Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (tretia časť)
Už 24. októbra 2019 sa v premiére predstaví ôsma generácia modelu Volkswagen Golf. Golf je jedným z najdôležitejších áut, nielen pre automobilku samotnú, ale aj v globálnom meradle. Svojim významom formoval svoju triedu, nie nadarmo sa v Nemecku nižšej strednej triede hovorí Golf-klasse. Nemusíte byť fanúšikom značky, ale mali by ste vedieť uznať, že Golf je už sedem generácií fenoménom svojho segmentu. Prvé štyri generácie sme si predstavili v predchádzajúcich dvoch článkoch, dnes to dáme z rýchlika. Piata, šiesta a siedma generácia.
Golf V (2003 – 2008)
Piata generácia Volkswagenu Golf sa predstavila v roku 2003 a viac než kedykoľvek predtým prekračovala komfortom, dynamikou a kvalitou hranice svojej triedy. Laserom zváraná karoséria bola o 35 percent tuhšia ako karoséria predchodcu.
Zásadnou novinkou, ktorá mala podstatný vplyv na kvalitu jazdných vlastností nielen z hľadiska komfortu, ale aj dynamiky, bola viacprvková zadná náprava. Prvýkrát sa vo výbave objavujú bočné airbagy vzadu, čo spolu s prednými vankúšmi zvýšilo počet na osem. Novinkou je sedemstupňové DSG, bixenóny, dažďový senzor a panoramatické strešné okno.
V roku 2004 sa vracia Golf GTI, tentoraz s filozofiou skutočne ostrého kompaktu. Pohon zabezpečuje dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním a turbom, výkon 200 koní a 280 Nm prenášala na prednú nápravu šesťstupňová manuálna alebo dvojspojková automatická prevodovka. Golf GTI piatej generácie bol na dlhý čas jediný s plne vypínateľným ESP a ja sa prvýkrát venujem slovenskému cenníku. Moja konfigurácia končila niekde na sume 1,6 milióna Sk.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2016AU00331_large.jpg)
Na jeseň roku 2006 pri príležitosti 30. výročia modelu GTI predstavuje Volkswagen verziu GTI Edition 30. Výkon motora vzrástol o jubilejnú tridsiatku na celkových 230 koní (a 300 Nm). Takto posilnené GTI zrýchľovalo z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy (manuálna prevodovka), reps. 6,4 sekundy (DSG). Maximálna rýchlosť bola oficiálne udávaná hodnotou 245 km/h.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2006AU01999_large.jpg)
Rovnaký motor sa v septembri 2007 objavuje aj v špecialitke Pirelli, ktorá odkazovala na prvý Golf GTI Pirelli z roku 1983. Špecifická výbava bola korunovaná žltou farbou Sunflower dostupnou len pre edíciu Pirelli.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2007AU00807_large.jpg)
Od septembra 2005 je ako vrchol modelového radu dostupný model R32 s výkonom 250 koní a silou 320 Nm prenášanou na všetky 4 kolesá. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo eR32ke s manuálnou prevodovkou 6,5 sekundy, DSG bola rýchlejšia o 0,3 sekundy. Piata generácia Golfu bola zároveň poslednou so šesťvalcovým motorom.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2005AU01572_large.jpg)
V piatej generácii Golfu sa zároveň objavuje model GT poháňaný motorom s objemom 1,4 litra prepĺňaným kompresorom a turbom. Výkon dosahoval 170 koní a 240 Nm.
Pri príležitosti GTI-Treffen na Wörthersee v roku 2007 sa predstavila extrémny a plne pojazdný koncept GTI W12 650. Jeho karoséria bola rozšírená o 12 centimetrov a znížená o 8 centimetrov. Motor s objemom 6,0 litrov umiestnený pred zadnou nápravou bol prepĺňaný dvomi turbodúchadlami a produkoval 650 koní a 750 Nm.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2007AU00797_large.jpg)
Automobilka udávala zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 325 km/h.Výroba piatej generácie Golfu končí v roku 2008 po vyrobení 3,4 milióna exemplárov.
Golf VI (2008 – 2012)
V októbri 2008 prichádza na trh šiesta generácia, ktorá predstavuje evolúciu predchádzajúcej generácie, najmä po technickej stránke. Znovu vylepšená bezpečnosť znamenala päť hviezdičiek v Euro NCAP crashteste a spolu s novým asistenčnými systémami a adaptívnymi tlmičmi DCC sa podieľala na víťazstve v ankete World Car of the Year 2009.
