INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda 30 Edition - Štátna trojka

Škoda 30 Edition - Štátna trojka

Zhora dolu, prípadne zľava doprava. Tak sa “číta” trikolóra biela-modrá-červená alebo inak štátna vlajka Slovenskej republiky, prijatá presne 3. septembra 1992, aby sa od 1.1.1993, v deň zrodenia samostatného Slovenska, stala jedným z oficiálnych štátnych symbolov. A keďže dnes Škoda Auto Slovensko oslavuje presne 30 rokov a v teste mám naraz 3 autá s plaketkami 30 Edition vo farbách slovenskej trikolóry, domnievam sa, že by to mohlo mať isté spojitosti. Úvodom teda, Všetko Najlepšie!


Scala, Fabia, Kamiq sa “číta” testovacie trio a okrem farieb a modelového zaradenia sú všetky autá rovnaké, výbavou aj motoricky. Bolo zaujímavé zistiť, ako sa rovnaký 1.0 l trojvalcový benzín s výkonom 110 k a 200 Nm, ovládaný cez 6 stupňový manuál správa v rôznych karosériach s rôznym ťažiskom, hmotnosťou i veľkosťou. A okrem ekonomických faktorov a jazdných vlastností, vie človek po intenzívnom presadaní veľmi presne určiť, ktorá Škodovka s 30 ročnej edície mu najviac pasuje.


Biela Scala

Hodí sa k nej ono známe “kto do teba skalou …”, druh materiálu, ktorý by si rád vrátil späť, je voliteľný. Inak plati, “… ty doňho chlebom” a v prípade Škoda Scala pokojne i soľou a typickou slovenskou pohostinnosťou. Biela je na Slovensku farbou slávností a obrusov, či už sme na svadbách alebo hostinách, ale i farbou pokory a jednoduchosti, rozumej nekomplikovanosti bytia Slováka v ľanovom odeve. Myslím toho bežného, žijúceho prevažne na vidieku, nie vystajlovaného “bratislavčana” z Michaloviec. 


Scala vie utekať po grúňoch maximálkou 202 km/h a na 100 zrýchli za celých 10 sekúnd. Jazda okreskou je plavnejšia, húpavejšia a komfortnejšia ako pri ostatných farbách, bez zásadných problémov jazdí i na dlhšie vzdialenosti a v kufri odvezie najviac, až 467 l. 6 stupňový manuál vcelku pekne chrakterizuje slovenskú pracovitosť, radenie je nekomplikované a odvádza svoju prácu dobre a poctivo.




Čo sa týka 30 ročného edičného hávu, Scala sa pýši bezkľúčovým prístupom KESSY, 17” diskami PROPUS AERO, špeciál interiérom Edition vrátane tkaných kobercov, tmavými oknami SUNSET i špajzou v stredovej opierke zvanou JUMBOBOX. Povinným mejkapom je vonkajšia plaketka 30 EDITION a v neposlednom rade biela Candy, ktorá to celé balí do ceny 20.429 €.


Zhrnúc vlastnosti samotného automobilu, napíšem najvyššia miera dospelosti v trikolórovom triu. Jazda pôsobí rozvážne a Scala svoju posádku hostí najviac, čo znamená, že poskytuje najvyššiu mieru pohodlia, priestoru aj cestovného komfortu. Snaha o prehnanú dynamiku väčšinou končí veľmi neutrálnym správaním, dostať ju do šmyku vyžadovalo hrubé porušenie vrodenej slovenskej slušnosti a ťahanie ručnej brzdy. Inak sa veľmi urputne drží stopy a riadenie poslúcha, čo mi rovnako pripomína slovenský postoj k riešeniu situácií.




