INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Enyaq Coupé RS iV - Pre šikovnejších!

Škoda Enyaq Coupé RS iV - Pre šikovnejších!

Ihneď potom ako sa rozospatý pozrieš z okna svojho paneláku na dolu zaparkovanú limetu v jedovatej zelenej, ktorá svoju štípavosť pretavila ešte aj do mena - mamba a uvedomíš, že si včera nebol nabiť, prepadne ťa panika, že tvoja predlžovačka zo siedmeho nedočiahne.


Avizovaný dojazd cez 500 km sa počas mrznúcej noci zmršťuje na reálnych 330, lenže včera si vyvážal kamošov po okrese a frajeril so zrýchlením za 6,5 s na 100 a limitovanú maximálku 180 km/h prezentoval ako enviromentálne poslanie - to aby nebolo ubližované obtekajúcemu vzduchu. Tak sa ti celé ráno scvrklo na suchú rezervu a úzkostlivú predstavu spoločenského lynču, pokiaľ ti dôjde šťava na po ceste k nabíjačke. Zas**ná elektromobilita!


Mohlo by nasledovať mnoho ďalších poloukrytých inkvektív a animozít, ktorých čudným poslaním je navážať sa do produktu českej automobilky, mnohokrát priamo zástupcami jej vlastného národa. Česi i Slováci majú Škodovku, dnes už mylne, fixnutú ako komunistický mobilný artikel, na ktorý sa kupovali ešte aj miesta v poradovníku a chodilo do anonymných garáží vymienať filtre, pretože v tých značkových sa okrádalo.


Osobne celkom nerozumiem toľkému hejtu na tieto autá, ktorý v internetových diskusiách silne predčí hrdosť alebo také to lojálne držanie palcov. Namiesto potľapkania po pleci so slovami, “klobouk dolů českí hoši, dobře to děláte”, Škodovke nadávame a hľadáme aj minimálne chyby, aby sme z nich spravili škandalóznu senzáciu. Prečo to?


Špeciálne eko produkty zelenej mysle dostávajú dnes od ľudi riadne po hube. Video o elektrickom Enyaqu nesúcom odznak RS malo u nás úspech, ale čelilo množstvu pobúrených komentárov ohľadne zmyslu existencie tohto druhu. Za seba by som chcel poznamenať: na jednu stranu ako produkt, elektrické auto, ktoré vyzerá dobre, jazdí spokojne a plní i estetickú prezentáciu majiteľa reflektujúceho trendy, je to výborné.




Na strane druhej stojí argument o šikovnosti. Ak nadávaš, hľadáš chyby a kritizuješ, si buď šéfmanažér vývojového tímu Škodovky alebo len menej šikovný … občan. Ak máš, napr. vlastný dom s vyhrievanoiu garážou a nabíjačkou na stene, ďalšie dve autá i na dlhé cestovanie a slušný všeobecný rozhľad, pochopenie pre náročnosť vývoja akéhokoľvek auta a systémom menej zotročenú myseľ, si zrejme vcelku šikovný a schopný oceniť i auto akým je Enyaq Coupé RS. 


2 elektromotory, výkon 299 koní a 460 Nm s 2340 kg ťažkým autom hýbu k svetu, ale rotáciu Zeme nezvyšujú. Je to akurát výkon na svižné presúvanie sa mestom a priľahlou stepou bez toho, aby si niekde zdržoval. O športovosti môžeme viesť polemiku, v princípe stačí pokiaľ sa potešíš vzhľadom - nárazníky, difúzor, veľké disky, krásne a funkčné sedadlá, minimalistický a moderný interiér. A preto, že si šikovnejší, rozumieš, že si si nekupoval čistokrvný športiak, ale praktické a komfortné SUV s dynamickou linkou.




Ako každá Škodovka i Enyaq Coupé RS má svoje Simply Clever momenty. Vo vodičových dverách nájdeš dáždnik, v tých kufrových zase škrabku na ľad alebo merač výšky dezénu pneumatík. Kufor má 570 l vrátane stavebnice pod dvojitým dnom a vieš ho zvýšiť diaľkovým sklopením zadných sedadiel na 1610 l. Reálna spotreba mi vyšla okolo 25 kWh na 100 km a na nabíjačke som trávil zhruba hodinu pre dobitie do 100%. Vhodný čas na knihu alebo denné driemanie.


Škoda Enyaq Coupé RS iV je auto pre šikovnejších. Za takmer 70 tisíc EUR zasahuje do prémiového segmentu, ale uznávam, že akonáhle sa posadíš za volant a na vlastnom zadku a rukách pocítiš kvalitu materiálov a zhotovenia, pripustíš, že by to mohlo byť adekvátne. Napriek RS symbolike nie je Enyaq športovým autom, hoci jeho výkony a dostatočne skúsený vodič, dokážu zamotať hlavu i ruky nejednému pouličnému pretekárovi. 


Chceš Enyaq Coupé RS? Buď šikovnejší!



Autor: Marek Varga