korbový Cargo Management, postačia aj priestory pod zadnými sedadlami, v podlahe pod nohami zadných pasažierov a nespočetné množstvo rôznych terasiek vo dverách. Tisíc a jednu možnosť ako niečo odložiť a navždy stratiť, poskytuje variabilita stredového tunelu a lakťovej opierky, rovnako priestory pred spolujazdcom.




Pokiaľ by niekto potreboval skutočnú farmárčinu, korba poľahky odvezie 850 kg materiálu na ploche takmer 3 m2 a auto potiahne pokojne aj 5,1 tony. Osobne si dovolím pochybovať, že RAM tejto sociálnej úrovne bude pravidelne korzovať prašné vidiecke cesty, ale fakt je ten, že sa ich absolútne nezľakne. Skúška pocitovej odolnosti tohto jazdiaceho paneláku potvrdila, že na palube vždy hrá sláčikové kvarteto, pokým sa tam dole, o 3 poschodia nižšie, drví hard rock. Zvuk 5,7 litrového 8 valca však mnohokrát, po pritlačení plynu napovie, že sem tam by každý rád skočil do suterénu, riadne si zavyvádzať na bass gitarové sólo.




Pohon všetkých kolies je voliteľný, primárne RAMa tlačí zadná náprava a pokiaľ je to nutné, pripojí si i tú prednú. Aktivácia trvalých redukcií i zámok zadného diferenciálu zastupuje surová mechanika, ovládaná elektronicky cez tlačítka okolo otočného voliča prevodovky. Na palube sa všetko deje veľmi luxusne, relatívne hladko a cene takmer 93 tisíc EUR zodpovedajúco. Jednou z príčin tejto nadštandardnej starostlivosti je i vzduchový podvozok fungujúci na 5 výškových úrovniach, hýčkajúc posádku na asfalte i v teréne. Celkom narovinu - RAM má rám, je to auto so skutočnou chrbticou a skôr vzpierač ako gymnasta, ale pokiaľ porozumiete podstate tohto druhu vozidla, bude úsmev na tvári vodiča to, čo prezrádza ohromnú bezstarostnosť a istotu jazdy.


Mám rád pickupy! Mám rád ich poctivosť a druh výchovného rešpektu, ktorý na našich cestách vyvolávajú. A RAM? Ten to násobí desiatimi!


Autor: Marek Varga