Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Golf Variant 1,5 eTSI 110 kW R line - Mozaika

Volkswagen Golf Variant 1,5 eTSI 110 kW R line - Mozaika

“Vieš, ktorý je váš?” opýtal sa Juraj z VW, ktorý mi prišiel odovzdať auto, hľadiac na niekoľko nových Variantov, zoradených vedľa seba. Poznajúc silnú, nie len koncernovú obsesiu kolegu Mira, ktorý autá do testov plánuje, bez váhania som ukázal na šedú Moonstone vo výbave R line na príplatkových 18” Bergamo. Juraj sa len uškrnul a šedý R line blikol smerovkami ako súhlas s mojím odhadom, rovnajúcim sa 100% istote. 


3 milióny majiteľov na celom svete dnes vozí za svojím Golfom kus užitočného priestoru, ktorý mimochodom vzrástol o celých 6 litrov na 611 litrov v základe. To je 12 plechoviek piva naviac na rodinnú dovolenku, ktorej objem, naložený po strop so sklopenými zadnými sedadlami, je 1642 litrov. Sakra veľa plechoviek piva! Keď už tu plytvám číslami, nový Variant je o 66 mm dlhší ako predchodca a väčšia časť z toho sa využila v interiéri, takže kamaráti vzadu majú o 38 mm viac miesta na nohy. S tým pivom po strop to naozaj vyzerá na ozajstnú chlapskú dovolenku!


Pre mňa je nový Variant len ďalším variantom Golfu kombi. Priznávam, že som si všimol istú dizajnovú zmenu, ale v širokom globále je vizuál VW, a vždy bol, veľmi sterilný. Osobné skúsenosti mi dokazujú, že akonáhle sa vo Wolsfburgu udeje niečo ako Scirocco alebo dnes elektrická ID.3, rozumej autá, ktoré naozaj vyzerajú inak ako ostatné portfólio v rovnošate, fanúšikovská VW obec sa vzbúri a s transparentami TDI 4ever a veľhlasnými komentármi na všetko mimo univerzálnych mantinelov, odsudzuje invenciu na smrť. Lenže, mohí si podľa mňa vôbec neuvedomujú jeden zásadný moment - Volkswagen totiž predstavuje … dokonalosť zhmotnenia detailov v celku- Volkswagen je naozaj unikátnou automobilovou mozaikou a nový Variant nie je žiadnou výnimkou!


R line je jednoznačne dizajnový top zo všetkých verzií a výbav nového Variantu. Tento mohutnejší bodykit (oba nárazníky a prahy) zlepší vnímanie úzkych predným LED svetiel, 18” kolesá veľmi pekne vyvážia rozmery profilu a minimalistická a pekná grafika zadných svetiel dotvorí progresívno-technologický dojem. Markantnejšie zmeny sa udiali vo vnútri a 8. generácia Golfu dnes žije plne digitálny život už v sérii. 26 cm (10,25”) displej Digital Cockpit-u pred vodičom, 25,4 cm displej Discover Media pre infotainment a shift-by-wire klitoris ako ovládač 7 stupňovej dvojspojky DSG na stredovom tuneli. Toto je vizuálny základ pre každé eTSI.


 


R Line vás ešte uloží vo výborných športových sedadlách, v ktorých je posed za volantom naozaj skvelý. Samotný volant mi pripomenul časy starých Subaru, kedy bol jeho veniec väčší a vodič mal pocit lepšej kontroly. Dnes je za ním progresívne riadenie s iba 2 otáčkami od dorazu k dorazu, čo je pri dynamickej jazde príjemná pomoc. Zároveň ma však prinútilo premýšľať, prečo sú výčnelky na volante, štandardne umiestnené vo vrchnej časti venca vnútri (aby sa nešmykli palce), dnes aj na spodnej časti zvonku?


Charakteristické pre dnešnú dobu superzaneprázdnených šoférov sú bezpečnostné systémy v základe ako Front Assist a City Brake System, Lane Assist a aby neubúdalo chodcov a cyklistov, Pedestrian and Cyclist Recognition s núdzovým brzdením. K tomu patrí silná zostava elektronických skratiek ako ESC, ABS, EBV, ASR, EDS, XDS a MSR, ktorých význam vám radi vysvetlia ochotní predajcovia VW, v horšom prípade, samotná prax na cestách. Vôbec nie je potrebné pochybovať o tom, že nový Variant by nejako zaostával v online svete a jeho We Connect Plus (3 roky zadarmo) vás spojí s NASA, orbitom Jupiteru, ruskými ponorkami aj vlastným smartfónom. Okrem toho, pokiaľ to s tým pivom preženiete, viete spoľahlivému kamošovi poslať svoj Mobilný kľúč a ten si odomkne a naštartuje veľmi jednoducho - telefónom.




Čo ma špeciálne tešilo a čo vyrušilo? Dotykové lišty na ovládania hlasitosti a reguláciu teploty 3 zónovej klímy Air Care Climatronic (touchslider) sú umiestnené tak, že potme musíte triafať a ich ovládanie nepovažujem za komfortné. Automatické diaľkové svetlá fungovali vynikajúco a na zmeny svetelných podmienok reagovali okamžite. Pedál brzdy bol príliš blízko plynu - väčšie zimné topánky sem tam “zakopli”. Naozaj pekné na pohľad a štýlové na ovládanie bolo ambientné podsvietenie budíkov a interiéru. Pri rozbehoch z miesta sa niekedy elektro štartovací generátor (48V) zháčil a auto vyrazilo s malým “potknutím”. Geniálny pocit z progresívneho riadenia som vítal aj pri jazde po ranné pečivo.


Vždy, keď beriem auto na môj testovací kopec, uvádzam do popisu, prečo som sa vlastne rozhodol, podrobiť ho dynamickej jazde v serpentínach. Takto vyzeralo moje ÁNO/NIE na kopci s novým Variantom:




VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1,5 eTSI R LINE a moje ÁNO/NIE na kopci. 


Prečo? eTSI ako Erupcia Totálnej SIly, 110 kW (150 k), multilink vzadu, športový -15 mm podvozok a direfenciál XDS. Posed za volantom Ó ÁNO. Úchop volantu ÁNO. Riadenie, progresívne Ó ÁNO. Sedadlá R line v zákrutách ÁNO. Radenie automatu v režime Sport ÁNO. Pádlami na volante NIE. Ponechanie prevodového stupňa v obmedzovači NIE. Podvozok, zadné, viacprvkové, pretáčavé Ó ÁNO. Brzdy ÁNO.  Sila a ťah motora ÁNO. Zvuk ÁNO. Široký úsmev na tvári NIE, vyššia tepová frekvencia NIE. Dynamická jazda silne nad vecou a bez zásadných starostí Ó ÁNO.


Golf Variant so svojou poloelektrickou (eTSI) 1,5-kou je vzácne dynamické auto s relatívne malým nákladom. Aj vďaka systému ACT (Active Cylinder Technology) dokáže tento motor pri slabej záťaží vypnúť nepotrebné valce a seriózne tak znižovať spotrebu. K tomu nová, nižšia hodnota aero odporu 0,275 … hmmm! A áno, nové auto stojí dnes s Maxi Bonusom 26.940€ (testovaná konfigurácia 32.860€), ale vo výsledku za svoje peniaze dostanete opäť raz super univerzálne a užívateľsky skvelé auto s dostatočnou dávkou spoločensky akceptovaného imidžu.


 


Mozaika predstavuje dokonalosť celku vďala malým detailom. Nový Golf i vo verzii Variant u mňa bez zásadných výtok predstavuje krásne zreštaurovanú mozaiku, poskladanú z malých kvalitných kúskov. Každý dobrý hejter si, pochopiteľne, nájde svoju škáročku, ale opakujem, ako celok, ako absolútny globál je aj dnes Volkswagen Golf najlepším autom na svete!



Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda