BMW XM rozhovorEnyaq iV finalista 2022Opel Astra Sports TourerPrvá dámaEQVRally KucherenkoRaptor Airlines
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Multivan 2,0 TSI (prvé jazdné dojmy) – Nová éra

Volkswagen Multivan 2,0 TSI (prvé jazdné dojmy) – Nová éra

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno. Na rozdiel od šiestej generácie je postavený na koncernovej platforme osobných vozidiel MQB Evo. Pre fanúšikov generácie Six to na prvý pohľad môže znamenať kompromis, ale už po prvých jazdách môžem s úľavou konštatovať, že Volkswagen využil čas a skutočne postavil nové auto, ktoré bude tým najlepším osobným Multivanom histórie a jedným z troch nosných pilierov novej stratégie značky.

Nový Multivan sa využitím platformy MQB posunul do teritória veľkých, viacúčelových osobných vozidiel a svojimi riešeniami je zameraný predovšetkým na využitie privátnymi zákazníkmi a eventuálne ako luxusný business shuttle. Pre komerčných zákazníkov zostáva naďalej v ponuke celá rodina modelov T6.1, nielen ako Transporter, Caravelle a California, ale nasledujúce dva roky bude k dispozícii aj Multivan 6.1. s pohonom všetkých kolies a najsilnejším naftovým motorom 2,0 BiTDI. 

Budúci rok pribudne do rodiny Úžitkových vozidiel od Volkswagenu plne elektrický ID.BUZZ postavený na platforme MEB, ktorý sa svojou veľkosťou (dĺžkou približne 4,7 metra v krátkej a do 5 metrov v dlhej verzii) zaradí pod svojich súrodencov poháňaných spaľovacími motormi. 

Lepšia pozícia za volantom

Na prvé zoznamovacie jazdy odlietam s čerstvými dojmami zo stále aktuálnej generácie Multivanu 6.1, ktorý mi tento týždeň robí spoločnosť v rámci redakčného testu. Takmer bezprostredné presadnutie do nového Multivanu prináša okamžité zistenia. Posed za volantom a komfort sedenia vodiča a spolujazdca je už v šiestej generácii najlepší v triede, ale nový Multivan prináša ešte viac pohodlia a výrazne lepšiu pozíciu za volantom. 

Obidve nami skúšané vozidlá boli vybavené vynikajúcimi sedadlami AGR ErgoComfort s koženým čalúnením, ktoré okrem elektrického nastavovania a vyhrievania ponúkajú aj masážnu funkciu a sú odvetrávané. Tomu však zodpovedá aj ich cena, na nemeckom trhu je to 4.470,- EUR bez DPH pre výbavové stupne Life (nahrádza Comfortline) a Energetic, pre najvyššiu výbavu Style (nahrádza Highline) je to „len“ 3.410 EUR bez DPH. V každom prípade, tieto sedadlá rozhodne odporúčam aj napriek ich cene. Všetky sedadlá s lakťovými opierkami majú na rozdiel od predchádzajúcej generácie jednoduchú a presnú aretáciu polohy, stačí stlačenie príslušného tlačidla na opierke, komplikované točenie je minulosťou. Po novom sú navyše čalúnené aj vrchné časti predných dverí, takže ľavý lakeť si pohodlne môžete oprieť aj o dvere.



Nový Multivan ponúka až sedem miest na sedenie, trojmiestna lavica predchodcu s ležadlovou úpravou bola nahradená trojicou samostatných sedadiel. Sedadlá určené pre druhý a tretí rad sú síce ľahšie o 25 percent oproti predchodcovi, ale zároveň už nie je možné otáčať ich bez potreby vybratia sedadla a sú na šírku trochu úspornejšie dimenzované. Celková hmotnosť sa podľa výbavy sedadla (lakťové opierky, vyhrievanie, bezpečnostné pásy) pohybuje od 23 do 29 kilogramov.  

