INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / SsangYong Korando - (Life) Style+

SsangYong Korando - (Life) Style+

Zvoľ akýkoľvek uhol, postav sa kde chceš a pokojne čakaj na zlatú hodinku, ale Korando bude na každej digitálnej fotke aj tak vyzerať … čudne. V živote to zväčša býva opačne, mnoho lesklých a draho vyzerajúcich obalov/fotiek prezentovaných ako stropný toptopov v sebe zväčša ukrýva … hovno. Korando je presne z opačného sveta. Na fotke nič moc, ale naživo, spoza volantu a zo zaprášenej ulice, je to jedno vynikajúce a starostlivé auto, z ktorého cítiť kus istoty i príjemnej nostalgie.


V základnej bielej je to bez príplatku, za ostatné 4 metalízy si priplatíš 550. Vonkajšiu krásu si zhodnoť sám, i tak je jej vnímanie u každého jedinca silne subjektívne. Moje pozorovanie potvrdilo, že čím viac som na Korande odjazdil, tým viac sa mi páčilo. Hlavne výborne zakomponované 18” disky s ideálnym rozmerom pneumatík ako na pohľad, tak na účel. LED nájdeš vpredu, ale iba v hmlovkách, ktoré chránia citlivé parkovacie senzory. Z profilu aj zozadu SsangYong jednoznačne priznáva svôj pôvod a zostáva hrdý na to, že sa vyrába výhradne doma, v Kórei.


Benzínový 4 valec s turbom má objem 1,5 litra a cez prednú nápravu posiela na cestu výkon 163 koní a 280 Nm. A tu sa opäť stretneš s pridanou hodnotou skutočného poznania. Na papieri to vyzerá nudne, ale na ceste, potom ako zošliapneš pedál plynu a zaberie turbo sa začne niečo, podobné jazde na ostrom hatchbacku. Okrem poctivej sily motora sa výborne pridáva podvozok a dokonca i riadenie, ktoré ovládaš cez volant s priemerom polvesmíru. Celé to funguje v príjemnej symbióze tak dobre, že na asfalte zabudneš aj na chýbajúcu štvorkolku.


Svetlá výška 182 mm, váha 1517 kg, bezpečná výška pneumatík a ozvena z Kórei o dekádach skúseností s pohonom 4x4, ťa jednoducho donúti odbočiť i mimo spevnenú cestu a … vyskúšať. Technicky, aj auto s predným náhonom prejde väčšinu civilizačného “terénu”. Rozumej, vyšší obrubník, agresívnu trávu, kus poľnej cesty smerom k obľúbenému jazeru a možno i nejaké to stúpanie. Korando má však podstatne vyššie ambície a z celého auta cítiš chuť ujsť niekam ďaleko medzi skaly. Dobrá správa je, že je to možné, stačí pred kúpou zaškrtnúť opciu 4x4!




S 50 litrovou nádržou a dynamickou spotrebou do 10 litrov máš dojazd hodný mestského a prímestského fungovania, s rozľahlou karosériou SUV zas dostatok praktickosti aj vnútorného priestoru pre posádku. Dozadu naložíš 551 litrov batožiny a pokiaľ zatlačíš ako passenger pusher v japonskom metre, stále to bude 551 litrov, ale oveľa hustejšie. Takto naplnený môžeš na povolených úsekoch letieť ako dva draky, maximálkou 191 km/h a počúvať pekný zvuk motora ale i spev priemernej aerodynamiky. Oceníš však kvalitatívne ticho pri nízkych rýchlostiach - v Korande nič nevŕzga, nevibruje a neotravuje.


Výbava alebo zaradenie, či rodová príslušnosť ak chceš, sa vola Style+ a okrem zoznamu  bezpečnostných funkcií, použitých materiálov,  či moderných tlačítok, sa dá vnímať aj ako definícia životného štýlu. Ono mať “plus” na štítku, či nejakom potvrdení o dokonalosti v zaprášenom červenom valci, nie je to isté ako mať plus v životnom nasadení, prípadne radosti z práce. Korando je auto, ktoré rado robí to, na čo bolo postavené a ako pridanú hodnotu ponúka tempomaty, stieracie, či svietiace automaty, parkomaty a pokojne i dvojzónové vzduchomaty. 




Riešením pre pragmatikov je i dôvodenie cenou. SsangYong ponúka výrazne dostupnejšie autá ako európska konkurencia, dokonca aj ako vlastná kórejská konkurencia na tomto kontinente. Moje testovacie Korando so všetkým, čo pre (life) Style+ potrebuješ stojí 23.580 EUR vrátane 10,25” digitálnej prístrojovej dosky a vítanej telesnej výchovy v podobe manuálnej 6 stupňovej prevodovky. K tomu možnosť vypnúť elektronickú kontrolu stabilizácie a použiť mechanickú ručnú brzdu - to pokiaľ sa dostaneš na prašné cesty. Naozaj dobré auto za zodpovedajúce prachy. Rada na záver, doplň tam tú štvorkolku!



Autor: Marek Varga