Cabrio vs Targa - o 40 rokov neskôr s Porsche 911
Máme dnes možnosť sňať pomyselnú strechu a vyzdvihnúť podvedomie na úroveň vedomia, a uzdraviť tak dušu od potláčaných pudov? Existuje umenie, ktoré sa otvára podvedomiu a snom, aby sa vymanilo spod „diktátu rozumu“ a „oslobodilo život“ poznaním seba samého? Existuje hmatateľný spôsob realizácie tohto umenia v priamej náväznosti na človeka? Je Porsche 911 podvedomé umenie?
Ťažkú filozofiu v úvode dňa rýchlo vystriedali autentické zážitky, ktoré som mal možnosť porovnať a vyskúšať a precítiť tak 40 ročný rozdiel medzi autami, ktoré vtedy aj dnes tvorili a tvoria, veľmi zásadnú časť života skutočnej benzínovej hlavy. Porsche 911 v akomkoľvek svojom variante je jednoducho klasika, ktorá sa nemení. Alebo je to inak? Pozrite si naše video!
Podľa slov predajcov je aj dnes jazda samotná presne to, čo zákazníka doklepne, čo ho presvedčí, že to chce mať doma a riadiť, vždy keď si zaumieni. Mne je toto na Porsche extrémne sympatické. Tá miera pokory, ktorá pramení z dizajnu (ok pri krikľavo červenom cabriu je ťažšie to vnímať), ale zároveň obrovská porcia skutočných schopností, ktoré človek dokáže vstrebať jedine vďaka osobnej skúsenosti, zážitku, pocitom, ktoré počas jazdy získa. A nečudujem sa, že potom v šaurúme zaplavení endorfínmi, trasúcimi rukami s infantilným úsmevom podpisujú všetko, čo mu predajca položí pod pero. Musí to byť naozaj skvelý pocit!
Pri nových 911 sa bavíme v naozaj serióznych číslach. Takmer 177 tisíc EUR za testované červené Cabrio S. Za 177 tisíc existuje mnoho variácií ako ukojiť svoje jazdecké túžby. Na druhú stranu iba, tento segment dokáže dať človeku čo, ... čo dokáže dať Porsche človeku. Pokojne by som povedal, že moderná 911 je postihnutá jazdeckým surrealizmom, pretože to čo dokáže, je umenie transformované do životného štýlu – čo platí samozrejme pre tých, ktorí tomu chcú rozumieť. A cabrio? To vnímam ako skvelú pridanú hodnotu pre človeka, ktorý nepotrebuje píliť pneumatiky na pretekárskych okruhoch a je mu bližšia príroda ako horúci asfalt.
Toto je síce všetko pravda, ale takto nejak by to mohlo znieť aj z príručky „Ako ľúbiť Porsche“. Ale pokiaľ položíte otázku, „ako by ste veľmi konkrétne charakterizovali dnešný priebeh užívania Porsche 911 S Cabrio“, vybraným ľuďom, dostanete surovú odpoveď jaderného slovného umenia skutočných petrolheadov - „Lifting, Leasing, Petting, Fisting“. Voľnosť prekladu je v tomto prípade neobmedzená a fantázii sa medze nekladú.
Pokiaľ ste na staršie od 35-40 tisíc EUR môžete vlastniť niečo ako 911 SC Targa – pojazdný historický odkaz v dobrom technickom stave s pôvodnom vôňou kože. Pre mňa je 911 automobilový top, pretože mi neustále dokazuje ako spojiť klasiku s modernou. A tieto staré autá akoby vyučovali automobilistov a poukazovali na veci v čase – že čo to znamená neustále vylepšovať dobré. Že kam až sa to dá posunúť?
Dnes sa to javí akoby ľudia trpeli nedostatkom Porsche, čo je milé. Záujem je o nové, ale začína sa zvyšovať aj hodnota vnímania starých a tie sa stávajú nie len jazdeckým, ale aj investičným artiklom. Rozhodnutie je na jednotlivcovi. A pokiaľ by ste stále nevedeli - riešenie je v pointe tohto záznamu, teda v strechách. Pretože toto by mohla byť audiovizuálna definícia toho, čo preferujete – hodnoty minulosti alebo ... hýčkanie imidžovo komfortným kokteilom?
Bol to fantastický deň so super ľuďmi aj super strojmi. Deň kedy som mal možnosť opäť trochu spomaliť a prežiť si niečo minulé, ale stále tak skutočné. Som naozaj zvedavý, či aj o ďalších 40 rokov, pokiaľ si niekto sadne do súčasnej 911, bude vedieť precítiť ako to bolo kedysi.
Autor: Marek Varga, Foto: Andrej Šuhaj (spayza.sk)