Nové proporcie a rozmery

Nový Multivan má oproti predchodcovi zásadne zmenené proporcie. Základná verzia je dlhšia a širšia, no súčasne má menšiu výšku, vďaka čomu sa už bez problémov zmestí do všetkých parkovacích garáží a domov. Bez voliteľných elektricky sklopných vonkajších spätných zrkadiel má nový Multivan šírku 1.941 mm (+37 mm oproti modelu Multivan 6.1), dĺžku 4973 mm (+69 mm) a výšku 1903 mm (-47 mm). Rázvor má pri oboch dostupných verziách hodnotu 3.124 mm (+124 mm). Karoséria dlhej verzie je predĺžená zadným previsom o 200 milimetrov a má dĺžku 5173 mm, čo je o 131 mm menej oproti predchodcovi. 



Batožinový priestor má základný objem od 469 litrov (krátka verzia, po strechu za tretím radom sedadiel), resp. 763 litrov (dlhá verzia, po strechu za tretím radom sedadiel), cez 1.844 litrov (krátka verzia, po strechu za druhým radom sedadiel), resp. 2.171 mm (dlhá verzia, po strechu za druhým radom sedadiel) po 3.762 litrov (krátka verzia, po strechu za prvým radom sedadiel), resp. 4.005 litrov (dlhá verzia, po strechu za prvým radom sedadiel). Zaujímavosťou je, že pri sklenej panoramatickej streche je možné naložiť až 4.053 litrov nákladu.

Posunutie prvej rady sedadiel viac za prednú nápravu vytvorilo viac priestoru pre nohy pre vodiča a spolujazdca, ale zároveň zostal napriek zdvojenému A stĺpiku zachovaný výborný výhľad a príjemne zvýšený posed. Takéto riešenie však napriek dlhšiemu rázvoru (+124 mm oproti krátkej verzii T6.1.) ubralo viac ako 10 centimetrov z dĺžky úložného priestoru za prvým radom sedadiel (-107 mm oproti krátkej verzii T6.1.). Naopak, šírka batožinového priestoru 1665 mm (+ 38 mm) a šírka medzi zadnými podbehmi 1207 mm (- 13 mm) zostali takmer nezmenené. 

Rozľahlá palubná doska sa vrátila ku krytu hornej odkladacej schránky, ale objem schránky je relatívne skromný. Z môjho pohľadu nepochopiteľne odpadli dva odkladacie priestory na nápoje, ktoré sa premiestnili do odklápacej priehradky v strede palubovky. Myslím si, že mohli ostať aj pôvodné a to napriek umiestneniu reproduktorov audiosústavy od HarmanKardon a head-up displeja premietajúceho obraz na čelné sklo.



Zásadnou zmenou, ktorá sa prejavila aj na koncepcii prístrojovej dosky je prechod na výlučne automatické prevodovky a volič shift-by-wire, ktorý je umiestnený medzi prístrojovým štítom a obrazovkou multimediálneho systému. Rovnako odpadla spínacia skrinka pod volantom, nový Multivan sa už štartuje tlačidlom na prístrojovke.

Dôležitým parametrom pre viacúčelové využitie je aj hodnota svetlej výšky. Automobilka pre nový Multivan udáva svetlú výšku 152 milimetrov pre štandardný podvozok a dokonca len 132 milimetrov pre dynamický (znížený) podvozok. Aktuálna verzia Multivanu T6.1 sa pohybuje od 178 mm (Highline) cez 193 mm (Trendline, Comfortline, Edition, Generation Six a Panamericana) po 209 mm pre verzie s dlhým rázvorom. Kolesá majú priemer od 17 až po 19 palcov, všetky sú pritom kované a podieľajú sa na úspore hmotnosti až 10 kg.

Prvé jazdné dojmy a pohonné jednotky

Prechod na platformu MQB umožnil prevziať pohonné jednotky známe z iných osobných modelov značky Volkswagen. Nový Multivan je aktuálne dostupný s tromi pohonnými jednotkami spaľujúcimi benzín, jediný ohlásený naftový motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) bude dostupný až začiatkom budúceho roka. Automobilka v duchu doby propaguje najmä prvý plug-in hybridný pohon pre nový Multivan, nosným motorom pre slovenský trh však podľa doterajších odhadov bude motor 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní v rozsahu od 5.000 do 6.500 otáčok za minútu) a silou 320 Nm (dostupnou od 1.600 do 4.300 ot./min.). Hoci maximálny krútiaci moment benzínového motora nedosahuje silu naftového biturba šiestej generácie (450 Nm), dynamické parametre sú lepšie ako kedykoľvek predtým.



