Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TSI 190 k - MMM
Moderný, macherský a modrý. Otázku, čo pokiaľ by bol v inej farbe, nepríjímam, pretože nebol. A oná metalíza Kingfisher pôsobí absolútne priliehavo. Model Arteon má v štandardnej výbave aj často pertraktovanú vlasnosť, či funkciu, ktorá v lepšom prípade sprevádza vyššiu mieru vizuálneho záujmu a v horšom, praskot závisti z vypuklej invencie. Ľudia jednoducho ťažšie spracovávajú zistenia, že niekto iný má niečo, čo vyzerá lepšie ako to, čo máš ty. A Arteon je presne ten typ auta, ktorý ako rád spomínam, dokáže nasrať suseda, ked ho v piatok poobede zaparkuješ pred garážou svojho drevodomu. Aha a aká je tá funkcia? Masáž … masáž ega!
Volkswagen Arteon je veľmi pekné a veľmi zbytočné auto, technicky. Vyzerá dynamicky a veľmi elegantne, naozaj je to ten typ, od prírody obdarovaný peknou postavou, rozumej karosériou a samotnú značku Volkswagen stavia do úplne inej reality vnímania týchto ľudových vozidiel. Pokial ideš na recepciu v čiernom obleku, je to ok, klasika, nikto nič. Pokiaľ si dáš modrý, ale taký modrý, že vo vrecku ti ešte pláva Nemo a majestátnosť oceánu cítiť skôr ako vojdeš do dverí, je to tiež ok, ale sprevádzané všetkými očami v miestnosti. A ak k tomu pridáš fit zjav, dobré držanie tela a veľmi sebaistý postoj, mnohé z tých očí sa nevedia odtrhnúť.
Toto auto by mohlo zabrať aj na menej informované goldiggers. Nízka silueta, vzrušujúca arodynamika, lesklé pochrómované detaily, veľké 19” disky s exotickým menom Chennai (už tu by sa mali zlomiť) a bonus pri otvorení dverí - okná bez rámov ako … Ferrari pusa! V podobnom duchu “ohurovania”, pokračuje aj vo vnútri a stiesnený pocit, nazvime ho športový, pri usadnutí za volant, dekorujú drevené lišty dverí a palubovky. Pokiaľ to Nikola nedala s oknami z Ferrari, teraz už určite uverí štýlu Bentley. Interiér je však architektonicky jemne pozadu, dnes vo svete veľkých zobrazovacích plôch si vystačí len s Digital Cockpitom a dostatočným displejom infotainmentu - dostatočne rozmerným na to, aby nedostal prívlastok smiešny.
2 litrový 4 valec (TSI) spaľujúci benzín je v dnešnej elektro dobe vykúpením z povinných cvikov a ide si svoju pôvodnú exhibíciu. 190 koní znie dobre, ale uhladene v rámci protokolu, riadenie je spoľahlivé i keď zakríknuté a v mojom prípade pohon prednej nápravy postačujúco spĺňal predpoklady o rýchlom prejazde zákrutou. V každom prípade, v každom stave i situácii na ceste pôsobí Arteon úšľachtilo, ale s poznateľnou formou akejsi nadradenosti, ktorá sa vo veľkej miere prenáša aj na jeho vodičov. O to viac, že sa vie z 0 na 100 vymrštiť za 7,7 sekundy a na správnej diaľnici letieť maximálkou 237 Km/h.
Motor vládne krútiacim momentom 320 Nm, čo opätovne neláme rekordy v triede, ale na bežné ponáhľanie sa, rozumej bezpečné predchádzanie alebo svieže pružné zrýchlenie je to absolútne postačujúce, mnohokrát naživo až prekvapujúco razantné. S hmotnosťou 1655 kg je na dnešnú dobu mierne podvýživený, ale o to lepšie sa správa v zákrutách aj pod veľkým tlakom súťaživého vodiča. V momente keď sa s Arteonom dostaneto do úzkych … serpentín, často sa v úzkych zbadajú aj tí, ktorí podcenia progresívne riadenie, elektronický diferák XDS a neleštené tvary módneho “coupé” so štvoro dverami.
Veľký základný objem kufra 563 l a praktická verzia liftback, otvárajúca dvere aj so zadným oknom spôsobia, že i do vyfešákovaného auta sa sem tam pridá niečo ako vrecia cementu pre kamoša alebo zablatený horský bajk. Samozrejme za predpokladu, že si sklopíš zadné sedadlá a získaš celých 1557 l. A pokiaľ si veľký rocker, máš k dispozícii ešte 750 kg nebrzdeného prívesu. Ak sa konečne rozhodneš zhodiť monterky a obliecť sa ako človek, ktorý do Arteonu patrí, oceníš zoznam výbavy Elegance a množstvo ďalších doplnení za ďalšie peniaze. Na diaľnici ti to Travel Assist-uje, sleduje vzdialenosť a aktívne vedie v pruhu, v zápchach sa zas postará Traffic Jam Assist. Partia Front Assist vpredu núdzovo brzdí a zachraňuje chodcov a automatická trojzóna oveje i zadných pasažierov.
Adaptívne pruženie DCC v jednotlivých jazdných režimoch na slovenských cestách oceníš a aby ti bolo hudobne veselo, pusti si svoje basíky cez Discover Media a popri tom bezdrôtovo nabíjaj. Cúvacia kamera a Rear Assist, vedia vyriešiť mestskú parkovaciu depresiu, Easy open/close, rozumej bezdotykové otváranie kufra, vie pomôcť keď máš pravú plnú Gucci a v ľavej kýbel vlašáku z Metra a v neposlednom rade si môžeš vyhriať volant, resp. ruky i čelné okno, na ktorom vraj nevidíš žiadnych ďalších vodičov. 30 farieb ambientu ti spraví večerný mood a bezpečnostné a zvuk izolujúce bočné okná meditačnú romantiku, aby nikto nepočul s kým ty kávu miešaš!
Volkswagen Arteon je MMM a to okrem úvodných prívlastkov aj majestátny, manažerský a (m)adekvátne ocenený sumou 53.740 EUR.
Autor: Marek Varga