INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Retro / Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (tretia časť)

Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (tretia časť)

Už 24. októbra 2019 sa v premiére predstaví ôsma generácia modelu Volkswagen Golf. Golf je jedným z najdôležitejších áut, nielen pre automobilku samotnú, ale aj v globálnom meradle. Svojim významom formoval svoju triedu, nie nadarmo sa v Nemecku nižšej strednej triede hovorí Golf-klasse. Nemusíte byť fanúšikom značky, ale mali by ste vedieť uznať, že Golf je už sedem generácií fenoménom svojho segmentu. Prvé štyri generácie sme si predstavili v predchádzajúcich dvoch článkoch, dnes to dáme z rýchlika. Piata, šiesta a siedma generácia.

Golf V (2003 – 2008)

Piata generácia Volkswagenu Golf sa predstavila v roku 2003 a viac než kedykoľvek predtým prekračovala komfortom, dynamikou a kvalitou hranice svojej triedy. Laserom zváraná karoséria bola o 35 percent tuhšia ako karoséria predchodcu. 

Zásadnou novinkou, ktorá mala podstatný vplyv na kvalitu jazdných vlastností nielen z hľadiska komfortu, ale aj dynamiky, bola viacprvková zadná náprava. Prvýkrát sa vo výbave objavujú bočné airbagy vzadu, čo spolu s prednými vankúšmi zvýšilo počet na osem. Novinkou je sedemstupňové DSG, bixenóny, dažďový senzor a panoramatické strešné okno.

V roku 2004 sa vracia Golf GTI, tentoraz s filozofiou skutočne ostrého kompaktu. Pohon zabezpečuje dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním a turbom, výkon 200 koní a 280 Nm prenášala na prednú nápravu šesťstupňová manuálna alebo dvojspojková automatická prevodovka. Golf GTI piatej generácie bol na dlhý čas jediný s plne vypínateľným ESP a ja sa prvýkrát venujem slovenskému cenníku. Moja konfigurácia končila niekde na sume 1,6 milióna Sk. 



Na jeseň roku 2006 pri príležitosti 30. výročia modelu GTI predstavuje Volkswagen verziu GTI Edition 30. Výkon motora vzrástol o jubilejnú tridsiatku na celkových 230 koní (a 300 Nm). Takto posilnené GTI zrýchľovalo z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy (manuálna prevodovka), reps. 6,4 sekundy (DSG). Maximálna rýchlosť bola oficiálne udávaná hodnotou 245 km/h.



Rovnaký motor sa v septembri 2007 objavuje aj v špecialitke Pirelli, ktorá odkazovala na prvý Golf GTI Pirelli z roku 1983. Špecifická výbava bola korunovaná žltou farbou Sunflower dostupnou len pre edíciu Pirelli.



Od septembra 2005 je ako vrchol modelového radu dostupný model R32 s výkonom 250 koní a silou 320 Nm prenášanou na všetky 4 kolesá. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo eR32ke s manuálnou prevodovkou 6,5 sekundy, DSG bola rýchlejšia o 0,3 sekundy. Piata generácia Golfu bola zároveň poslednou so šesťvalcovým motorom. 



V piatej generácii Golfu sa zároveň objavuje model GT poháňaný motorom s objemom 1,4 litra prepĺňaným kompresorom a turbom. Výkon dosahoval 170 koní a 240 Nm.

Pri príležitosti GTI-Treffen na Wörthersee v roku 2007 sa predstavila extrémny a plne pojazdný koncept GTI W12 650. Jeho karoséria bola rozšírená o 12 centimetrov a znížená o 8 centimetrov. Motor s objemom 6,0 litrov umiestnený pred zadnou nápravou bol prepĺňaný dvomi turbodúchadlami a produkoval 650 koní a 750 Nm. 



Automobilka udávala zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 325 km/h.Výroba piatej generácie Golfu končí v roku 2008 po vyrobení 3,4 milióna exemplárov.

Golf VI (2008 – 2012)

V októbri 2008 prichádza na trh šiesta generácia, ktorá predstavuje evolúciu predchádzajúcej generácie, najmä po technickej stránke. Znovu vylepšená bezpečnosť znamenala päť hviezdičiek v Euro NCAP crashteste a spolu s novým asistenčnými systémami a adaptívnymi tlmičmi DCC sa podieľala na víťazstve v ankete World Car of the Year 2009.    

V roku 2009 sa predstavuje nový Golf GTI, pod kapotou pracuje motor 2,0 TSI s výkonom 211 koní a silou 280 Nm. Sériové ESP už nie je vypínateľné, čo necháva priestor pre nový vrchol modelového radu. 



Golf R v roku 2010 nahrádza model R32 a jeho šesťvalec nahrádza výkonnejšia verzia prepĺňaného dvojlitra. Výkon vzrástol na 270 koní (a 350 Nm). Golf R s pohonom všetkých kolies mení svoj charakter a stáva sa najostrejším a najdynamickejším Golfom.



V roku 2011 sa predstavuje len štvrtá generácia Golf Cabrioletu vychádzajúca z aktuálnej generácie. Popri klasických verziách je dostupná aj verzia GTI a R, eRko však v kabriolete na rozdiel od hatchbacku poháňa len predná náprava.



V roku 2011 sa predstavuje GTI Edition 35 s výkonom 235 koní a silou 300 Nm. Na radu predajcu vo Zvolene čakám... na siedmu generáciu GTI.



Zo šiestej generácie Golfu sa vyrobilo 2,85 milióna kusov.

Golf VII (2012 – 2019) 

Siedma generácia Golfu prvýkrát využíva platformu MQB a podľa verzie je až o 100 kg ľahšia ako jej priamy predchodca. Golf sa v roku 2013 stáva nielen európskym, ale opäť aj európskym autom roka. 



Golf GTI sa predstavuje v roku 2013 hneď v dvoch verziách. Základná má 220 koní, verzia Performance o 10 viac, sila 350 Nm zostáva bezo zmien. Najdôležitejším technickým rozdielom je predný diferenciál s obmedzenou svornosťou a podstatne silnejšie brzdy pre verziu Performance. Opäť je dostupná nielen manuálna, ale aj šesťstupňová automatická prevodovka.



Na autosalóne v Šanghaji v roku 2014 sa objavuje fantastický koncept R400, napriek špekuláciám, že pôjde o výročnú edíciu GTI s pohonom všetkých kolies (pohon všetkých kolies mal ako jediný Golf II GTI 16V) pri príležitosti 40. narodenín GTI, R400 ostáva len konceptom. 

V roku 2015 prichádza verzia GTI Clubsport s výkonom 265 koní a 350 Nm (krátkodobo 290 koní a 380 Nm). 



Oslavou 40 výročia GTI je ultimátna dvojsedadlová verzia GTI Clubsport S, ktorá sa na určité obdobie stala držiteľom rekordu na Severnej slučke Nürburgringu s časom 7:49,21. S výkonom 310 koní a silou 380 Nm je to doposiaľ najsilnejšie GTI dostupné výlučne ako trojdverák, s manuálnou prevodovkou a v limitovanej sérii 400 kusov. Maximálna rýchlosť 265 km/h a zrýchlenie z nula na 100 km/h za 5,8 sekundy hovoria jasnou rečou.



V roku 2017 prináša facelift silnejšiu diferenciáciu základných verzií GTI, výkon základnej verzie stúpol na 230 koní, verzia Performance má výkon 245 koní a jej DSG má na rozdiel od základnej verzie sedem prevodových stupňov.  



Golf R poháňa opäť výkonnejšia verzia dvojlitrového motora TSI s výkonom 300 koní, po facelifte sa v eRku objavuje verzia s výkonom 310 koní a silou 400 Nm aj pre manuálnu prevodovku (dovtedy mal manuál limit 380 Nm), príplatková výfuková sústava Akrapovič a Performance brzdy. 



Golf R je zároveň dostupný aj vo verzii Variant. 



V roku 2019 sa do predaja dostáva Golf GTI TCR s výkonom 290 koní a silou 370 Nm, dostupný je len so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. 



Príbeh siedmej generácie Golfu končí tento rok s predajom okolo 6 miliónov kusov.  

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, Wikipedia