V roku 2009 sa predstavuje nový Golf GTI, pod kapotou pracuje motor 2,0 TSI s výkonom 211 koní a silou 280 Nm. Sériové ESP už nie je vypínateľné, čo necháva priestor pre nový vrchol modelového radu.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2008AU01132_large.jpg)
Golf R v roku 2010 nahrádza model R32 a jeho šesťvalec nahrádza výkonnejšia verzia prepĺňaného dvojlitra. Výkon vzrástol na 270 koní (a 350 Nm). Golf R s pohonom všetkých kolies mení svoj charakter a stáva sa najostrejším a najdynamickejším Golfom.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2009AU01367_large.jpg)
V roku 2011 sa predstavuje len štvrtá generácia Golf Cabrioletu vychádzajúca z aktuálnej generácie. Popri klasických verziách je dostupná aj verzia GTI a R, eRko však v kabriolete na rozdiel od hatchbacku poháňa len predná náprava.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2013AU00095_large.jpg)
V roku 2011 sa predstavuje GTI Edition 35 s výkonom 235 koní a silou 300 Nm. Na radu predajcu vo Zvolene čakám... na siedmu generáciu GTI.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2011AU00543_large.jpg)
Zo šiestej generácie Golfu sa vyrobilo 2,85 milióna kusov.
Golf VII (2012 – 2019)
Siedma generácia Golfu prvýkrát využíva platformu MQB a podľa verzie je až o 100 kg ľahšia ako jej priamy predchodca. Golf sa v roku 2013 stáva nielen európskym, ale opäť aj európskym autom roka.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2013AU00702_large.jpg)
Golf GTI sa predstavuje v roku 2013 hneď v dvoch verziách. Základná má 220 koní, verzia Performance o 10 viac, sila 350 Nm zostáva bezo zmien. Najdôležitejším technickým rozdielom je predný diferenciál s obmedzenou svornosťou a podstatne silnejšie brzdy pre verziu Performance. Opäť je dostupná nielen manuálna, ale aj šesťstupňová automatická prevodovka.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2014AU00414_large.jpg)
Na autosalóne v Šanghaji v roku 2014 sa objavuje fantastický koncept R400, napriek špekuláciám, že pôjde o výročnú edíciu GTI s pohonom všetkých kolies (pohon všetkých kolies mal ako jediný Golf II GTI 16V) pri príležitosti 40. narodenín GTI, R400 ostáva len konceptom.
V roku 2015 prichádza verzia GTI Clubsport s výkonom 265 koní a 350 Nm (krátkodobo 290 koní a 380 Nm).
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2015AU01444_large.jpg)
Oslavou 40 výročia GTI je ultimátna dvojsedadlová verzia GTI Clubsport S, ktorá sa na určité obdobie stala držiteľom rekordu na Severnej slučke Nürburgringu s časom 7:49,21. S výkonom 310 koní a silou 380 Nm je to doposiaľ najsilnejšie GTI dostupné výlučne ako trojdverák, s manuálnou prevodovkou a v limitovanej sérii 400 kusov. Maximálna rýchlosť 265 km/h a zrýchlenie z nula na 100 km/h za 5,8 sekundy hovoria jasnou rečou.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2016AU00369_large.jpg)
V roku 2017 prináša facelift silnejšiu diferenciáciu základných verzií GTI, výkon základnej verzie stúpol na 230 koní, verzia Performance má výkon 245 koní a jej DSG má na rozdiel od základnej verzie sedem prevodových stupňov.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2017AU00838_large.jpg)
Golf R poháňa opäť výkonnejšia verzia dvojlitrového motora TSI s výkonom 300 koní, po facelifte sa v eRku objavuje verzia s výkonom 310 koní a silou 400 Nm aj pre manuálnu prevodovku (dovtedy mal manuál limit 380 Nm), príplatková výfuková sústava Akrapovič a Performance brzdy.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2017AU00739_large.jpg)
Golf R je zároveň dostupný aj vo verzii Variant.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2019AU00055_large.jpg)
V roku 2019 sa do predaja dostáva Golf GTI TCR s výkonom 290 koní a silou 370 Nm, dostupný je len so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
![](/userfiles/images/0_Golf%20Countdown/DB2019AU00179_large.jpg)
Príbeh siedmej generácie Golfu končí tento rok s predajom okolo 6 miliónov kusov.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, Wikipedia