INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Megane E-Tech - Pekné!

Renault Megane E-Tech - Pekné!

Ďalším eko zmýšľajúcim automobilom dneška je majster dlhých obedov, bagiet a teoretického dojazdu, francúzsky Renault Megane E-Tech s prívlastkom “čistoelektrický”. 


Pokiaľ by som mal hodnotiť čistotu z pohľadu vonkajšieho dizajnu, aktuálny Megane dávam ako výstavný kus do poličky pre všetkých, ktorý by sa chceli o minimalizme čo to poučiť. Hladkosť a línie kriviek sú doslova hmatateľné, včlenenie napr. štíhlych LED svetiel nenásilné, ale stále so súčasným podpisom Renault a ako dovetok ploché a superviditeľné 20” disky s relatívne tenkými pneumatikami (215/45) - zrejme, aby v mene dojazdu a trenia, nebolo príliš priľnavo. 


Sivú Rafale s metalízou mi jemne rušili iba dubajské prvky na nárazníkoch, ktorých zlatisté plochy prevyšovali moje dizajnovo-akceptačné schopnosti. V každom prípade musím súhlasiť, že ich existencia dodávala Megane inakosť a okoloidúcim chuť sa viackrát obzrieť. 


A aby výraznosti nebolo málo, dali ju aj na papier a zlatý prvok na brade tohto Francúza sa v techn. špecifikácii volá “lišta F1”. Súvislé linky predných i zadných svetiel sú krásne a navádzajú na budúcnosť. Osobne je mi sympatické, že sa moderné autá začínajú podobať na tie zo sci-fi filmov minulých dekád.


Okrem výborného svietenia dopredu a skvelého podpisu vzadu, sa Megane vie popýšiť aj bočným prisvetlením na podlahe, ktoré vyzerá ako sústredné kosoštvorce, plynule sa meniace v šesťuholník. Obsesívni fanatici by sa mohli stratiť, ale na zemi je toto psycho veľmi pekné. Zaujímavo pracujú vysúvateľné kľučky dverí, ktoré javia snahu o moderný úmysel, ale z pohľadu praktickosti, by s malých technickým vyladením slúžili lepšie ako otvarak na pivo.




Vo vnútri sa zbehli inžinieri z piateho elementu a potvrdzujem, že okrem rozsiahlej plochy digitálneho infotainmentu, je elektrický Megane veľmi pútavým miestom na šoférske pôsobenie. Tvary, materiály, pocit za štvorcovým multifunkčným volantom s oblými rohmi a celkový dojem z interiéru je … vedecko-technický. 


Celková športovo úžitková vizuálizácia auta však trpí zníženým výhľadom, úzke okná vyzerajú perfektne, ale vyberajú si svoju daň pri zložitejších parkovacích manévroch. Pokiaľ sa nechceš spoľahnúť na parkovací asistent, ktorého akustický prejav znie ako vzdialené tóny elektronickej hudby. Ako top prvok interiérového zážitku hodnotím vrchnú časť čalúnenie dverí s ambientnou farebnou LED linkou.




Zo stránky praktickej sa vykľula potreba napísať, že “trojpáčie” na pravej strane volantu, ktoré združuje páčku ovládania automatickej prevodovky, páčku stieračov a páčku ovládania audia je výsostne otravné. K radeniu sa často dostaneš cez nechcené zapnutie stieračov a dva najmenšie prsty si budeš večne drať o tlačidlá hlasitosti. Odkaz do Renaultu - napravo pod volantom, je prihusto!


Auto poháňa čistá elektrina, takže niečo naliať si môžeš maximálne do ostrekovača. Celkový výkon 220 koní je veľmi príjemným spoločníkom okamžitých reakcií na plyn a vcelku ostré riadenie dobre simuluje i atmosféru športového zážitku. Ešte lepším momentom by možno bolo, pokiaľ by bagetári zvolili pohon zadnej nápravy, namiesto tej prednej. Na asfalte však Megane odvádza dobrú prácu a v mene ekologickej tichosti i s (nad)váhou 1708 kg vie veľmi presne kopírovať dynamické potreby vodiča. Musím však poznamenať, že pocitovo sú časy Megane R.S. ďaleko za historickým horizontom a nepomôže ani avizovaný dojazd 450 km (realitu treba podrobiť odčítaniu, mínus 100).




Maximálna rýchlosť 160 km/h je stále viac ako naše diaľničné maximum, ale Slovák sa i tak bude zavzdušňovať a kritizovať porovnaním, že jeho 20 ročná repa to zvládne oveľa rýchlejšie. Za predpokladu, že onen Slovák pravidelne jazdí po diaľniciach s rýchlosťou neobmedzenou, beriem späť, tam by to chýbať mohlo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy je údaj zodpovedajúci koňom a hmotnosti, ale vďaka okamžitému nástupu je pocitovo ešte o 1,278 sekundy lepší.


Priestorová stránka novodobého Megane je priemerne prijateľná pre každodenné mestské a prímestské žitie. Vo vnútri sa pohodlne odvezú dvaja prední chlapi a dvaja zadní hipsteri i napriek dobrej myšlienke, že auto je technicky 5 miestne. Veľkosť kufra 389 l hraničí s objemom utorkového nákupu priemernej mileniálky a vtipná poznámka o celkovej šírke auta “bez späťákov” (1770 mm) by mohla navádzať na ľahké zasúvanie … sa do parkovacích boxov. Čo na tom, že v hmotnej realite auto spätné zrkadlá má a jeho manévrovacia šírka je tak 2055 mm.


Premýšľam čo na záver? Ako vyzdvihnúť hodnotu tohto druhu automobilu, jeho prínos, dnešnú použiteľnosť a potrebu? … Pekné!



Autor: Marek Varga