INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Clio 1,5 dCi – „Šibe ti?“

Renault Clio 1,5 dCi – „Šibe ti?“

Vyšlo to akurát. Termínovo aj farebne. Renault Clio, ktoré sme dostali na redakčný test sa perfektne hodilo k blížiacim sa veľkonočným sviatkom. Jednak vyzeralo ako kraslica a jednak sme si vymysleli, že s ním prežijeme klasickú šibačku s výnimkou ukončenia výletu niekde v škarpe medzi dedinami. Ono tak to robievali naši dedovia, keď sa po šibaní, po mnohonásobnom zhodnotení, že „hriatô“ je pre zdravie, presúvali na svojich bicykloch domov.

„Šibe ti?“ Takmer naraz sme sa všetci opýtali počasia, ktoré nám ráno ukázalo, že tu nerozhoduje kalendár ani doktor Iľko. Je 1.4. a vonku padajú tie biele veci, ktoré som už pred mesiacom prestal romanticky volať vločkami. Nekonečná zima sa bláznila aj počas sviatkov, ale korbáče už boli upletené a kroje vyžehlené. Nezostávalo nič iné, iba pochopiť jej aktivitu ako prvoaprílový žart a vyraziť. 

Renault Clio v tej svietiacej žltej sa na prvý pohľad javí ako veľmi pekné auto. Na druhý pohľad dojem vygraduje polep hodný športového skútru a na ten tretí už riešite detaily interiéru. Nové Clio je pekný, malý hatchback. Zarezaný predný nárazník pôsobí z profilu športovo, spätné zrkadlá na nožičke vystupujúce z dverí pripomínajú nejaký roadster a efektné lišty prahov majú snahu zvýrazniť dynamickú líniu. Disky kolies mi pripomínali modely z lacného tuning katalógu, ale na druhú stranu nijak nerušili. Veľké predné svetlá s pôvabnými spodnými linkami a výrazným obočím dopĺňali efektné diódy denného svietenia. Zadné partie podstatne viac evokovali moderný minimalistický štýl, kde dizajnér vsadil na jednoduchosť. Jednoducho, vkusné. Predné a zadné svetlá akoby boli z iných áut, ale na druhú stranu, pozerať sa na predok a zadok auta súčasne, dokáže iba Chuck Norris.



Veľkonočná zábava pokračuje aj v interiéri a prvé čo vám padne do oka je multifarebný volant s efektným lesklým plechom na spodnom ramene. Pokiaľ si ho naleštíte, môžete počas jazdy obdivovať svoju dvojitú bradu. Pozrite sa doprava od volantu a zbadáte ruský tablet. Jediný svojho druhu, ktorý má integrované výduchy chladenia. Stredová konzola milého Clia je ako rana päsťou do ohryzku. Proste vám zaskočí. Respektíve zaskočilo každému, kto mi do auta nastúpil s verbálnym vyjadrením údivu, „šibe ti?“ Rozmerovo neprekáža, funkčne postačí a jednoznačne zaujme. Súčasťou ojedinelého tabletu je dotykový displej, výduchy klimatizácie a jej ovládanie. Z funkčného hľadiska efektívny, jednoduchý a prehľadný. Pohľad estéta však prezrádza žalúdočné problémy.

Centrom digitálneho diania je rýchlomer, ktorému sekunduje poctivý ručičkový otáčkomer. Nemá červené pole. Má žlté! Ako inak. Zvyšujúce sa otáčky evokuje hustnutie, ako to len nazvať, ...  sústredných priamok. Čo to je? Čiary vychádzajúce od stredu a čím vyššie je číslo otáčok na budíku, tým hustejšie sú vedľa seba nakreslené. Zrejme nejaký francúzsky zmysel pre súmernosť. A čierny humor. Clio totiž pri poklese teploty pod 3 stupne Celzia vyhodí na malý displej medzi budíkmi hlášku z pekla: „Risk of black ice!“. Cítite tú temnotu? Celkový dojem z interiéru na stupnici od 1 do 2, kde 2 je „stačí“ je to 2. Stačí, ale štastný z toho nebudete.



(Pozn. redakcie: nižšie opísané dojmy vychádzali z aktuálneho prejavu auta a zažitých vnemov, ktoré mohli byť do značnej miery ovplyvnené nesprávnym nastavením auta pred redakčným testom, za čo samotné auto pochopiteľne nemohlo)

„Šibe ti?“ Opäť to zvolanie ihneď potom ako som naštartoval. Chvíľu som bol presvedčený, že sa niekde podo mnou uvoľnil výfuk. Ten obstaróžny nástup motora sa absolútne nehodil k zábavnému vizuálu Clia. „Nevadí, je to diesel, on sa zahreje.“ Áno, zahrial sa. A tých „šibe ti“ bolo ešte zopár!

S prvým potlačením plynu a pokuse o zrýchlenie som mal chuť zastať na krajnici a volať pľúcne. Dieslový motor s objemom 1,5 dCi a výkonom 66kW mi spôsobil malý záchvat starostlivosti o jeho zdravie. Zvuk ako v poslednom ťažení, agilita nasiaknutej špongie a záťah pokročilého astmatika. Pripomínalo mi to tlstého kamaráta z detstva. Tužil byť členom partie, veľmi sa snažil a chcel, ale často nestíhal. Pretože bol tučný ako malé prasiatko. Lenže Clio nie je tučné, Clio je lenivé!



Keď sa mi onedlho podarilo auto rozbehnúť na povolenú rýchlosť mestského obchvatu, objavila sa zákruta a prišiel čast na brzdenie. Ďalší zážitok! Pri prvom zabrzdení som s neskrývaným prekvapením sledoval priestor nad autom, aby som zistil, ktorý idioť chce pristáť  lietadlom rovno na mojej streche? Zvuk turbíny, ozývajúci sa po stlačení brzdy bol naozaj pôsobivý. Ku cti slúži fakt, že pokiaľ na to človek riadne šliapol, Clio malo tendenciu staviať sa na predné a zastalo veľmi spoľahlivo. Brzdí, ale dá o tom vedieť!

Jazdný prejav naftového Clia poupravil prvé, pokrčené dojmy. Auto má tendenciu prejsť všade a možno tým, ako je malé a hravé, máte pocit, že nie je potrebné spomaľovať. Na žiadnom povrchu. Akonáhle sa vám podarí rozbehnúť na primeranú rýchlosť, jeho výhodou je riadenie. Je prijateľné a v komunikácii s podvozkom spoľahlivé. Pokiaľ sa mi auto podarilo položiť do zákruty správne, krásne vykreslilo oblúk a zahlo prekvapivo svižne. Úplny opak prvých dojmom zo zrýchlenia. V zákrutách je nedotáčavé pokiaľ to preháňate s rýchlosťou, ale na pokrútených cestách pomedzi obce funguje prekvapivo dobre. Chvíľami z vás spraví roztopašné dieťa, ktorému sa zapáčila nová hračka. Nechcete brzdiť, iba tak poletovať po ceste, sem tam si odskočiť cez trávu, poskakovať po horizontoch a niekedy potiahnuť ručnú brzdu. Neviem prečo sa tieto pocity dostavujú. Možno je to tým interiérom zo strelnice, možno náhrada luxusu, ktorý Clio nemá a možno iba tak, pre zábavu.



Nerozumiem tomu. Priemerná väčšina budúcich majiteľov spozná iba tlstého kamaráta. Pár fanúšikov značky bude na fórach tvrdiť aké je zábavné, ale nikdy to nevyskúšajú. A tí, čo na to majú schopnosti nikdy nekúpia 1,5 dCi, ale vyberú rovno RS. Prikývol by som, pokiaľ by sa človek pozeral na fádne, strieborné auto na plechových diskoch. Ale ak vidíte krikľavé vajíčko s nálepkami, okamžite očakávate netradičné zážitky. A k ním sa naozaj výborne hodí dynamický motor.  

Viem, kto by mohol akceptovať tento dieslový motor. Všetci tí mudrlanti, ktorým extrémne záleží na efektívnom spaľovaní a nízkej spotrebe. IT hlavy zo sveta jednotiek a núl alebo vodiči s klobúkmi. Renault Clio 1,5 dCi úšetrí. Peniaze aj čas. Tankovať budete sporadicky a zájdete ďaleko. Spotreba v meste sa dá udržať od 4,5 - 5,9 litra, pri jazde po diaľnici stačí 4,1 litra a pokiaľ mu stúpite na krk, dokáže aj 7,1 litra nafty na 100 kilometrov.

Renault Clio 1,5 dCi v ostrej žltej s nálepkou 7 na tele je ako vyfúknuté veľkonočné vajíčko. Zvonku krásne, farebné, emotívne a vnútri prázdne. Ale má to riešenie – kamaráti. Vezmite Clio do partie a ono sa zaradí. A keď príde Veľká noc, naštartujte svoju štvorkolesovú kraslicu, naložte kamarátov a nech vám dobre šibe!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner