INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Megane RS Redbull Racing – Rare Steak

Renault Megane RS Redbull Racing – Rare Steak

Jedli ste niekedy surové býčie mäso? Kus krvavej hmoty, ktorú trháte zubami ako dravec a prežúvate donekonečna? Pokiaľ áno, tak žijete niekde v oblasti Burundi a zuby máte obrúsené do špicov. Ale ak ste bežným konzumentom, maximálnym zverským zážitkom boli hrianky s cesnakom a dobre pripravený tatarák. Mám pravdu?

Renault Megane RS v edícii Redbull Racing je ako perfektne pripravený rare steak. Jemne prepečený, zvonku dohneda, ale stred zostáva stále červený, plný pôvodnej chuti toho najlepšieho mäsa. Toho najlepšieho zo segmentu C, zo spoločnosti áut nesúcich ostrý výraz „hothatch“.

Vždy som vedel, že Renault Sport vyrába dobré autá. Dobré pre jazdné zážitky, vytvárajúce kompromis medzi úžitkovým, praktickým a športovým autom. Taký malý balík hodnôt pre človeka, ktorý chcel len jedno auto na všetko. Okrem špecialít akou bol napríklad Megane R26 R, ktorý už nemal zadné sedadlá, ale zato praktické preliezky na sušenie prádla. Tam už to bolo viac o praní na pretekárskom okruhu ako každodennom jazdení do práce. Ale vráťme sa späť k môjmu poznaniu. Vedel som, že RS modely sú fajn, vedel som, že posledný Megane predčil očakávania a vedel som, že sa stal kráľom ostrých hatchback-ov. To všetko som teoreticky vedel. 

V pondelok mi v mailboxe cinkla reakcia na výstup Renaultu Clio v jeho krikľavej verzii a následne sa spustil prstoklad argumentácie. Už vlastne ani neviem ako. Zrejme to bola jednoduchá, priama otázka na importéra. vtedy, keď vošiel, počas následného telefonátu, do diskusie sám Renault Megane RS. Nakoniec sme sa dohodli a keď som zložil telefón, mimika mi natiahla kútiky úst až po uši. Idem vyvenčiť kráľa!

Renault Megane RS Redbull Racing v tej hrozivej čiernej so žltými doplnkami vyzeral doslova na zožratie. Mám horu známych, ktorí tieto autá vlastnia v modrej, bielej, prípadne žltej farbe, ale musím konštatovať, že čierna v decentnej kombinácii žltej vyzerá najzlostnejšie. Auto samo o sebe pôsobí veľmi svalnato. Rozšírené blatníky, prehnuté prahy a nízka silueta pôsobia veľmi dynamicky a centrálny výfuk v žltom difúzore vás opľuje pri každom stlačení plynu. Predné svetlá sú oči živej bytosti. Šošovky natáčacích, xenónových svetiel s čiernym obočím a čiernom spodnou linkou vás oslovia akousi neverbálnou komunikáciou. Verte mi, že každé ráno, keď som k Megane-u prišiel, som v nich videl mrknutie a otázku: „Tak kam dnes, chlapče?“. Vizuálnym prídavkom bol práve polep edície Redbull Racing s nálepkou na dverách a šachovnicou na streche. Jedným slovom – krásny, fantastický, naozajstný, štýlový, skutočný, živý, surový aj prepečený. To jedno slovo si vyberte sami.



Má dlhočizné dvere. A ich uhol otvorenia je takmer 90 stupňov, takže si do svojho RSa pokojne skočte salto. A verte, že by to bol presne ten úkon, ktorým by ste mali začať bláznivú jazdu pokrútenou okresnou cestou. Má bezkľúčový prístup a kartu s tlačítkami nie je potrebné vyberať. Nikdy. Auto sa vám po dotyku s kľučkou otvorí a pokiaľ od neho odídete, automaticky zamkne. Veľmi praktické. Ja som prístupovú kartu vyťahoval vždy. A to len preto, aby som ju mohol zasunúť do určenej medzery. No a to preto, aby som prebudil svojho čierno-žltého spoločníka. Zasuniete kartu a auto zrazu ožije. Otvorí spätné zrkadlá, pozapína potrebné obvody a natiahne palivo. Všetko nahlas a tak ... ľudsky.

Včera som podal inzerát, že darujem všetky svoje miesta na sedenie. Nerozumiete? Darujem sedaciu súpravu z obývačky, darujem stoličky z jedálne, z kancelárie, kresielko na obúvanie na chodbe, darujem rybársku stoličku aj samotný záchod. A všade si namontujem biblicky dobré sedačky Recaro z Megane RS. Hotovo! 

Sú neuveriteľné! Fantasticky držia telo, sú dostatočne komfortné a spoja vás s autom presne tak, ako potrebujete. Aj po dlhých kilometroch vystupujete z auta bez vymlátených stavcov a chrbtice v tvare paragrafu. Chvíľu je potrebné pohrať sa s ich nastavením, ale akonáhle nájdete polohu za volantom, geniálnu polohu, utnete ruky každému, kto vám ju prestaví alebo na to len pomyslí.



