INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Golf GTI - Kamarát s benefitmi

Volkswagen Golf GTI - Kamarát s benefitmi

Polemika o adekvátnej cene, podľa mňa najlepšieho kompromisu denného jazdenia, pre benzínovú hlavu, je na mieste. 42.280€ nie je malý peniaz a natíska sa porovnávať, napríklad s Hyundai I30N, ktorý podľa niektorých, ponúka oveľa viac športu, pudovej zábavy, či performance funkcií. Ale čo v prípade, ak niekto nechce príliš trčať, ale žiada sa mu pocitu riadiť auto, vymykajúce sa vyslovenému štandardu?


Golf GTI je u mňa v rámci rodiny Golfov vyššie ako majestátne R. Je to niečo ako Ronaldo a Messi - pokým Ronalda mnohí považujú za vydretého, neomylného robota, Messi ponúka pre hru viac voľnosti. GTI je mi ohromne sympatické, pretože sa na nič nehrá. Stačí 245 koní aj 370 Nm, stačí pohon prednej nápravy. Stačí elegantný zvuk výfuku, ktorý veľmi taktne prezrádza, že tu sa nehrá úplne o fazuľky a rovnako zvuk motora, ktorý sa so svojim turbom nechá rád točiť. 


Zamatovo skvelé je progresívne riadenie, ktoré ťa do ničoho nenúti, ale pokiaľ sa rozhodneš sám, pomôže. Adaptívny, o 15 mm znížený podvozok s el. uzávierkou diferenciálu XDS a dobré letné pnematiky, naozaj vyčaria úsnev na tvári a nie je to len marketingový slogan. 6 stupňový manuál je pevný a GTI dovolí aj efektívne medziplyny, keďže samo si ich dávať nevie. Užšie spojenie s autom cez túto prevodovku, prinesie svoje ovocie v čase, keď tvoja cesta povedie, napr. cez horský priesmyk plný zákrut. Rýchle reakcie motora, závislé na tvojom radení sa pri správnej synchronizácii vyrázne podieľajú na tom, aby si sa domov vracal vyzenovaný a bez benzínu.


Motor má objem dva litre, počíta 4 valce a spotreba hodná odznaku GTI je tesne pod 10 litrov. Realita denného života trpezlivého dôchodcu potvrdila, že toto auto dokáže jazdiť aj za 7,5. S váhou, na dnes atletických, 1478 kg si poradí hravo, takže mu do kufra pokojne pridaj 374 l. 18” disky Richmond sú pre dynamickú jazdu vhodnejšie ako krajšie 19-ky Estoril, ale v rámci života s GTI sa viac kocháš ako pretekáš, takže do toho. Hlavným znakom, ktorý by si mohol všimnúť i laik, sú dve masívne kovové koncovky výfuku po oboch stranách nárazníku. Vyzerjú dobre a okrem akurátne vyladeného akustického prejavu, si vedia aj odpľuť.




Po praktickej i socálnej stránke je Golf GTI topom pre jednotlivca alebo bezdetný pár. Pokiaľ sa páru podarí deti doplniť, stále je to v poriadku, ale samotná značka už ponúka i podstatne vhodnejšie rodinné vozenia. Osobne by som totiž nechcel, aby mi niekto oblinkal legendárne káro, prípadne obil dvere v radosti, že zbadal nové preliezky. I keď samotné GTI by pre to pochopenie určite malo. Ľahkosť ovládania Golfu je vynikajúca, auto vyhovuje rozmerovo i výhľadovo a pokiaľ so sebou vozíš aj všadeprítomné odznaky GTI, celé to vie byť oveľa presnejšie a dynamickejšie. K perfektnému základu máš samozrejme možnosť stratiť sa v doplnkovej výbave, takže čo vo výsledku potrebuješ práve ty, si jednoducho zaškrtni.


V súvislosti s dobou a fokusom na bezpečnosť na cestách máš zástup asistentov a pomocníkov. Určite prikúp špičkovo fungujúce LED svetlá IQ.LIGHT a zvyšok nechaj na tých, čo sledujú chodcov a cyklistov, rýchlosť, odstupy i kritické parkovanie. Prípadne si vybehni do Nemecka na diaľnicu vyskúšať maximálku 250 km/h a zrýchlenie na 100 za 6,4 sekundy, môžeš aj za domom. 


Červená linka, od ucha k uchu, káro, odznaky a samotný veľmi príjemný, spoločensky akceptovaný a invečný prejav, radí Golf GTI na prvú priečku rebríka mojich automobilových kamarátov. A prečo? Pretože, okrem konzistentnej a jednoducho čitateľnej povahy, mi prináša i mnoho intímnych benefitov.


Autor: Marek Varga