INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Retro / Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (prvá časť)

Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (prvá časť)

Niekoľko dní nás delí od premiéry ôsmej generácie modelu Volkswagen Golf. Golf je jedným z najdôležitejších áut, nielen pre automobilku samotnú, ale aj v globálnom meradle. Svojim významom formoval svoju triedu, nie nadarmo sa v Nemecku nižšej strednej triede hovorí Golf-klasse. Nemusíte byť fanúšikom značky, ale mali by ste vedieť uznať, že Golf je už sedem generácií fenoménom svojho segmentu. Ako to celé začalo?


Golf I (1974 – 1983)


Sériová produkcia prvého Golfu nabehla vo Wolfsburgu v marci 1974 a už v máji bol nový model dostupný u predajcov. Očakávania boli obrovské. Golf ako priamy nástupca legendárneho Chrobáka definitívne potvrdil prechod automobilky na pohon predných kolies, ktorého priekopníkom sa krátko predtým stal model Scirocco a v roku 1973 predstavený Passat. Vďaka priečne uloženému motoru, výklopným piatym dverám a sklápateľným operadlám zadných sedadiel poskytoval veľkorysú priestorovú ponuku a podstatne vyššiu mieru pasívnej bezpečnosti. 


Typický hranatý dizajn hatchbacku navrhol Giorgetto Giugaro ako modernú predstavu o aute pre široké publikum. Nielen dizajn, ale aj úžitkové vlastnosti vystrelili predaje a už v marci 1976 bol vyrobený Golf s poradovým číslom 500.000, miliónovú hranicu dosiahol len pár mesiacov na to, v októbri 1976. Pohon spočiatku zabezpečoval motor s objemom 1,1 litra a výkonom 50 koní, výkonnejší motor mal objem 1,5 litra a 70 koní. 


Rok 1976 bol dôležitý nielen ako predajný míľnik, ale v tomto roku Volkswagen predstavil aj prvý Golf GTI, ktorý sa stal otcom kategórie ostrých kompaktov. Motor s objemom 1,6 litra a výkonom 110 koní a silou 137 Nm (pri 5.000 ot/min.), pôvodom z Audi 80 GTE, udeľoval len 810 kg ťažkému autu vtedy výnimočnú dynamiku. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 9,2 sekundy a maximálna rýchlosť oficiálne dosahovala hodnotu 183 km/h. 




Otec GTI Anton Konrad však pre AutoBild uviedol, že dobre zabehnuté GTI a skúsený jazdec dokázali byť nebezpečnou kombináciou aj pre niektoré poršáky vtedajšej doby. O spoľahlivé brzdenie sa starali predné kotúčové brzdy s vnútorným chladením a jazdné vlastnosti zlepšoval stabilizátor na prednej náprave. 




V roku 1982 dostalo GTI motor s objemom 1,8 litra, ktorý poskytoval výkon 112 koní a silu 150 Nm už pri 3.500 otáčkach za minútu, manuálna prevodovka dostala piaty rýchlostný stupeň. Špičkovou verziou bol motor od Oettingera, ktorý sa bez katalyzátora ponúkal len vo Francúzsku, mal šestnásťventilovú hlavu a výkon 136 koní. Prvý Golf GTI sa rozlúčil limitovanou edíciou Pirelli.  




Prvá generácia Golfu sa s naftovým motorom predával už od roku 1976, v roku 1982 prišla verzia GTD, ako prvá s motorom prepĺňaným turbodúchadlom. Výkon motora s objemom 1,6 litra vzrástol z 54 na 70 koní, krútiaci moment práve vďaka turbu z 98 na 130 Nm.


V roku 1979 sa začala vyrábať pôvodne pre americký trh určená úžitková verzia Caddy, ktorá sa na podvozku Golfu vyrábala až do roku 2007 (!). 


Rok 1979 priniesol drobný facelift, ďalší predajný míľnik (v septembri 1979 bol vyrobený trojmiliónty Golf) a tiež Golf Cabriolet, prezývaný aj „košík na jahody“. Prezývku získal vďaka pevnému oblúku chrániacemu posádku pri eventuálnom prevrátení vozidla. K dispozícii bol základný motor 1,5 litra s výkonom 70 koní, ale aj verzia GLi s motorom z GTI s výkonom 110 koní. 




Od roku 1992 bola dostupná len verzia s motorom 1,8 litra a výkonom 98 koní a v tom istom roku sa Golf I Cabriolet stal prvým modelom Volkswagenu, v ktorom bol dostupný airbag vodiča. Kabriolet na základe prvej generácie Golfu sa vyrábal až do augusta roku 1993 a s počtom viac ako 388.000 kusov sa stal dovtedy najpredávanejším otvoreným autom sveta. 


Prvá generácia Golfu sa v Európe predávala do roku 1983 a spolu so všetkými svojimi derivátmi, vrátane sedanu Jetta dosiahla výroba 6,99 milióna kusov. 




Ako Citi Golf v Južnej Afrike sa však jednotka vyrábala až do októbra 2009.


Golf II (1983 – 1991)


V roku 1983 predstavil Volkswagen druhú generáciu modelu Golf, ktorá priniesla podstatný nárast rozmerov a zásadné technické novinky do kompaktnej triedy. Celková dĺžka narástla o 17 centimetrov na celkových 3,99 metra a šírka o 55 milimetrov na hodnotu 1,42 metra. Napriek nárastu veľkosti sa signifikantným spôsobom zlepšila aerodynamika, hodnota cw klesla z 0,42 na 0,34.


V Golfe II sa v roku 1984 objavil riadený katalyzátor, ďalšími novými prvkami výbavy boli centrálne zamykanie, vyhrievanie sedadiel  a posilňovač riadenia. Prvýkrát sa objavuje aj pohon všetkých kolies synchro (rok 1986) zabezpečovaný viskóznou spojkou. Golf s pohonom všetkých kolies bol zároveň prvým, pre ktorý bolo dostupné ABS, od roku 1987 bolo ABS dostupné pre všetky modely GT a GTI. 


Golf GTI spočiatku používal motor z jednotky, teda ten s objemom 1,8 litra, osemventilovou hlavou valcov a výkonom 112 koní. Od marca 1986 sa v GTI prvýkrát oficiálne objavila aj štvorventilová technika, vďaka ktorej výkon narástol na 139 koní a hodnota krútiaceho momentu dosahovala 168 Nm. V roku 1987 sa výkon zavedením katalyzátora znížil na 107 koní, motor so štvorventilovou technikou mal 129 koní.


V roku 1988 postavil VW-Motorsport 71 exemplárov špeciálneho modelu Limited G60, ktorý však oficiálne nikdy nenosil označenie GTI. Červenú farbu orámovania masky chladiča vymenila farba z katalógu Porsche Riviera Blau (!), interiér dostal kožené čalúnenie interiéru (sedadlá, obloženie dverí, volant, manžety radiacej páky a ručnej brzdy), vyhrievanie predných sedadiel, elektrické sťahovanie všetkých štyroch okien, vo výbave bolo aj ABS a pätnásťpalcové dvojdielne disky od BBS. 



Foto: AutoBild.de, Roman Raetzke


Pohon zabezpečoval modifikovaný šestnásťventilový motor s objemom 1,6 litra, prepĺňaný kompresorom G60. Vďaka výkonu 210 koní prenášaného na všetky štyri kolesá dosahoval maximálnu rýchlosť 229 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy. Exkluzivite zodpovedala cenovka vo výške 68.500,- DM (nemeckých mariek)a preto neprekvapuje, že v roku 2018 bol exemplár s číslom 003 ponúkaný na predaj za 110.000,- EUR.



Foto: AutoBild.de, Roman Raetzke


Druhou špeciálnou verziou rýchleho Golfu, ktorá vznikla v roku 1988 a rovnako ako Limited nenosila označenie GTI, bol homologizačný špeciál Rally Golf, tiež s motorom G60 a pohonom všetkých kolies. Objem motora bol znížený z 1781 centimetrov kubických a 1760, aby mohol súťažiť v nižšej objemovej triede (do 1700). Výkon motora s osemventilovou technikou bol však „len“ 160 koní a 226 Nm, čo príliš nekorešpondovalo s mohutným rozšírením blatníkov a motoršportovým určením. 



Foto: AutoBild.de, Roman Raetzke


Pohon všetkých kolies pridal nemalú váhu a preto zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy bolo len o tri desatiny lepšie ako bežné GTI. Maximálna rýchlosť 216 km/h však znamenala nárast o 16 km/h. Rally Golf dostal aj väčšie brzdy, vpredu mali ventilované kotúče priemer 280 milimetrov, vzadu 226 mm. Z celkových 5000 vyrobených exemplárov bolo len 50 bez strešného okna a len dvanásť kusov dostalo tenšie plechy a motor od VW-Motorsport, ktorý sa objavil aj vo vyššie popísanej verzii Limited.



Foto: AutoBild.de, Roman Raetzke


Od roku 1990 pod kapotou modelu GTI G60 pracoval motor s objemom 1,8 litra, šestnásťventilovou technikou a výkonom 160 koní. Ako jediné sériové GTI v celej histórii bola táto verzia dostupná aj s pohonom všetkých kolies.    



Foto: AutoBild.de, Roman Raetzke


V roku 1990 Volkswagen postavil Golf Country, ktorý je ideovým predchodcom všetkých modelov Alltrack. Jeho základom bol Golf CL Synchro s výkonom 98 koní, svetlá výška bola vďaka rámu pod karosériou až 18 centimetrov. Chýbajúce uzávierky však napriek pohonu všetkých kolies neumožňovali pohyb v extrémnom teréne. Do roku 1990 sa vo fabrike Steyer-Daimler_puch v Grazi vyrobilo takmer 8000 kusov.




V roku 1991 končí výroba druhej generácie modelu Golf, celkovo sa ich vyrobilo 6,3 milióna. O rok skôr, v novembri 1990, dosiahol Golf GTI (v dvoch generáciách) jeden milión vyrobených kusov.  


Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, AutoBild, Wikipedia