INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Retro / Porsche 911 Carrera 2 993 – Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!

Porsche 911 Carrera 2 993 – Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!

Bola jedna rozprávka. Volala sa Zhŕňajova nevesta. Ústrednou postavou je švárne dievča, ktoré neje, nepije, len zo vzduchu žije. Má svoju strategickú predstavu o tom, ako okabátiť lakomého gazdu Zhŕňaja, stať sa jeho ženou a potajme užívať nadobudnuté statky. Lakomec podľahne, pretože verí, že jeho žena k životu nepotrebuje nič iba vzduch a ona buduje vzťah založený na materiálnych hodnotách. A na instagrame má prezývku Gold Digger.

Nedávno som niekoľko dní aj ja žil iba zo vzduchu. Presnejšie, so vzduchom. Spoločnosť v neobyčajnom teste mi robila posledná, vzduchom chladená 911-ka. Porsche 993 Carrera 2 s fabrickým aero kitom, podvozkom z modelu RS, samosvorným diferenciálom a čistým, atmosférickým výkonom 286 koní. Len o 14 koní nížší výkon oproti jazdeckému top modelu RS (300k)! Od roku 1996 boli posledné vzducháče vyrábané so systémom nasávania VarioRam, ktorý pomohol k zvýšeniu výkonu a priblížil sa k modelu RS. A pokiaľ svoj balík prianí doplníte o inštaláciu podvozku zo samotnej RS, nie je príliš veľa pochybností o tom, že pocit z jazdy bude takmer identický. „Moja“ 993 mala v rodnom liste 1997 a bola jedným z posledných kusov C2 vyrobených v tomto roku.

Podobnosť s vyššie spomenutou rozprávkou je postavená výhradne na konzumácii a využívaní vzduchu. S mierne prepletenou až popletenou pointou. Dievča z instagramu simuluje konzumáciu vzduchu, aby oklamalo lakomého gazdu. 911 počas testu reálne konzumovala litre vzduchu, chladila vzduchom a ja som osobne celý jeden deň žil zo vzduchu, pretože som nemal čas sa ani najesť. Lepšie povedané, nechcel som mať čas! Na povrchu sme teda všetci pracovali so vzduchom, ale každý s iným cieľom. V princípe je to jedno. Dôležitým bodom onoho vzdušného dňa bolo niečo úplne iné. Riadiť auto ... ako kedysi!

Krásna a úžasná. Nebojím sa to napísať, pretože je to pravda. 18 rokov staré auto! Počas mnohých zastávok som sa prichytil pri tom, že dlhé minúty sedím bez slova pár metrov od auta a len sa pozerám. Každý jeden uhol mal svoju dokonalú krivku. Z každej strany vyzerá Carrera 993 dobre. Spredu až detinsky, z profilu dokonale športovo a ten zadok ... Mohutné krídlo fabrického aerokitu môže evokovať nevhodný tuning, ale toto je história, do ktorej to patrí. Po usadnutí za volant a prvých hlbokých nádychoch ste tam. Späť v roku 1997. Vôňa kože pretrvala, všetko je tam kde to bolo, keď auto opustilo fabriku. Veľké kontrolky, veľké budíky v nekonečnom rade s mechanickými ručičkami a absolútne kolmý sklon krásneho volantu z modelu RS. Spínacia skrinka naľavo od volantu s poctivým kľúčom a príveskom Porsche na gumičke, predpotopné ovládače svetiel, ventilácie, klimatizácie a rádio s digitálnym displejom pýtajúce bezpečnostný kód, praskajúca koža na sedadle, radiaca páka manuálnej 6st prevodovky s divným tvarom hlavice ... toto všetko bolo tak, ...úprimné!



Ja neviem ako to pomenovať. Osobne mám rád nové a moderné veci. Dosť na mňa vplýva kreatívny marketing a mnohokrát uprednostňujem vizuál pred funkčnosťou. Na druhú stranu nemám rád prázdne reklamné reči a snahu médii spraviť z nás jednu z mnohých ohlúpnutých oviec, ktorú poľahky zaženú do stáda. Ale zisťujem, že mi čoraz viac imponujú skutočné hodnoty. Som si istý, že to bude vekom aj možnosťami, ktoré mi vedia ukázať pravosť faktov. Takmer 20 ročné Porsche 911 je naozaj výborným liekom na digitálnu demenciu dnešného moderného, motoristického sveta. Pretože každé ráno, ihneď potom ako zaklapol kovový zámok na dverách mi auto povedalo, že dnes sa bude riadiť. Rukami a nohami! Nie s ESP, DCS, DSG, ani THC. Vlastne, v rámci spomienok na Woodstock ... ale nič.