Štartovacie tlačítko by si zaslúžilo viac estetickej pozornosti, už len kvôli tomu aký motor štartuje. Interiér si vlastne všímat nebudete. Auto vás pohltí, zapadnete v ňom ako slimák v ulite a nebude chcieť vyliezť. Pri zaradení jednotky počuť, ako rýchlosť v prevodovke cvakne a auto dáva vedieť, že je pripravené. Pripravené robiť neplechu!

Vie vypnúť stabilizáciu. Úplne! A to je presne to, čo z tohto auta robí dobre oblečeného zurvalca. Pokiaľ prepnete na režim Sport, stále vás niečo stráži, ale zároveň dáva toľko voľnosti, koľko potrebujete. Po zapnutí okamžite priostrí a celé auto poskočí dopredu v snahe čo najskôr sa rozbehnúť k obmedzovaču. Náhle začne byť tak správne nervózne, začne prskať, trhať sa, ale nepohryzie. Pri každom preradení zabuble do výfuku a pokiaľ rýchlosť potiahnete vyššie, dokáže aj prásknuť bičom.  A poriadne. Potom sa pristihnete ako jazdíte mestom a pri skupinke ľudí náhodne potlačíte na plyn, preradíte do 2, či 3 a sledujete v späťákoch ako sa ľudia trhajú strachom. Riadna ego masáž a kusisko rebélie, ktorú Megane RS ponúka.



S rukou na radiacej páke a pravou nohou hrajúcou sa s plynom cítite život. Pri každom dotyku pedála cítite ako sa pohne páka v kulise. Nie je to nič strašidelné ani chybné, to je len malý postreh a zistenie že auto žije s vami. Inak je radenie absolútne presné a krátke. A také surové, čo znamená, že sa treba snažiť. Megane má neštandardnú veľkosť brzdového pedála. Okrem toho, že sú výborne rozmiestnené je pedál brzdy oveľa väčší ako sme zvyknutí. Vnímal som to však ako výhodu, pretože práca s ním bola perfektná. Kotúčové brzdy Brembo bolo potrebné zohriať a riadne zatlačiť, pretože tu sa s vami nikto nehral. Všetko je nastavené na zábavu a šport a veľká brzda to len umocňovala. 

2 litrový turbo motor s výkonom 265 koní a chuligánskym prejavom vás bude baviť. Napriek turbu, žiadna diera, všetko je presné a ostré. Toto som naozaj nečakal. Akýkoľvek pokyn na plyn, zaradenú rýchlosť, brzdu, riadenie, všetko sa dialo ihneď a rýchlo. A hlavne pokiaľ ste si v doplnkovom RS monitore nastavili citlivosť na Extreme. To auto je kus živého organizmu s vlastnou arénou. S vlastným svetom, do ktorého vás zatiahne a vy sa nemáte najmenší dôvod brániť. Len jazdiť a jazdiť a jazdiť! RS monitor ponúka množstvo ďalších údajov, ktoré sledujú vaše vyvádzanie a v grafe gravitačného zrýchlenia nakreslia poriadnu machuľu. Okrem toho viete sledovať ako veľmi tlačíte na plyn či brzdu. Koľko stupňov má olej a nasávaný vzduch. Môžete si stopovať jazdy na okruhu alebo zrýchlenie z 0-100 km/h. Alebo pozerať koľko máte odvahy na G metri. Citlivosť plynového pedála je údajom RS monitora, ktorý reálne pocítite. Od Extreme, kde je auto maximálne napnuté, cez Sport, Linear, Progressive a Snow, pri ktorom je citlivosť plynu najmenšia. 



Po prvých rýchlych zákrutách som mal pocit, že sedím na hlave hada, ktorej pohyby na milimiter presne kopíruje jeho chvost. Cup podvozok musíte mať. Nie, nie, žiadne ale! Jednoducho musíte! Koniec diskusie! Predok Megane-u zatočil presne tam, kam ste ho poslali a zadok sa svižne zaradil. Vždy a na milimeter presne. So zvyšujúcim tempom sa exponenciálne zvyšovala radosť za volantom. Predok statočne rezal zákruty, zadok tancoval sambu, ale vždy v hraniciach maximálneho zážitku, žiadneho strachu. Všetko je cítiť, všetko je vidieť a všetko vás bude baviť. Až na tankovanie. Má takmer 60 litrovú nádrž a palubný počítač sleduje, koľko ste už spálili. Takže malá úloha. Ako ďaleko zájde Megane RS, s ktorým sa nedá ísť pokojne a priemernú spotrebu pri veľmi svižných presunoch má 13,5 litra? Neviem, si predstaviť, že by si toto auto kúpil nejaký deduško a skúšal to v ňom na spotrebu. Ale pokiaľ by taký bol, vedel by v meste spraviť aj 7,2 litra.

Renault Megane RS vybavený podvozkom Cup, sedadlami Recaro a RS monitorom vás vtiahne do arény. Všetko pôjde bokom a budete len vy a váš rare steak. Zvrchu dobre opečený a chrumkavý a zvnútra šťavnatý a ešte trochu krvavý. Pokiaľ máte v hlave fungujúci rozum, Megane RS vás nikdy nezradí a vždy si geniálne pochutíte.


Námet a Text: Marek Varga