INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia 2013 – Naložte sa! (Gaius Octavius)

Škoda Octavia 2013 – Naložte sa! (Gaius Octavius)

Keď to Gaius vyslovil, myslel tým skôr splynutie duší podľa vzoru Caligula a zrejme netušil, že raz príde na svet automobil, nesúci podobné meno a prekladajúci ono zvolanie do roviny priestoru.

1959 nášho letopočtu vyrobila česká automobilka Škoda svoju prvú Octaviu. V tejto dobe už ľudia chodili obutí, nosili viacvrstvové šaty a uznávali pravidlá mieru. Octavia istým spôsobom určila svoje zaradenie hneď potom, ako v roku 1960 vyrobili prvé kombi a auto vynikalo hlavne svojím interiérom. No a potom prišli Rusi.

V roku 63, predtým ako si Ježiš odniesol svoj kríž, sa meno Octavia objavilo niekde v okolí Ríma, keď na svet zakričal budúci, prvý rímsky cisár Augustus, vlastným menom Gaius Octavius. V tej dobe už mali ľudia sandále, brečtan vo vlasoch a široké plachty tváriace sa ako letný outfit váženého senátu.

Faktom je, že počas života Gaia Octavia sa krútili iba drevené kolesá na konských záprahoch, prípadne umučená telá zotročených gladiátorov a o súčasnej, modernej Škode Octavia  nikto ani len netušil. Fešák Gaius a moderná Octavia majú však jedno spoločné. Priestor na realizáciu a neodbytnosť svojho druhu!

Gaius Octavius bol prasynovcom Gaia lulia Caesara (vnukom jeho sestry Julie). Pokiaľ máte pripomienky k histórii a gramatike, tak nie, Caesar nikdy nebol cisárom a áno, jeho meno je napísané správne.

Mladý Gaius Octavius mal podlomené zdravie a počas života Caesara nezohrával v politike Ríma žiadnu významnú úlohu. Svojím správaním, efektívnym myslením, úprimnosťou a zrejme schopnosťou nehrať sa na niečo, čo nie je, si ho Caesar tak obľúbil, že ho v poslednej vôli adoptoval a menoval svojím jediným dedičom. No a potom prišli Rusi ...

Nie, Rusi neprišli, to by už bolo historicky príliš, ale prišiel moment, kedy automobilka Škoda opäť zaradila meno Octavia k svojim novým modelom. V roku 1996 sa Octavia opäť vrátila do výroby a svojím charakterom, správaním, efektivitou a úprimnosťou si získala ľud. Tak, že ju adoptoval a vystrelil na popredné miesta v rebríčku predajnosti.



Octavius aj Octavia boli bojovníci, ktorí netratili nádej pri prvom neúspechu. Gaia odpísal Marcus Antonius, Octaviu na pár rokov Škoda MB1000. Gauis sa neskôr stal prvým rímskym cisárom a Octavia prelomila ľady a dnes ľud miluje jej tretiu generáciu.

Škoda Octavia Elegance 2,0 TDI 110 kW 6MP. Názov dlhší ako rímska história vraví, že sa jedná o najsilnejší dieslový motor a s výnimkou L&K a RS o najvyšší stupeń výbavy.

V lávovej modrej na 17 palcových diskoch vyzerá nová Octavia veľmi dobre a veľmi lesklo. Ak je pre vás predsalen príliš obyčajná, kúpte si SsangYong a fialové sako. Je nová! Ako ročníkovo tak vizuálne. Nové prvky dizajnu Škoda jej svedčia a väčšina ľudí, ktorých som počas testu stretol, ju označila ako najkrajšiu Škodovku v histórii. Zväčšený rázvor jednoznačne pomohol dôstojnosti jej postoja, nová maska a bixenónové šošovky svetiel v čiernom poli vyvolajú dojem nadštandardu. Zozadu dostala, podobne ako Rapid, kladivom medzi svetlá a dvom šikmým zlomom okolo EČV nehodlám porozumieť. 



Interiér má jasný odkaz na triedne zaradenie s nemeckým vplyvom pre perfektný poriadok. Ergonomicky tradične, vizuálne patrične a pocitovo dostatočne dobre umiestnené ovládače vám dovolia naučiť sa abecedu Octavie behom krátkej chvíle. 