Modrá Fabia

Po náročnej práci sa Slovák rád pobaví, oddýchne pri poháriku, zatancuje. Metalíza Race Blue v tomto triu vyjadruje kultúru, slovenský elán a radostnú myseľ. Rovnako ako vieme pracovať, vieme sa i farebne a kreatívne pochváliť. Známy slovenský folklór je národným dedičstvom a schopnosť sa po tvrdej robote riadne odviazať nám nechýba. Fabia ako model charakterizuje niečo podobné - pracovitá i zábavná, malá, vrtká, … čo sa dobre okolo komína krúti.


Fabia je skvelým mestským autom, najľahším a najmenším zo štátnej trojky, z čoho vyplýva i jej pocitová dynamika. Rýchla a komunikatívna začína byť až po 3. poháriku, rozumej nad 3.000 otáčok za minútu, kedy sa litrový trojvalec rozhodne skočiť do tanca. Manuálna prevodovka ponúka 6 stupňov a pretáčavý charakter podvozka miestami tancuje na hrane pódia, kde to však bez problémov zavracia triezva kontrola stabilizácie. Pokiaľ sa to však roztancuje na besno, mechanická ručná brzda rýchlo pripomenie pôvodný jazdný folklór a Fabia sa vie točiť, sťaby do nej hromy bili.




Maximálka 203 km/h, zrýchlenie za 9,9 s je na malý hatch postačujúce. Ono v mieste jeho primárneho výskytu je dosahovanie týchto čísiel priam nelegálne. 380 litrový kufor presne poslúži na prevoz krojov a demižóna pálenky na horný koniec a spotreba 5,8 litra s nádržou 50 l (na želanie) ťa na dlho zbaví tankovacích starostí. Za 17.788 € máš špeciálny interiér EDITION, rádio Bolero, bezkľúčový prístup KESSY, 16” disky PROXIMA AERO, opierku JUMBOBOX, zatmavené sklá od B stĺpika, predné hmlovky a samozrejme, plaketku 30 EDITION. Zvyklo sa vravieť, modrá je dobrá. K Fabii by som doplnil obecne praktická, šikovná i zábavná. 


Červený Kamiq

Posledná farba trikolóry to celé akoby chráni. Bojovná a bohabojná tvár Slovenska, ktorá, pokiaľ by zle bolo, dokáže zjednotiť národ, rukávy vyhrnúť i sekeru vziať. Červená Velvet je rýdza a výrazná ako postoj Slováka, pokiaľ by šlo do tuhého. Samotný Kamiq je charakterovo i jazdne najtuhším autom zo štátnej trojky. Pôsobí najpevnejšie, najrobustnejšie a spája výhody ostatných farieb i keď trochu neokrôchane. 


Ako správny ochranca je najťažší (1282 kg), najhladnejší (6,8 l) a najdrahší (22.729 €). Za to však vyhovie prakticky (400 l kufor, vyššia svetlá výška) i zábavne (najtuhší, nazvime to športový podvozok a páka 6 stupňového manuálu do tvrdej slovenskej dlane). I s nošou na chrbte vybehne na 100-ku za 10 sekúnd a trieli maximálne 198 km/h. Kamiq sa rovnako môže pýšiť špeciálnou výbavou 30 EDITION, ale keďže je najväčším tĺkom z trojky (v najlepšom slova zmysle - mĺkvy dobrák, skromný poctivec), najlepšie ti to vysvetlia baby (Scala, Fabia) vyššie.




Farebný záver

Vybrať si z tejto štátnej trojky je pre mňa osobne veľmi jednoduché. Uznávam pevný postoj, mám rád trochu poctivej hrubosti a odhodlanie držať sa zásad. Vyberám si Kamiq a jeho všestrannosť. Rovnako uznávam najväčšiu noblesu Scaly a praktické šibalstvo Fabie. Mám rád slovenskú spolupatričnosť a verím, že stále existujúcu, obyčajnú ľudskú dobrotu - nech už sme farby bielej, modrej, či červenej.


videá môžeš sledovať tu: https://www.tiktok.com/@roadlifesk


Autor: Marek Varga