INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Citigo – Mandelinka Užitočná

Škoda Citigo – Mandelinka Užitočná

Máte radi zemiaky? Prípadne, máte radi čokoľvek a vadí vám, keď na tom niekto, či niečo parazituje? Určite. Skúste si teraz predstaviť zemiakové pole posiate mandelinkami, ktoré masírujú listy a pomáhajú tomu, aby sa zemiaky mali lepšie a rástli k spokojnosti poľnohospodárov aj konzumentov. 

Škoda Citigo klasifikuje nový druh mestského chrobáka, ktorého existencia je dôsledkom nutného vývoja veľkomestskej mobility. V súčasných 100 tisícových a miliónových "City" zemiačniskách, kde zemiaky rastú a žijú už aj nad sebou, potrebujeme reguláciu. Škoda Citigo je riešenie.

Prvý vizuálny kontakt vytvorí dojem ako keď sa zahľadíte na šteňa boxera. Plochý ňufák, zvláštne nakrčený postoj a napnuté nožičky v snahe akcelerovať aj keď to svaly ešte nedovolia. Malé, nevinné autíčko s prekvapeným výrazom, ktorého opis končí českým prívlastkom, roztomilé.

Po usadnutí za volant chvíľu počítate, aký veľký oblúk potrebujú pri otvorení dvere, aby ste sa zmestili. Sú dlhočizné. V podstate celé auto tvoria jedny veľké dvere. Pokiaľ otvoríte obe a fúka správny vietor, zaručene odletíte na iný zemiak. Je to vtipné, ale nepraktické. Zaparkujete síce aj do medzery pre veľkú motorku, ale vystúpiť sa dá jedine cez okno. 5 dverová verzia s kratšími prednými dverami to všetko vyrieši. 

Humorný charakter Citigio cítiť aj v interiéri. Posed za volantom je super a všetko, ale absolútne všetko je na dosah. Pri ovládaní rádia nemusíte dať ruky dole z volantu, pretože naň dočiahnete aj lakťom. Na vodičovej strane nie je tlačítko pre ovládanie okna spolujazdca. No a? S jemným náklonom vystriete pravú ruku a otvoríte si priamo na dverách. Nepôsobí však stiesnene a pobyt v ňom je uvoľnujúci. Žiaden strach z malého auta vo veľkom meste. Naopak. Radosť a úsmev, to je Citigo.



Pásy nemajú výškové nastavenie, ale disponujú nekomunikovanou funkciou „marker-označovač“. Možno by sa viac hodilo orezávač alebo rozparovač, ale fakt je ten, že funkcia priamo súvisí s nastavením sedadiel. Pásy vám na krku vybrúsia značku, podľa ktorej si môžete úplne presne nastaviť sedadlo do jeho predošlej polohy. Geniálne na tom je, že zmizli náklady za prípadný el. pamäťový systém sedadiel. Každý vodič a spolujazdec má na krku svoj vlastný pásik a počet polôh sedadiel je tým pádom neobmedzený.

Pohľad do spätného zrkadla vám častokrát pripomenie, že zadné plato 251 litrového kufra nemá povrázky, ktorými by bolo prichytené ku dverám. A verte, že v 90% ho pri zavretí kufra zabudnete zaklopiť. Nepýtajte sa potom zrkadla, kto je najkrajší na svete, pretože vám ukáže iba tmu. Na druhú stranu je to skvelý aeróbny prvok. Vždy je potrebné vystúpiť, prejsť dozadu, otvoriť kufor, zaklopiť plato, zavrieť kufor a nastúpiť. Ideálná rozcvička na najbližšej križovatke.

Citigo je sofistikovaná mestská mandelinka. Okrem toho, že pomáha zemiakom regulovať ich rozmach, rovnako dobre z nich dokáže pripraviť pyré. Večná škoda, že ono pyré nakoniec skončilo v prevodovke. Kto je na sladké, viac sa mu bude páčiť prívlastok lekvárová prevodovka. Stupne však radiť vie. Preraďuje ľahko, v kulise sa orientuje, ale cítiť tam ten gastronomický odpor.

Spomenuté nedostatky, sa vlastne ani nedajú nazvať nedostatkami. Ani negatívami. Sú to drobnosti, ktoré spestrujú žitie s najmenšou Škodovkou a robia deń úsmevnejším. Nevadia, iba pripomínajú, že na svet sa netreba mračiť a všetko sa dá vyriešiť. 



Už prvé metre dajú najavo dynamiku a odhodlanosť auta vrhnúť sa do mestskej džungle. Citigo sa derie vpred, nájde každú voľnú medzeru, uteká za svojím nosom presne tam, kam ho pošlete a nebrzdí. Pretože nemusí. Jednoducho vždy sa nájde priestor kam Citigo vopcháte a vďaka jeho rozmerom, posedu a 14 palcovým kolieskam v rohoch karosérie máte skvelý prehľad o tom, kde vám auto končí a kam sa ešte zmestíte. Pokiaľ je to potrebné, tak samozrejme brzdí. S váhou929 kg nemajú predné kotúče a zadné tam-tamy, ehm, bubnové brzdy žiaden problém. 

Manévruje sa s ním ľahko a mäkko. Je pôvabné ako sa pri dobrzdení zhúpne, aby vám dalo najavo, že ste skutočne zastavili. Má tendenciu nepostávať, ale hľadať cestu, či riešenie v akejkoľvek situácii. Keď mi vjazd do umývarky zatarasila pyšná vodička a až potom sa s kľudom angličana vybrala kúpiť žetón, Citigo nechcelo dlho čakať. Ja už som umývací program kúpený mal, takže načo postávať, keď sa dá do linky dostať aj druhou stranou. Blesková spiatočka, efektne vykrúžený poloblúk a zadkom rovno pred zmätený displej, ktorý až po chvíli rozmýšľania rozsvietil značku Stop. Vhodenie žetónu do stroja spustilo umývací program a zároveň smiech prichádzajúcej pani, ktorej nedalo sa neopýtať: „To ste tam fakt nacúvali? Šikovné!“.

Litrový motor 1,0 MPI s 3 valcami zrovna nespraví z asfaltu roletu pri akcelerácii, ale má dosť kilowatov a newtonmetrov nato, aby stíhal zelenú na semafore alebo bez hanby obehol preťaženú MHD. S 55kW (75 koní) a 95Nm od 3000 ot./min. vytvorí v meste dojem, že viete byť rýchli, ale skutočná rýchlosť Citigo je v jeho obratnosti. Pred zákrutou stačí len jemne ťuknúť do brzdy a nebáť sa odbočiť. Poslúchne a nechá za sebou oveľa silnejších protivníkov. A na to všetko na vás mrká číslom 4,9l, ktoré je údajom priemernej mestskej spotreby. 



Ak mandelinku vezmete z mestského zemiačniska na okresnú cestu, nemá sa už o čo starať, tak len pobehuje po kľukatej ceste a trochu sa zadýcha v kopcoch. Ukáže vám údaj 3,5l a a zberá sa späť do mesta. Pokiaľ skúsite diaľnicu, tvári sa, že ju neodfúkne a dokáže to za 4,1l pri rýchlosti 110km/h alebo ešte svižnejšie za 5,2l pri 130km/h. A stále sa chce vrátiť do mesta.

Kamarátku s menom Škoda Citigo si môžete kúpiť. Naozaj. Od 7390 EUR s vami pôjde na každé sídlisko, do centra, za zábavou alebo na ranný tréning. Budete sa s ňou rozprávať, pracovať, blázniť sa aj oddychovať. Budete citifikovaní. 


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner

Kompletnú fotogalériu nájdete na RoadLife Facebook

pozn.: Za spoluprácu pri fotografovaní v Areáli hier Radosť Štrkovec ďakujeme MČ Bratislava-Ružinov a Ružinovskému športovému klubu.