INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / LifeStyle / Elektrické Leto s e-Golfom – skutočná prax a jazdné maniere

Elektrické Leto s e-Golfom – skutočná prax a jazdné maniere

1 mesiac, 18 dní, 15 hodín. Sme niečo cez polovicu testovacieho obdobia a nastal čas na ďalší sumár zo života, dnes s alternatívnym, v budúcnosti možno primárnym, e-Golfom. Takže si nalejeme čistého vína a všetko si povieme ... čisto elektricky.

Všetky potrebné technické dáta vám objasnil Laco v prvom výstupe seriálu Elektrické Leto. Budem sa teda sústrediť na to hlavné. Na to, prečo sme spoločne s importérom rozhodli o projekte s elektrickým Golfom. Pretože nás reálne zaujíma, aké to je, žiť v dnešnej dobe s čisto elektrickým autom. Aké sú výhody, aké vznikajú komplikácie, jednoducho ako sa s e-Golfom žije.

Začnem tým, že spokojne. Aktuálne neexistuje žiadny fatálny zážitok, ktorého dôsledok by mi potvrdil, že užívanie elektrického auta je do neba volajúca hlúposť. Opak je pravdou. Základný pohľad na uplynulé testovacie obdobie, zatiaľ bez potreby hlbšie analyzovať efektivitu vlastnenia elektrického auta je veľmi uspokojivý. Jazdiť s elektrickým Golfom po hlavnom meste a využívať ho ako mestský dopravný prostriedok s občasným výletom v rámci vyhovujúceho rádiusu je veľmi, veľmi príjemné až upokojujúce. A keďže sa jedná o dlhodobý test, mal som možnosť prežiť množstvo situácií, ktoré sa počas štandardného, týždňového testu ... stihnúť nedajú.
 
V prvom rade je to Volkswagen Golf. Auto so všetkými typickými rysmi a vlastnosťami bežného modelu akým Golf je. Jeho funkčnosť aj praktickosť nijak nenarušil fakt, že sa jedná o auto s baterkami, ktoré potrebujú svoj úložný priestor. Volkswagen to vyriešil tak dobre, že nebyť takmer nulového akustického prejavu, netradičného budíka otáčkomeru a špeciálnych LED pásov v prednom nárazníku, nezistíte, že sedíte v Golfe s prívlastkom „e“. Ani pokiaľ sa sťahujete. Pretože všetok vnútorný aj batožinový priestor zostal zachovaný. Ergonómia interiéru je na tej istej úrovni ako pri bežnom Golfe. Pohodlie na zadných sedadlách, či posed za volantom identický. Funkcie, výbavu, materiály si navolíte rovnako ako pri konfigurovaní Golfa so štandardným benzínovým, či naftovým motorom. Nič sa nemení, len získate niečo naviac.



V rade druhom je to oproti bežnému Golfu so spaľovacím motorom, zmena charakteru jazdy. Elektrina dáva, inak príliš dokonalému Golfu (rozumej nudnému), nový jazdecký rozmer. Okamžitá reakcia na plyn, okamžité maximálne zrýchlenie z absolútnej nuly alebo fantastická pružnosť počas mestských presunov je tak návyková, že po pár dňoch jazdíte s e-Golfom ako guľový blesk. Každá medzera je dosť veľká, každé auto na križovatke pomalé na štarte. Skútristi plačú, motorkári nechápu. A to všetko potichu s momentom prekvapenia, ktorý je na všetkých okolojazdiacich, či stojacich tak viditeľný! Neviem, či by som to mal napísať „nahlas“, ale s e-Golfom je zábava! Istý druh urban fun, ktorý mierne detinským štýlom rozťahuje kútiky úst a nechá svojho vodiča omladnúť. Podobné pocity mávam počas testov MINI a jeho modelov s ťažiskom v normálnej výške.