V základe výbavy Elegance sa o vás postará diktátorské ESC, ktoré spolu s ABS, MSR, ASR, EDS a HBA pomôže, ale zlikviduje akýkoľvek jazdný rozmar. Celé to vypnúť je nemožné, ale ako poľahčujúca okolnosť slúži vypnutie ASR, teda kontroly trakcie. Môžete si hrabkať, ale iba rovno. Akonáhle dokážete Octaviu dostať do šmyku, ESC vám švacne tatranku a auto okamžite skoriguje.

Ďalšie funkcie najvyššej výbavy (automatickú klimatizáciu, svetelný a dažďový senzor, tempomat, vyhrievané sedadlá, hmlové svetlá, bluetooth atď),  prijmete pokojne a verím, že sa nájdu ďalšie, ktoré doplníte z bohatej príplatkovej výbavy. Určite voľte bixenónové svetlá s funkciou AFS, ktoré vám budú svietiť do zákrut. Natáčanie lúčov je naozaj rýchle a precízne, takže sa niekedy neubránite roztopašnemú myknutiu volantom, aby ste videli, že reagujú a užívajú si jazdu s vami. 



Ak ste často na diaľnici, vyberte Lane Assistant a vykašlite sa na Driver Activity Assistant. Ten prvý vás reálne vráti do pruhu a zvládne chvíľkovú nepozornosť, ktorá vás môže stáť zdravie. Je drahý, ale oplatí sa. Ten druhý si sám vyhodnotí, že ste mimo, nakreslí na displej kávičku a rozhodnutie dať si prestávku nechá na vás. 

Ešte k Lane Assistant. Má svoju muchu. A aj zaškrtávacie políčko v menu nastavení na stredovom displeji Maxi DOT. Ale vaša snaha o vypnutie bude márna. Dotykový displej síce umožní zvoliť možnosť deaktivácie, ale reálne sa funkcia nevypne. Chvíľu som podozrieval riadiacu jednotku z pokusu o provokáciu, ale ľudský dôvtip nakoniec zvíťazil. Vzal som kombinačky a prestrihol drôtik. Teraz vážne. Funkcia kontroly jazdných pruhov sa vypnúť samozrejme dá. Ale nepochopiteľne iba v menu palubného počítača medzi budíkmi otáčkomera a rýchlomera s ovládaním na multifunkčnom volante. Chcite zľavu!

Fantastický posed za volantom. Polohovanie sedadla a volantu je tak rozsiahle, že pozíciu nájde africký pygmej aj švédska volejbalistka. Pri správnom posede tlačíte nohami na pedále pred seba a autobusový pocit ovládania zhora, neexistuje. Veľmi príjemné a také ... športové. Tento zdraviu prospešný pocit dopĺňa dostatočne kolmo nastavený volant a veľmi kladné odozvy riadenia. To korešponduje s tuhým podvozkom, ktorý si poradí s nerovnosťami, ale niekedy akusticky pripomenie, že dieram sa treba vyhýbať. Pocitovo sa pri svižnej jazde zákrutami auto takmer nenakláňa a istota za volantom graduje. Dbajte však na zákony fyziky, pretože pokiaľ to bude príliš, vycestujete zo zákruty nevhodným smerom.



6 rýchlostný manuál síce spraví iba to, čo mu  prikážete, ale so 150 koňovým naftovým motorom má tendenciu vykývať vám Atlas. Zrýchlenie vďaka 320 Nm od 1750 ot./min. je markantné, ale ako intenzívne nastúpi, tak rýchlo skončí a vám ide odpadnúť hlava. Samozrejme si treba uvedomiť, že dieslová Octavia nie je športové náradie a pochopiť, že silný motor je možné využiť aj kultúrne. A oná kultúra vám prinesie zaujímavé čísla. Pri senior tempe mestom potrebuje 2 litrový diesel 5,4 litra paliva. Pokiaľ sa vydáte za mesto, na diaľnici vypýta od 4,7 litra pri rýchlosti 110km/h po 6,2 litra pri 130km/h. Ak budete na Octaviu zlí ... nie, nebudete.

Tak ako bol Gaius Octavius klúčovým, pretože sa stal prvým cisárom, tak je nová Octavia kľúčovým modelom značky. Je krajšia, priestrannejšia, väčšia, váženejšia a lepšia. Má veľa nových riešení, veľa funkcií a možností výberu. A má najväčší kufor v galaxii. 

Takže, vyberte si a ... naložte sa!


Námet a Text: Marek Varga