INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Austral esprit Alpine mild hybrid

Renault Austral esprit Alpine mild hybrid

Galský zmysel pre eleganciu a ekologické nóvum sa v tomto aute prejavil ako dystopický úlet pragmatizmu. Deka na dverách, hoblík na stredovom tuneli alebo novo aplikované francúzske trojpáčie sú tzv. POV, hneď po usadnutí za … hranatý volant.


Model Austral zaradením do segmentu SUV nijak zásadne neprekvapil, ale určite túto skupinu posilnil o silný estetický zážitok. Renaultu sa po pokuse s Koleosom podarilo vymyslieť tvary hodné parfémovania a za volantom Australu zjemnie aj kanadský drevorubač. Napr. pri dotyku čalúnenia dverí ťa auto zabalí do deky na chate pri pukotajúcom kozube a nepochopená funkcia pohyblivého madla na stredovom tuneli, vyvolá spomienky na prvé verejné predstavenie legendárneho V-krájača. 


Radiť, stierať a ladiť ťa naučí súbor páčok na pravej strane pod volantom, ktorého úlohou je vycibriť ti jemnú motoriku alebo nervovú sústavu, podľa toho v akej mentálnej úvrati sa nachádzaš. Z praktického hľadiska je to jedným slovom … nepohodlné a trpí tým primárne pravý malíček. Oproti tomu zvonku nie je na Australi snáď jediné miesto, ktoré by celkovému vnemu prekážalo. Podkovy alebo bumerangy denného svietenia sú typické, LED Matrix vision svetlá svedomito slúžiace a ani podpis pretiahnutej zadnej grafiky nie je na zahodenie.


Prednú časť zdobí masívna maska so zaujímavou štruktúrou a utajeným znakom, ukrývajúcim sa za čiernym outfitom. Profil definuje súčasné trendy, Austral sa javí veľmi vyvážene i vážene zároveň. Zadná čast už nesie prívlastok typická a dlhé, červené LED pásy identifikuješ už z diaľky. Pokiaľ by sa ti to predsalen nepodarilo, po priblížení už zbadáš kosoštvorec a jasný nápis Austral na dverách kufra. V každom prípade, verzia iconic esprit Alpine vo výraznej červenej Flamme s čiernou strechou Étoile, je veľmi pekným kusom 1539 kg vážiaceho plechu, skiel, plastov a kaučuku.




Mild Hybrid 160 je vyjadrenie kombinácie benzínového a elektrického pohonu s tým, že číslo 160 neoznačuje objem motora a ani presný výkon, hoci k nemu má matematicky najbližšie. Hnacia sústava produkuje výkon 158 koní a silu 270 Nm posiela cez automatickú prevodovku na prednú nápravu. Austral má výborný podvozok v zmysle nerušivého komfortu a aj surovo veľký retardér zvláda s baletnou gráciou a nijak zásadne neobťažuje posádku. Automat radí pokojne, ale pri zmene do R si dáva načas ako francúz pri obede. Vynahradí to však prekvapením z ostrého riadenia, ktoré v kombinácii v “kockatým” volantom pôsobí neodhadnuteľne.




Austral zrýchľuje na stovku za 9,7 sekundy a dokáže maximálne 175 km/h, čím sa približuje presvedčeniu, že ponáhľať sa už nie je kam. Naopak, tešiť ťa môže hodnota emisií CO2 140 g/km, pretože tá je vraj kľúčová pre záchranu planéty. Z môjho pohľadu je dôležitejší V-krájač na stredovom tuneli. Potrebné dáta zbadáš na 9,3” head-up displeji (+ 600€) a pokiaľ by ti bolo málo, obrazovka infotainmentu ťa poteší dobrou reakciou na dotyky. Audio od Harman Kardon stojí v pack príplatku 950€, čo by malo vytvoriť dojem kvalitného hudoného zážitku, ale ako bežný poslucháč som pridanú hodnotu odbornej akustiky nepostrehol.




Zapáčil sa mi vďaka hláške “Tepelný komfot priorita”, po ktorej vypol nútenú funkciu Start/Stop a zapol klimatizáciu, aby mne ako vodičovi bolo fajn. Následne to pokazil splašeným parkovacím systémom, kde senzory najskôr spanikárili aj pri styku s vyššou trávou, aby sa následne zbabelo ukryli za informáciu, že nie sú dostupné! Okrem toho už nijak zásadne nevyrušoval a do riadenia vstupoval iba vďaka zvoleným bezpečnostným asistentom, ktoré sa nevulgárne starali o jazdné pohodlie. 


S hybridným ústrojenstvom som dokázal jazdiť so spotrebou do 7 litrov, čo pri 55 litrovej nádrži indikuje dojazd okolo 800 km a rovnako myšlienku, či pokiaľ nie som ortodoxným veriacim Renaultu, je cena 42.150€ adekvátna mojim potrebám?



Autor: Marek Varga