EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoMercedes-Benz Triedy E Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a Marilyn
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen T-Roc R – RocknRolla

Volkswagen T-Roc R – RocknRolla

Poznáte film RocknRolla od Gyua Ritchieho? Jeden z mojich obľúbených, nielenže skrýva názov nášho ostrého crossoveru, ale zároveň dokonale vystihuje jeho podstatu. Ak chcete vedieť, kto je RocknRolla, Archie vám to vysvetlí...       

Volkswagen T-Roc R je svojim spôsobom rebelom dnešnej doby emisnej hystérie a my môžeme byť vďační, že Wolfsburg má odvahu takéto niečo predávať. Vraj by ste namiesto ďalšieho ostrého crossoveru chceli od VW dvojdverové kupé? Naozaj? A prečo ste si nekúpili Scirroco? Pretože potrebujete niečo praktické na každý deň a T-Roc R je metalová cover verzia modelu ScirRoco R pre dospelých.   

Volkswagen T-Roc R toho chce ... veľa. Chce byť mestským autom, chce byť praktickým autom pre rodinu, chce byť autom, ktoré zvládne nespevnené cesty, ale predovšetkým chce byť autom, ktoré svojmu vodičovi poskytne zábavu za volantom. Ako sa mu to darí? Poďme sa pozrieť na 7 vecí, ktoré o T-Rocu R potrebujete vedieť.  

Rozmery?

Vokswagen T-Roc R sa objavil pri testovaní na Nordschleife už krátko po predstavení bežnej verzie Volkswagenu T-Roc (link na prvý test TU) a na jeho vývoj ako plnohodnotného R modelu dohliadal Jos Capito, vtedajší šéf VWR. Jos sa podieľal na vývoji takých áut ako BMW E30 M3, Porsche 964 RS, Ford Focus ST a Focus RS a bol zodpovedný aj za vývoj F-150 Raptor a GT 500 Shelby, čo by malo byť zárukou skvelého výsledku aj pri našom eRku. 


 
Prekvapujúco dobrým základom pre ostrú verziu T-Rocu je platforma MQB A1 s viacprvkovou zadnou nápravou, ktorou sú dané jeho kompaktné rozmery. S dĺžkou 4.234 milimetrov je T-Roc o 50 milimetrov kratší ako ôsma generácia Golfu, jeho rázvor s hodnotou 2.593 milimetrov má o 26 milimetrov menej. Na výšku meria T-Roc R 1.573 milimetrov, čo je o 82 milimetrov viac ako Golf 8. Volkswagen T-Roc R teda v meste zaberie ešte menej priestoru ako klasický hatchback nižšej strednej triedy.

Kolesá sú umiestnené takmer v rohoch karosérie, minimálne previsy majú pozitívny vplyv na presné jazdné vlastnosti. Proporcie auta sú z každého pohľadu vyvážené a napriek kompaktnosti pôsobia príjemne robustne. Jednoducho, láska na prvý pohľad. Na dizajn T-Rocu R okorenený špecifickým predným nárazníkom s obrovskými vstupmi vzduchu k prídavným chladičom a masívnym zadným nárazníkom, z ktorého trčia štyri titánové koncovky Akrapoviča, kladne reagujú aj priaznivci japonských značiek.        



Čo má pod kapotou?

Osvedčený motor 2,0 TSI (EA888) má výkon 300 koní dostupný od 5.300 do 6.500 ot/min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je k dispozícii od 2.000 až do 5.200 ot/min. Vďaka štandardnej sedemstupňovej automatickej prevodovke (DSG) a pohonu všetkých kolies 4Motion zrýchľuje T-Roc R z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. Ani nový Golf R ôsmej generácie nie je oveľa rýchlejší (z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy). 

S hmotnosťou 1.575 kg nie je T-Roc R žiadna ľahká váha, ale ani extrémne ťažké auto. Pohon všetkých kolies je rovnaký ako v Golfe R siedmej generácie, takže pod plynom skôr uprednostňuje dokonalú trakciu pred pretáčavou zábavnosťou. Prevodovka radí smerom nahor bezchybne, hoci zaradený kvalt nepodrží v obmedzovači. Smerom nadol je potrebné občas čakať na potrebné otáčky, ale to je vlastne samozrejmé.    



Podvozok? 

Predná náprava dostala hliníkovú nápravnicu pre väčšiu tuhosť, športový podvozok je o 20 milimetrov nižšie k zemi. Svetlá výška 141 milimetrov je tak akurát, aby ste sa mohli pohodlne pohybovať na nespevnenom povrchu, ale nebráni dynamickej jazde na asfalte. Len pre predstavu, Golf R 7 má svetlú výšku 128 milimetrov.   

V našom prípade bol štandardný športový podvozok doplnený príplatkovými adaptívnymi tlmičmi DCC za 790,00 EUR. Rovnako ako v prípade pohonného reťazca ide o predchádzajúcu generáciu DCC s pevne danými jazdnými profilmi. V kombinácii s príplatkovými devätnásťpalcovými kolesami Pretoria s pneumatikami 235/40 R 19 je podvozok akceptovateľne komfortný aj v režime Race, v režime Comfort je naozaj pohodlný aj v meste. 

Ako je už dobrým zvykom, individuálny režim umožňuje vlastnú konfiguráciu jazdného profilu, ktorá je dokonalá, ak je všetko v najostrejšom režime s výnimkou komfortného nastavenia podvozku.  



Ako jazdí?

Vynikajúco. Predná náprava má aj na vlhkej vozovke dostatok priľnavosti a okamžite reaguje na pohyb volantom, sériové progresívne riadenie má v športovom režime príjemnú váhu a je dokonale presné. Pod výkonom zadnú nápravu síce do pretáčavého šmyku na suchej ceste neodtrhnete, ale na brzdách a pri ubratí plynu sa zadok začne plynule stáčať smerom do zákruty. Pri príliš optimistickom nájazde do zákruty je auto mierne nedotáčavé, ale ako klasik povedal nedotáčavé nikdy nie je auto, ale šofér a pod to sa podpisujem.

Okresné cesty zvláda T-Roc R bravúrne, pri komfortnom nastavení podvozka sa vďaka málo väčším náklonom dá pekne pracovať s váhou. Excelentné sú brzdy, vpredu majú dvojmateriálové vetrané kotúče R Performance priemer 340 milimetrov, vzadu sú vetrané kotúče s priemerom 310 milimetrov. Brzdný účinok sa dá fantasticky dávkovať a nepoľavuje ani pri skutočne ostrej jazde.   



Akrapovič?

Určite áno. Výfuková sústava s titánovými koncovkami ušetrí na hmotnosti 7 kilogramov, vyzerá fantasticky a zvuková kulisa je famózna, napriek filtru pevných častíc. Príplatok 3.470,00 EUR je síce riadna pálka, ale za ten koncert to stojí. Brrrppp pri odradení a bam-bam pri pustení akcelerátora si totiž užijete aj pri pomalej jazde a k takémuto autu to jednoducho patrí.   

Ak chcete byť nenápadní, zavriete klapky výfuku a decentná zvuková kulisa nebude vyrušovať ani veľmi citlivých susedov. 

Interiér? 

Nastupovanie do auta je vďaka zvýšenej pozícii sedadiel pohodlnejšie ako pri bežnom hatchbacku, posed za volantom je napriek tomu výborný. Už klasické športové sedadlá so špecifickým čalúnením sú dokonale pohodlné a podržia telo aj pri rýchlejšom prejazde zákrut. Vzhľadom na relatívne krátky rázvor je miesta vzadu poskromne, keď si sadnem za seba, dotýkam sa kolenami operadla sedadla vodiča. Nad hlavou a pod predným sedadlom je však miesta dostatok a tak ako obvykle doplním, že na plnohodnotné cestovanie štyroch dospelých má Volkswagen v portfóliu iné autá (hoci aj nový Golf Variant), tradičná rodinná konfigurácia s deťmi vzadu si s priestorom v druhom rade sedadiel pohodlne vystačí. 



Batožinový priestor má objem 392 litrov, čo je o 49 litrov viac ako má Golf R siedmej generácie a plne postačuje aj pre štvorčlennú rodinu, ktorá už nepotrebuje kočíkovať.   

Ďalšími dobrými správami z interiéru je krásny športový volant z Golfu R siedmej generácie, ktorý má optimálnu hrúbku venca, potiahnutého jemnou kožou a hardvérové tlačidlá ovládania multifunkcií. Pri pohľade a úchope tohto volantu vás bude nový volant predstavený v Golfe R ôsmej generácie mrzieť ešte viac. Skvelé je aj tradičné hardvérové ovládanie panelu klimatizácie, opäť sa budeme hnevať na novú architektúru interiéru vozidiel postavených na platforme MQB Evo. 



Palubná doska je oživená ozdobnými lištami v matnej modrej farbe twilight za rozumný príplatok 110,00 EUR, ale to je jedna z mála vecí, ktoré oživujú inak komplet tvrdé plasty v interiéri. Ich spracovanie je príkladné, ale trochu zamrzí pri výslednej cenovke auta. Áno, chápem, dá sa na to pozrieť aj tak, že ten najlacnejší T-Roc je v aktuálnom cenníku (link TU) už za 16.970,00 EUR. Nakoniec, tvrdé plasty samé o sebe až tak nevadia, pri nezahriatom interiéri však prístrojovka pri otvorených klapkách výfuku a režimoch Sport a Race nepríjemne rezonuje. Zohriatím sa to zlepší, ale toto je vlastne jediná výčitka smerujúca k autu ako takému.    



Komu je určený?

Volkswagen T-Roc R je postavený pre mňa. A pre všetkých ostatných, ktorí majú záujem o ostrý hatchback, ale potrebujú viac univerzálnosti. Možno si poviete, že tých 13 milimetrov svetlej výšky naviac nestačí, ale v tomto vám budem protirečiť. T-Roc R si trúfne tam, kam by som sa so svojim Golfom GTI neodvážil, napríklad k zasneženej chate v horách alebo na breh jazera. K tomu jazeru alebo inej vodnej ploche si vďaka príplatkovému ťažnému zariadeniu (+ 970,00 EUR) dokážete doviesť vodný skúter alebo si môžete doviezť ATV, krosku alebo inú hračku na ihrisko a to všetko až do hmotnosti 750 kg pri nebrzdenom prívese a do hmotnosti 1700 kg pri 12% stúpaní, resp. 2070 kg pri 8% stúpaní pri brzdenom prívese. Prípadne si môžete zapriahnuť adventure príves EXP-4 od Brudera. Golf R s ťažným zariadením nedosadnete...



A to najlepšie na koniec. Cena. Áno, naša konfigurácia mala cenovku atakujúcu 50 tis. EUR (49.460,- EUR), ale aktuálny cenník (link TU) štartuje na sume od 38.780,00 EUR. V porovnaní s cenou nového Golfu R (od 45.920,00 EUR) a aj v porovnaní s priamym konkurentom Audi SQ2, ktorý má podstatne lepší interiér (od 42.510,00 EUR) je to možné označiť za skvelú ponuku. 

Paradoxne, cena rozumnej konfigurácie bude jedným z najsilnejších argumentov aj v porovnaní s ďalšou konkurenciou... 



Záver

Volkswagen T-Roc R vie byť mestským autom, vie byť praktickým autom pre rodinu, vie byť autom, ktoré zvládne nespevnené cesty, ale predovšetkým, vie byť autom, ktoré svojmu vodičovi poskytne zábavu za volantom. Nevýhody oproti Golfu R? Mojimi očami nevidím žiadne. RocknRolla!

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko