INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / LifeStyle / (pod)VODNÝ TEST

(pod)VODNÝ TEST

„Šiel by si aj do testu niečoho, čo nemá dve kolesá?“ Asi takto sme začali. Otázka plná tajností. Ľudia vedia ako na mňa. Moja prirodzená zvedavosť až príliš často vyhráva nad rozumom. A aj preto som súhlasil, aj bez odpovede o čo presne sa jedná. Zástupca firmy mi dal iba čas a miesto, kde sa stretneme. Trošku divné, ale ani to ma neprinútilo zistiť kto a čo vlastne SPARKIT poskytuje, ponúka, predáva.

Pripravil som sa na všetko, vlastne myslel som si, že som pripravený na všetko. Aj keď som vedel, že pôjdeme „bez kolies“, kožená kombinéza, textil a aj cross výbavička sa ledva zmestili do Smartíka. Na dohodnutom mieste ma už čakali dvaja ľudia, osobák, prívesný vozík a na ňom vec, ktorá mi naznačila, že moje balenie troch komplených výbavičiek bolo na nič.

Ide sa na vodu. Skúter. To bol všetko, čo som videl a vedel. A tešil sa. Chalani rýchlo vybavili spustenie na vodu, hlavne vďaka iba 184 kilogramom. Krátka inštruktáž stačí. Jednoduché. See-Doo Spark 2UP 900H.O. IBR – to je jeho celé označenie, je pripravený. A ja tiež. Červené tlačidlo štartu prebralo trojvalcový ROTAX 900 HO ACE k životu na jeho prvom stupni, označovanom aj ako cestovný režim s výkonom 60 PS. Aj keď sa to v tomto prípade zdá byť nepodstatné, inteligentný elektronický plyn (iTC) deklaruje spotrebu paliva nižšiu až o 35% oproti konkurencii. Prvé zoznámenie je s rešpektom. Jemné pridanie plynu, všetko ide ako má. Výborne sedí medzi nohami, nízka hmotnosť a takmer vodorovné nastavenie pohonnej dýzy mu dávajú stabilitu, ktorú by som očakával od nadrozmerných vodných valcov. Rýchle zmeny smeru riadidlami viac vykoľajili mňa, ako skúter. Po krátkom zoznámení užbrázdim hladinu v peknej rýchlosti, tiahle 90tky vykrajuje ako superšport na asfalte.  



60 koní úplne postačuje na zábavu, chalani však spomínali 90 a nejaké nastavenie dýzy. Ako to bolo? V očakávanej eufórii som na to zabudol. Letím teda k brehu pre info, zároveň skúsim spomínanú brzdu. Brzdu na vode? Toto môže fungovať? Skúška na ostro, ale s dostatočným priestorom na zachránenie prípadnej krízovky. Ozaj. Stojím na pár metroch. IBR reálne funguje, čo vás môže zachrániť od problémov. Takže zase musím trošku pridať, aby som sa k tomu brehu dostal. Narýchlo opisujem prvé pocity a nasávam info. Podržať gombík pod displejom – prichádza decentné oznámenie, že sa zapína „SPORT MODE“ a že bude zvýšený výkon. Veď, ale presne toto od teba, See-Doo, očakávam. Ešte k tej dýze –šípka musí byť hore, vtedy to bude vo „fun-móde“. Všetko nastavené tak, ako má byť. Čakám zmenu. Že zmenu? Dostal som úplne iný skúter? Čo s tým spravili? Ak chcete točiť 360tky, skákať cez vlastné vytvorené vlny s výkrikmi „WUEEEEEEEEYYYYY“, tak ste na správnom mieste. 90 koní je zmena, tá podstatnejšia je nastavenie smerovania pohonu. Je to až neuveriteľné. Ak by Boh rozdával zábavu, tak tu by minul polovicu toho, čo by mal pripravenú pre celú zem. Otáčky s ponoreným nosom riešené full plynom, prova (predok plavidla) okamžite smeruje k oblohe, korekcie smeru prenosom váhy tela. THIS IS IT. Tu sa nájde každý „adrenalín junkie“. Zábava si dala prestávku iba vtedy, keď ma Spark vyhodením zo sedačky upozornil na moje hranice. Nie jeho, moje. Ale aj keď sa to stane, nič sa nedeje. Dopad na vodnú hladinu je príjemným ochladením horúcej hlavy. Dvadsať minút nepretržitej zábavy – hlava chce, telo nevládze. Povinnú prestávku pre moju telesnú schránku mi vyplnia chalani popisovaním, čo sa všetko na skútri dá, ak to človek vie. 



Keďže ide o test, aj keď pretlakovný zábavou, chcem skúsiť všetko, čo sa dá. Teda aj tandem. Či už ako jazdec alebo copilot. Stále nadržaný hľadám dobrovoľníka za mňa. Na výber moc nemám. Peťo je ten odvážnejší. S dýzou nasmerovanou dole letíme vpred takmer rovnako, ako na biku po zadnom. Rýchlosť v tomto prípade nebaví. Prvá 180tka a som bez spolujazdca. Aj toto je zábava. Zhadzovanie nepozorných. Takto to končí, keď podceníte odstredivú silu. Ukazovačka pred frajerkou skončí takmer určite kúpaním. Točky a skoky, nos hore či dole, všetko si užívame na 110%. A to ozaj obaja. Až kým....viac som si veril a sme vo vode, skúter bruchom hore. Bude problém. Aj tomu bola venovaná krátka časť v inštruktáži. Ako to bolo? Aj to chcem skúsiť. Mojich 90 kíl je na moje prekvapenie úplne postačujúcich na relatívne ľahké otočenie nášho vodného vozítka tým správnym smerom. Tu sa ukazuje jasná výhoda nízkej váhy oproti giganotosaurom vodných plôch. Nastupujeme vo vymenenej zostave. Peťa mám teraz pred sebou. Robí mi presne to, čo ja jemu. Skáčeme, točíme sa, bláznime. A je to super. Rovnako končíme vo vode, ale ani len trošičku to nevadí. Takmer v rovnakom čase, teda po zhruba dvadsaťminútovke, dochádzajú fyzické sily. Smer breh. Skúter však neostáva dlho oddychovať. Nasadá tretí zo zostavy. Takmer hodina plnej zaberačky s motorom nespravila vôbec nič. Stále je plne pripravený rozťahovať kútiky úst. Moja tretia dvadsiatka – viac sa fakt dá iba s veľkým sebazaprením – je rovnako full fun. Neprestáva baviť. Práve naopak. Stále si dovolím viac a viac. Až mi začína byťľúto, že sa čas vyčlenený na test blíži ku koncu. 



Pomáham chalanom s vyťahovaním z vody a hodnotím. Toto všetko, tento megasuprový čas, sa dá kúpiť. Samozrejme, otázka za koľko? Takmer za nič. 250 EUR vás bude stáť 8 hodín zábavy. Že veľa? Vôbec. Nie je podstatné koľko ľudí bude jazdiť. A verte mi – 20 minút je na vode viac, ako ste si kedy vedeli predstaviť. Takže najbližší teambuilding bude viac ako jasný. See-Doo Spark so Sparkitom.

Autor: Peter Baran, Foto: Patrik Tančenko