Najsilnejší benzínový motor umožňuje Multivanu zrýchliť z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy, maximálna rýchlosť je na nemeckej diaľnici reálne odskúšaných 200 km/h. Napriek vysokému podielu dynamickej jazdy sme našu skúšobnú jazdu ukončili s akceptovateľnou priemernou spotrebou 10,3 litra/100 km. Benzínový motor 2,0 TSI sa až do eventuálneho príchodu podobne výkonnej naftovej verzie javí ako ideálna motorizácia aj z pohľadu skvelého akustického komfortu. Pri väčšine bežných jazdných situácií motor takmer nevnímate, pri zvýšených nárokoch na dynamiku je zvuk motora vo vysokých otáčkach príjemne jadrný.

Spolupráca dvojlitrového motora so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) je výborná už v základnom režime, oproti predchodcovi T6.1. sa vrátil aj športový režim prevodovky a možnosť radenia pádlami pod volantom. Pochvalu zasluhuje aj riadiaca jednotka, ktorá motor zbytočne nepodtáča ani v základnom režime prevodovky. 

Výkonný benzínový motor dokážete vďaka výbornému podvozku využiť aj pri dynamickej jazde, v našom prípade sme jazdili s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi DCC nastaviteľnými v 15 úrovniach a na sedemnásťpalcových kolesách. Príplatok za DCC je podľa nemeckého cenníka 1.410,- EUR bez DPH v kombinácii s dynamickým podvozkom zníženým o 20 mm, v prípade štandardného podvozka je to 1.140,- EUR bez DPH. Popri sedadlách ďalší príplatok, ktorý rozhodne odporúčam.

PHEV ako najsilnejší Multivan 

Nabitý časový harmonogram nám umožnil len krátke zoznámenie sa s hybridnou pohonnou jednotkou, ktorá v rámci modelového radu poskytuje najvyšší (teoretický) výkon. Maximálny systémový výkon hybridného pohonu, zloženého z benzínového motora 1,4 TSI (110 kW / 150 koní) a elektromotora (85 kW / 116 koní), je 160 kW (218 koní) pri 4.900 až 6.500 ot/min. a 350 Nm (od 1.000 do 4.100 ot/min). Nakoľko eHybrid je od benzínového dvojlitra ťažší o približne 110 kilogramov (podľa výbavy), jeho dynamické parametre sú slabšie. Z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 11,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 190 km/h. Subjektívne vnímaná dynamika však najmä v rýchlostiach do 80 km/h príliš nezaostávala za benzínovým dvojlitrom a vzájomná spolupráca oboch motorov vodiča nijako nevyrušovala. 



Zostaneme pri hmotnostiach, automobilka uvádza, že nový Multivan je oproti predchodcovi o približne 200 kilogramov ľahší. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1.941 kg krátkej verzie pre výbavu Multivan a s motorom 1,5 TSI s výkonom 136 koní / 220 Nm až po 2.257 kg špeciálnej edície Energetic dostupnej výlučne s hybridným pohonom. Dlhá verzia je v každej výbave a motorizácii ťažšia o 22 kilogramov. 

Užitočné zaťaženie sa pohybuje od 410 kilogramov (dlhá verzia eHybrid, výbava Multivan) po 848 kilogramov (krátka verzia s motorom 2,0 TSI a výbavou Multivan, Style s rovnakou motorizáciou len 758 kilogramov). Vo všeobecnosti platí, čím vyššia výbava, tým nižšie užitočné zaťaženie. Len pre porovnanie, krátky Multivan 6.1 sa pohybuje s užitočným zaťažením v rozsahu od 451 po 851 kg, takže ani prechodom na platformu MQB sa tento dôležitý parameter zásadným spôsobom nezmenil. Musím však doplniť, že užitočné hmotnosti sú takto aktuálne komunikované v Nemecku, na Slovensku sa udáva len maximálne užitočné zaťaženie a dokonca až do 1.054 kg pre verziu Trendline s motorom 2,0 TDI a výkonom 110 koní.   

Základ pre pokojné povahy   

Najslabším motorom v ponuke je 1,5 TSI s výkonom 136 koní (od 5.000 do 6.000 ot/min) a silou 220 Nm (od 1.750 po 3.500 ot/min). Dynamika tejto základnej motorizácie (zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 13,5 s / Vmax 182 km/h) zodpovedá naftovému motoru 2,0 TDI s DSG a výkonom 150 koní / 350 Nm predchodcu (0-100 km/h za rovných 13 sekúnd, Vmax 182 km/h). Tento motor treba považovať za základný a v prípade častejšieho využívania plnej obsadenosti auta a dlhých trasách bude vhodné uvažovať o silnejšej motorizácii.

Z aktuálnej ponuky motorov pre nový Multivan sa ako najuniverzálnejší javí motor 2,0 TSI, pohon eHybrid využijú len majitelia, ktorí sa často pohybujú v meste a na kratších trasách. 



Nové asistenčné systémy

Portfólio asistenčných systémov nového Multivanu bolo oproti predchodcovi doplnené o ďalšie prvky, podľa verzie vybavenia môže mať Multivan vyše 20 asistenčných systémov. Vždy sériovo má napríklad lokálny výstražný systém Car2X, systém monitorovania premávky pred vozidlom „Front Assist“ s funkciou núdzového brzdenia „City-Brake“, podporu pri vyhýbaní s novým odbočovacím asistentom, rozpoznávanie dopravných značiek, systém na vedenie v jazdnom pruhu „Lane Assist“ a tempomat. 



K inovatívnym novým systémom patrí „IQ.DRIVE Travel Assist“, umožňujúci čiastočne automatizovanú jazdu v rozsahu rýchlosti od 0 do 210 km/h. „IQ.DRIVE Travel Assist“ kombinuje nový prediktívny adaptívny tempomat „ACC“ (vedenie v pozdĺžnom smere) a  „Lane Assist“ (vedenie v priečnom smere) do poloautomatického systému, ktorý zvyšuje komfort a bezpečnosť pri dlhých jazdách. 



K bezpečnosti prispieva aj nová svetelná technika, sériovo disponuje nový Multivan LED osvetlením vpredu aj vzadu, za príplatok 1.150,- EUR bez DPH (séria pre Style a Energetic) sú k dispozícii vynikajúce IQ.Lights s LED Matrix technikou. 

Prvé ceny a výhľad pre slovenský trh

V tejto chvíli poznáme len nemecké ceny, najlacnejší nový Multivan (1,5 TSI DSG, krátka verzia, výbava Multivan) štartuje na sume 37.680,- EUR bez DPH, ten najdrahší (eHybrid, dlhá verzia, výbava Style) začína na sume 58.575,- EUR bez DPH. Podľa môjho názoru ideálna verzia (2,0 TSI, dlhá verzia, výbava Style) začína na sume 52.775,- EUR bez DPH. Slovenské ceny by mohli byť o niekoľko málo percent nižšie, ale v tejto chvíli nie je slovenská cena definitívne stanovená. 



Záver

Nový Volkswagen Multivan sa v oblasti jazdných vlastností, komfortu, výbavy (k dispozícii je aj head-up displej a matrixové LED vpredu!) a asistenčných systémov výrazne priblížil osobným autám a svojim zameraním dokáže osloviť aj úplne nový okruh zákazníkov. Zatiaľ sa budú musieť uspokojiť výlučne s pohonom predných kolies, avšak doplnenie verzie s pohonom všetkých kolies a silnejšieho naftového motora je vďaka platforme MQB Evo technicky možné. Otázkou zostáva, či sa takéto rozhodnutie zmestí do tabuľkových hodnôt flotilových emisií. 

Nie je vylúčené, že nový Multivan  nebude môcť uspokojiť všetkých zákazníkov modelu Multivan 6.1, ale pre nich zostáva v ponuke aj šiesta generácia s najsilnejším naftovým motorom 2,0 BiTDI a pohonom všetkých kolies. Ako veľký fanúšik modelu Multivan však úprimne musím priznať, že po presadnutí do naftového biturba mi chýbal komfort a kultivovanosť nového Multivanu a keby som si dnes vyberal, uprednostnil by som nový Multivan.

Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák (titulná fotografia a interiér v texte), autor a Volkswagen