V garáži! Musíte byť v garáži, aby ste zvuk ranného štartu studeného motora vychutnali naplno. Prvé odkašlanie plochého 6 valcového boxeru je nezameniteľné. Prvé vymačknutie spojky vám odkrví lýtko už len preto, že na tak tuhý chod pedálu nie ste pripravení. Prekonáte pár kŕčov a večer oceníte lokálnu svalovú horúčku. Zvyknete si. Na presný, pevný chod spojky, ktorá zaberie vtedy keď vy chcete a tak ako chcete. Prvé brzdenie spôsobí niečo podobné ako vyšliapnutie spojky akurát na pravej nohe. Skúste si niekedy len tak kopnúť do betónového kvetináča. Milujem tieto obludnosti z minulosti! Každý jeden pohyb počas šoférovania 993 mi pripomínal, ako veľmi som zlenivel. Zpanštel, ohlúpol a vodičsky spustol. Fuj, hanbil som sa celý jeden deň. Našťastie sám, na pokrútených cestách za karpatskými kopcami, kde moje pýrenie nikto nevidel.



Medziplyn, ehm, pokus o medziplyn, opäť, ešte raz ... nič! Frajer čo je? Pádlom pod volantom to vie každý! Snažil som sa sám seba oklamať, že pred 18 rokmi ani v 911 nekládli až taký dôraz na usporiadanie pedálov a technika heel-toe sa vtedy nepoužívala. Strašná blbosť, ktorá mala zakryť  moju neschopnosť. Carrera 911 993 je ako zrelá žena. Už vie presne čo chce, ale je v nej kus pokory a dobrej výchovy a nedá vám hneď na prvom rande. Ak sa pokúsite byť na ňu hrubí, zabije vás. Ak do toho dáte kus romantiky, spoznáte sa a vyzlečiete ju postupne, prekvapí svojimi skúsenosťami. A potom, keď som sa až na druhý deň odhodlal trochu na auto pritlačiť som pochopil, že usporiadanie pedálov je dokonalé. Chce to čas a vôľu a ono to príde. Nájazd do zákruty musí zákonite predchádzať tvrdému zošliapnutiu brzdy z kvetináča (rozumej betónovej), Carrera „ponorí“ nos a získa trakciu na prednej náprave. Pri tvrdo zatlačenej brzde pätou skvelo dočiahnete na pedál plynu a medziplyny v otáčkach okolo 5-6 tisíc znejú ako štekoť vlka na kokaine. Frenetické, presné a rýchle. Veľmi rýchle! Podvozok som nikdy nedostal do situácie, že by si musel uľaviť šmykom. Ono riadiť kladivo poriskom dopredu neposkytuje príliš veľa priestoru na chyby a ja som nebol na uzavretej dráhe, ale na bežnej okresnej ceste. Presné reakcie na volant, výjazdy pod plynom s autom učupeným na zadku s tlakom do chrbta a krížov bohato postačovali na poskytnutie pravého jazdeckého zážitku.



Priznávam, spotil som sa. Riadne. Za ten jeden deň intenzívneho jazdenia s 993 som bol unavený ako pes. Jednak zo skutočného riadenia skutočného auta, jednak z pocitu zodpovednosti, že mám pod zadkom zberateľských 100 tisíc EUR a že ani tak nejde o peniaze ako o podstatu a hodnotu existencie samotného auta. V posledný večer testu to bolo o gigantickom kontraste medzi fuuu a waaau! Ten druh psychicko-fyzického stavu, kedy máte takú radosť zo zážitkov a prežitých situácii, že sa z nich až nevládzete tešiť! Samozrejme v danom momente. Akonáhle si oddýchnete dostaví sa príval akejsi hrdej spokojnosti. V ostatné, menej hektické dni to bolo o korzovaní mestom, o prejazdoch po okolí, o krátkom výjazde s fotografom mimo civilizáciu. Carrera 2 993 dokáže bez problémov zastať funkciu denného spoločníka. A vďaka svojmu veku má jednu obrovskú výhodu. Žiaden z bežných ľudí, nikto z hejterov a ani žiaden prostoduchý volič vás neodsúdi. Pretože netušia o čom to je. Pokiaľ by ste prišli na najnovšej 911ke, ste okamžite vagabund, zbohatlík, sociálne prasa alebo ktokoľvek, komu patrí negatívna kritika pre jeho neprípustný počin kúpiť si športové auto. Pokiaľ prídete na 993, vyvoláte úsmev okolia a milé, vcelku úprimné pohľady a sem tam sa niekto opýtal, čo je to za kúsok?



Porsche 911 Carrera 2 (993) v tejto konfigurácii je auto na víkend. Presne na to, aby ste si v sobotu ráno vyvetrali hlavu a nastavili sa na pozitívny deň. Nebude pred vami nič skrývať a zakaždým bude rovnako poctivé. Myslím si, že vás naučí lepšie riadiť. Respektíve prinúti spomenúť si na to, ako dobre ste kedysi riadili. Že ste boli pozornejší a viac ste sa usmievali. A tak je to správne, pretože o tom majú byť autá pre radosť!


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner