Smart pre všetkých!
V piatok večer dostávam telefonát z redakcie od šéfa, ktorý na mňa s úsmevom v hlase opäť niečo ukul, opäť niečo prichystal. Nevedel som prečo, ale dlho som túžil otestovať nový SMART. Možno to bolo ohlasmi ľudí, ale v skutočnosti netuším čím, prečo a z akého dôvodu si práve tento škriatok vyslúžil moju pozornosť. No veľmi ma potešilo, keď prišla dlhšie očakávaná chvíľa. Šéf ma však rýchlo opravuje, že žiaľ nejde o týždňový test ale o odovzdanie auta výherkyni v Trenčíne a pohľadom ma žiada, aby som sa mu pozrel po ceste na zúbok a vyplodil kúsok textu.
Napriek sklamaniu, že sa nejedná o plnohodnotný test, v sobotu ráno vstávam 30min pred zazvonením budíka so zvedavosťou čo ma skutočne čaká. Po príchode do redakcie beriem kľúče a usilovne hľadám to malé čarovné autíčko. Snáď ho cez noc neukradli! Kľud, len je malé a nie je ho vidno spomedzi dvoch ďalších testovačiek zaparkovaných pred redakciou.
Aký môžete mať prvý dojem z nebíčkovo modrého SMARTa, ktorý stojí medzi najlepším hothatch-om Renault Megane RS edície RedBull a gigantickou modlou BMW M5? Napoviem vám, budete sa strašne smiať! Napadnú vás však superlatívy mnohých farieb: zlaté, maličké, chutnučké, guľatučké, hravé atď.
Zvonku však bledo modrá metalíza pôsobila veľmi pekný dojmom s imaginárnym nápisom – pre ženu. Lupové svetlá, 15 palcové 6 lúčové elektróny na tak malom aute vytvárali športový look a diódy denného svietenia vypovedajú o roku výroby 2012.
Otváram dvere, sadám za volant do nie malého interiéru. Áno, je to mini auto, ale z priestoru v kabíne budete milo prekvapení. Auto určené na dopravu mestom pohodlne odvezie 2 dospelé osoby s mohutným nákupom. Kufor sa zdá malý, no zdanie klame. Dvaja plne vybavení tenisti s výstrojou nemali problém.
Posed za volantom je super, no možnosť doladenia si výšky sedadla žiaľ chýba. Posed je však už tak dosť vysoko takže na tento nedostatok rýchlo zabudnete. Hrúbka a veľkosť volantu a nemá chybu a výbava v roku 2013 už asi ničím neprekvapí no v takomto mikro aute presahuje očakávania.
Palubný počítač, tempomat, prevodovka sekvenčná v kombinácii s automatom s mini pádlami pod volantom, navigácia, hudobný systém, stupňované vyhrievanie sedadiel, airbagy, plastová priehľadná strecha a o bezpečnosť pri jazde sa stará stabilizácia so všetkými podriadenými systémami.
Konečne nakopávam “gigantický“ 3-valček a s úsmevom na perách vyrážam natankovať plnú nádrž. Už v prvej zákrute sa začína dobrodružstvo, na ktoré budem ešte dlho spomínať. Prvé svetlá a 3 mladé slečny v Mini Cooperi ma žiadajú o zvezenie. Nebyť v práci určite by sme sa dohodli.
Na pumpe dávam pokyn pre plnú nádrž s úsmevom, že posledná 20ka v mojej peňaženke bude stačiť. Haha, omyl! Objem palivovej nádrže je 33L, takže iste pochopíte, že nasledovala platba kartou. Nastupujem do vozidla a v tom si po ľavom boku všimnem škeriacu sa skupinku a 20 ročnú sexi slečnu s fotoaparátom v ruke, žiadajúcu o spoločné foto. Čo na to povedať, som proste kus!
Rýchlosť, ktorou sa toto auto dokáže prepravovať mestom sa vám bude zdať neskutočná. Smart s 3 valcovým motorčekom s objemom 999cm3 a výkonom 52kW má prevádzkovú hmotnosť len 825kg čím vám dožičí dostatok pružnosti vyraziť z križovatiek ako prvý, či predbehnúť spomalených spoluobčanov na okreskách alebo diaľnici. Napriek nemohutnej stavbe auta však dosť pohlcuje rýchlosť a pri povolenej maximálke v meste sa vám bude zdať, že sa vlečiete. Automat má na môj vkus spomalené reakcie pri preradení na vyšší prevodový stupeň.
Opúšťam mesto a preverujem schopnosti modrého škriatka na okreskách. Mením režim automatu na manuálny a prichádza test pádiel pod volantom. Reakcie preradenia sa podstatne zrýchlili a Smart sa dostáva do svižného tempa. Bežné autá obieham s úsmevom Mr. Beana a pocitom, že sa z členitej okresky stáva húsenková dráha. Tak krátke auto vo vás vyvoláva podvedomý pocit, že sa pri prudšom prejazde zákrutou zaručene prevrátite na strechu. Tento malý šialenec vás však veľmi rýchlo vyvedie z omylu a skutočne vám predvedie, aké pocity prežijete pripútaní vo vozíku na húsenkovej dráhe. Horizont sa dvíha a za ním ostrá pravá, nie, nie, nieee! Ťahám 2 krát za ľavé pádlo v kombinácii s prudšími brzdami a moje sedacie svalstvo sa scvrkáva do veľkosti fazuliek v očakávaní čo sa bude diať. Smart sa rozhodol šklbnúť zadkom a hodiť ma do jemného power slide-u, v čom mu okamžite zabránila chytrá stabilizácia.
Je sranda aký úsmev mi maľuje na tvári táto modrá krabička pri každom ostrejšom prejazde. Po 40km úseku svižnej jazdy si robím pauzu, aby moje telo vypustilo prebytočnú kvapalinu a zisťujem, že som z jazdy slušne spotený. Horizonty, tiahle rovinky popod Karpaty, ostré zákruty, kto povedal, že toto auto je výlučne do mesta? Zabudnite, aj okresky zvláda skvele.
Ďalšia časť cesty bola vo v bežnom tempe orientovaná na spotrebu. 3 valček mi na palubáku ukazoval po svižnej jazde 5,8L spotrebu a po ukončení okresky mi to namixoval až na 3,8L. Kratší úsek na diaľnici nám ukázal priemernú spotrebu 4,3 L pri 120km/h.
Pri odovzdávaní vozidla a zaškolení novej majiteľky do všetkého podstatného sa nám s Roadlife-om podarilo čarovnú pani Majku dojať k slzám a tá nám na oplátku darovala do redakcie skvelý tvarohový koláč. Objatia, slzy a so slovami „a teraz pravdu, koho je to auto“. toto vyhŕklo z pani Majky pri prvých pohľadoch na tento malý, modrý zázrak. Majke prajeme v mene Roadlife veľa štastných kilometrov, bezpochyby s úsmevom.
Pohyb mestom nebol nikdy tak zábavný, pohľady ľudí, úškrny starších pánov z limuzín prémiových značiek, výbuchy smiechu mladých, záujem dievčat nie len o SMARTa, toto všetko máte možnosť zažiť za volantom tohto jedinečného približovadla s vynikajúcou spotrebou.
Text a foto: Matúš Varga