 
Elektrický svet podľa e-Goflu. Parafrázujem názov filmu Svet podľa Prota, kde svoju mysticko-vedecko-fantastickú rolu zohral Lacov známy, Kevin Spacey. Chlap, ktorý žil v inom, svojom svete a bol schopný ostatných presvedčiť, že existuje, pretože mu sám skalopevne veril. Ja vás presviedčať nebudem, vyskúšajte si to! Jazdiť s elektrickým autom akým je e-Golf, ktoré poskytuje nový rozmer jazdných zážitkov, ktoré je tak dobré pre užívateľa ako sám Golf je, je jednoducho maximálne upokojujúce. Elektrický svet zvnútra za zatvorenými oknami je oveľa pomalší, bez stresu, pokojnejší a príjemnejší. Mnohokrát som vypínal rádio, aby som si vychutnal to ticho počas jazdy. Jedinými zvukmi, ktoré mi tvorili relaxačnú kulisu, boli vzdialený ruch mesta za zatvorenými oknami a jemné bzučanie klimatizácie. Všetko okolo sa mihalo a celý, dnešný, uponáhľaný svet mi zrazu prišiel zbytočný. Áno ja viem, že už píšem ako občan K-PAXu, ale neklamem, naozaj. Nezažil som ani jeden agresívny incident! Ticho lieči a nevyvoláva stres ani nervozitu. Jediný moment, kedy mi pán na ovčom aute z Kórei chcel zdemolovať náladu a rozbiť ľavé predné dvere, som vyriešil maximálnym stlačením plynu a ... ušiel som nehode. Chápete to? Vďaka okamžitej reakcii a maximálnemu krútiacemu momentu ihneď prenesenému na kolesá, som ušiel dopravnej nehode!


 
Pozorovaním počas nabíjaní som zistil, že ľudia vlastniaci elektrické autá, majú iné automobilové preferencie. V princípe ich nezaujíma auto ako také, ale jeho technológie a možnosti, ktoré prináša moderný elektronický svet online-nu. Najzaujímavejšie diskusie som viedol s majiteľmi značky Tesla, ktorí napriek tomu, že utratili nemalé peniaze za svoje auto (mnohokrát cez 100 tisíc EUR), sa tešili viac z nových update-ov, ktoré si môžu inštalovať ako z výkonu hyperšportových 700 koní pri modeli S85D. Títo ľudia neberú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za smerodajné a nepotrebujú si hladiť ego krútiacim momentom 930 Nm. Zaujíma ich najnovšia verzia softvéru, sieť superrýchlych nabíjacích staníc, hodnota auta ako celku v zmysle efektivity investície a iné, nešportové záležitosti. Nepozerali sa na mňa zvrchu, keď som vedľa zaparkoval „iba“ e-Golf, vnímali ma ako jedného z nich, ďalšieho člena moderného sveta automobilovej budúcnosti. Rozporuplný moment v elektrickom svete na extáze, vyvolala iba slečna, ktorá ma našla na nabíjačke (inak výborné miesta pre nadväzovanie kontaktov) a so svojím Nissanom Leaf zaradila e-Golf a jeho vodiča medzi nepriateľov. Bez slova, bez úsmevu a bez očného kontaktu zapichla svoj konektor do nosa Leafu a urazene sa stratila v útrobách garáží obchodného centra. Keď sme už pri tom, pozrite sa na Leaf. To ja by som sa mal uraziť, že sa vedľa mňa postavilo niečo, čo vyzerá ako hmyz.



Ľudia z ostatného, teda štandardného sveta majú radi Golf. Proste majú, stačí sa pozrieť, koľko ich na cestách stretnete. Pokiaľ k tomu pridáte malé „e“, záujem okolia sa zvyšuje. V mnohých situáciach som po zaparkovaní ešte niekoľko minút viedol dialóg s okoloidúcim záujemcom. Na začiatku vždy padli dve základné otázky. Aký to má dojazd a koľko to stojí? Ľudia sa zaujímali a pristavovali sami. Na našich vlastných akciách venovaných čitateľom magazínu, riešili e-Golf aj chlapi, ktorí fandia športovému štýlu jazdy a sami vlastnia športové autá so silnými motormi. Nový rozmer jazdenia jednoducho zaujímavý je. Samotný e-Golf zaujímavý je. Ale chýba mu podpora predaja, podpora vybudovanej infraštruktúry, možno štátna podpora alebo podpora miest a obcí. Pretože pokiaľ na prvé dve základné otázky odpoviete pravdivo, 150 km a 36 tisíc v základe (naša testovačka 42 tisíc EUR), hodnota záujmu klesá zo 100% na 20% a následný dialóg sa vedie len v zmysle teoretického záujmu o nové informácie.
 
Pohľad z praxe, ktorý už nerieši úkony a financie ohľadne obstarania e-Golfu (napríklad ho ako zamestnanec energetického podniku získate ako služobné auto) však prináša množstvo pozitívnych skúseností a nových zadaní. e-Golf vás naučí lepšie kalkulovať s časom. Stretnutia, ich časy a miesta si budete pripravovať precíznejšie aj podľa toho, kde môžete svoj e-Golf napojiť na nabíjačku. Budete lepšie narábať s časom a prestanete meškať. Vďaka plánovaniu s nabíjaním, si vyčleníte dostatok času. Následne si ho viac sledujete a touto zodpovednou kontrolou získavate takzvané „zabudnuté“ minúty.


 
V meste sa mi podarilo reálne najazdiť, odmeraných 150 km do vybitia na 10% kapacity batérií. Vďaka 4 režimom rekuperácie energie viete s e-Golfom jazdiť pokojne 2-5 dni bez dobitia, podľa povahy vašej práce a potreby jazdiť mestom. Pri každodennom, bežnom, dochádzaní do kancelárie, s výjazdom na obed, poobedným vyzdvihnutím detí zo škôlky a podvečerným nákupom v obchodnom centre, vydržíte cca 3 dni bez nabitia. Všetko samozrejme záleží na tom, kde bývate, kde máte kanceláriu, kam chodia deti do škôlky a kde podľa vás predávajú najlepšie pečivo. Ak ste zľavový úchylák a kvôli pár centom lietate po celom meste, dobíjate aj 2 krát za deň. Osobne  som s autom v teréne, rozumej v meste na cestách, veľmi často, pretože moja práca si to vyžaduje. Auto som nabíjal v priemere 1 krát za 2 dni. V Bratislave som bezplatne využíval 3 rýchlonabíjačky (45 minút až.1 hodina pre dobitie 100% kapacity) alebo pomalší variant nabíjania na verejnej nabíjačke (6 hodín plný stav batérií) alebo doma v garáží z klasickej 230V siete (8-10 hodín plný stav batérií).


 
Optimálny stav využívania elektrického auta je v prípade, že je vaším druhým alebo tretím autom v rodine. Že ho využívate výhradne na jazdu mestom a že vlastníte garáž so zástrčkou, kde ho v noci viete dobíjať. Ráno si vezmete plne nabité auto a s úsmevom vyrazíte za mestskými povinnosťami. Neriešite rozmiestnenie nabíjačiek ani pretlak na čerpacích staniciach. Využívate vyhradené miesta na parkovanie/dobíjanie elektrických áut v obchodných centrách, ktoré sú väčšinou voľné. Nie ste stresovaní hlukom a vibráciami. Všetko je hladké, plynulé a ľudia na vás sem tam ukážu prstom s nelogickým zvolaním „počuješ to ticho?“.

Záverom len krátko – dnes je vlastníctvo e-Golfu (v princípe všeobecne elektrického auta) skôr imidžom alebo presvedčením, že pácham dobro. Že podporujem znižovanie emisií v meste a chránim ovzdušie, prírodu. Alebo že fandím technológiam. Alebo že nemám na Teslu. Pokiaľ však vznikne vyššia miera podpory pre nákup a užívanie elektrických áut, ľudia to kupovať budú. Z dlhodobého testu vidím, že záujem tu je a nemalý, ale chýba pomoc.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner