INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / LifeStyle / Hong Kong očami petrolheada

Hong Kong očami petrolheada

Hong Kong. Keď sa u nás povie toto mesto väčšina mladšej generácie si asi predstaví lacný tovar a Aliexpress. Táto autonómna časť Číny je výnimočné a rozmanité miesto a určite môže ponúknuť viac, ako len lacotinky z internetu. Práve za tými ostatnými dobrodružstvami som sa vydal aj ja. 


Spolu s mojim indickým kamarátom a zároveň učiteľom jogy Sujithom sme do tohto mesta prišli pozrieť našu kamarátku, Hong Kongčanku Sandy, ktorá mala byť zároveň aj našou sprievodkyňou. Okrem iného som si ako zarytý fanúšik športových áut naplánoval aj návštevu miest, kde by som sa mohol stretnúť s miestnymi “závodníkmi” a vidieť na čom sa na ďalekom východe jazdí. Popravde však, Sandy nemá auto a vlastne ani vodičák. Ľudia sa tu dopravujú prevažne metrom, takže som sa musel už dopredu trošku poistiť a vymyslieť veci inak. 

 

Keďže po mojom poslednom výlete v Japonsku som práve túto prípravu zanedbal, na Hong Kong som sa prichystal ešte doma. Na internete som sa snažil nájsť užitočné informácie čo sa miestnej auto scény týka. Napriek tomu, že ľudia z tohto prostredia toho z pochopiteľných dôvodov veľa neprezradia, mne sa šťastím podarilo nejaké informácie zistiť. Veľkou pomocou mi bol aj majiteľ jednej stránky na Facebooku, ktorý má lokálny obchod pre fanúšikov japonských áut. Následne som si pozrel pár videí a zistil som kde a kedy “sa chodí”. Miest, kde môžete upravené autá vidieť je naozaj dosť. Najznámejšie z nich je vo veľkom parkovacom dome v prístave v úplnom centre mesta. Vedel som, že mítingy sa väčšinou konajú v sobotu v noci. Horšie už bolo, že mi nikto nepovedal ani len približný čas stretnutia. „Ak budeš mať šťastie, tak na niekoho natrafíš“. Srandér, pomyslel som si. Ako som spomínal, verejnou dopravou sa dostanete skoro všade. Ja som sa však chcel viac “infiltrovať” do davu, takže som nám požičal auto. Keďže Mini Cooper bol už prenajatý, Honda Jazz RS bola z pomedzi ponúkaných modelov jasnou voľbou. Na požičaní auta by nebolo nič zvláštne, avšak v Hong Kongu sa jazdí na opačnej strane a premávka je tam desaťkrát hustejšia ako u nás. S mojimi nulovými skúsenosťami s pravostranným riadením to už dopredu zaváňalo poriadnym zážitkom.  





 

Našťastie som sa miestnym cestám prispôsobil celkom rýchlo a my sme mohli vyraziť na určené miesto. Do prístavu sme prišli okolo desiatej v noci a už z diaľky bolo badať, že sa tam niečo deje. Desiatky rôznych vytunovaných áut, fotografi a skupinky stojace pred otvorenými kapotami. Jednoducho Tokyo Drift štýl ako ho z filmu poznáme. S úžasom sme zaparkovali našu eresu a išli sme sa pozrieť bližšie. Medzi zaparkovanými autami jasne prevládali Hondy. Okolo desať Civic Type R sedanov, ktoré v Európe nevidno vôbec nikde nás úplne ohromilo. Dali sme sa do reči s priateľskými majiteľmi, ktorí sa nám radi pochválili, že toho modelu je na celom svete iba pár stoviek kusov. Dokonca sme stretli organizátora mítingov Type eriek z Londýna, ktorého pozvali na tunajšie stretnutie pravé členovia miestnej Honda komunity. 





 

Nanešťastie z rozhovorov s chalanmi zisťujeme, že sme prišli na stretnutie trochu neskoro a skupiniek rozdelených podľa značiek áut tam býva omnoho viac. Nissany, prevažne GTR, BMW, či Mercedesy odišli tesne pred tým, ako sme dorazili my. Cítil som malé sklamanie, no napriek tomu samotný fakt, že sme míting vôbec našli ma veľmi tešil. Sami účastníci stretnutia boli prekvapení a pýtali sa nás, ako sme sa o tomto mieste dozvedeli. Veľmi ma zaujímalo, kam všetci po zraze idú. Osobne som čakal, že sa pôjdu niekde vyšantiť, no opak bol pravdou. Po meste sa nikdy “nezávodí”. Je na to vyhradené presné miesto, deň a čas. Každú nedeľu skoro ráno okolo šiestej hodiny sa títo nadšenci stretávajú v horách na okraji Hong Kongu. Vtedy je najmenšia premávka a jazdenie bezpečné. Okrem už vyššie spomínaných značiek sa tam stretávajúc majitelia super športov a spolu „vyberajú“ zákruty. Chalani boli takí milí, že nás na tuto akciu pozvali, avšak vzhľadom na náš program sme sa jej nemohli zúčastniť. Prehodili sme ešte par slov s majiteľmi Volva, v komunite majú silné zastúpenie hlavne SUV tejto značky a keďže už bolo niečo okolo polnoci, pomaly sme sa pobrali domov k Sandy. 



 

V noci je premávka menšia, tak sme si dali cestou ešte pár kôl nočným mestom. Mnoho prúdové cesty, vysoké nadjazdy a tunely idúce pod vodou - to všetko má pre človeka s motoristickým duchom nezameniteľné čaro.  







 

Po príchode som ešte stihol napísať majiteľovi Facebookovej stránky a poďakovať mu za pomoc v hľadaní áut. Na druhý deň mi prišla veľmi príjemná odpoveď spojená s pozvaním do jeho obchodu, ktorý susedí s tuningovou garážou. Takáto ponuka sa jednoducho neodmieta. O pár dní na to som tentoraz s Angelou - milou a neuveriteľne trpezlivou Hong Kongčankou hľadal obchod venovaný fanúšikom japonských áut. Netrvalo to dlho a predajňa spolu s garážou vzdialená ďaleko od centra mesta bola pred nami. Impreza, EVO V, RX7 či nablýskaná legenda driftu Toyota Sprinter Trueno AE86 nás po príchode čakali pred vchodom. Majiteľ obchodu dorazil zarovno s nami a tak som mu mohol poďakoval osobne. Pekným gestom bolo, keď mi daroval nálepky so značkou jeho obchodu (už zdobia aj moje auto:).


  





 

Zatiaľ čo Angela, ktorá má vzťah k autám asi ako ja ku vyšívaniu s prekvapivým záujmom diskutovala s predavačom, ja som sa rozprával s chalanom, ktorému patrí práve spomínaná AE86tka o tom, aké majú vzťahy s políciou. “Polícia Ťa zastaví len ak máš na aute obrovské krídlo” vraví so smiechom. Ak teda neohrozujete ostatných, polícia je zhovievavá a nerobí problémy. Všeobecne je cítiť, že členovia komunity sú uvedomelí a zbytočne sa nepredvádzajú. Na oplátku sa môžu slobodne stretávať a nejaká invázia policajných hliadok, ako to u nás býva zvykom, nehrozí. S týmto poznatkom sa pomaly lúčime a nasadáme späť, tentokrát do metra a mierime na spoločnú večeru so všetkými našimi priateľmi, keďže je to posledný večer pred odchodom spať na Slovensko.

 

Hong Kong. Keď sa povie toto mesto, ja si okrem iného predstavím priateľských ľudí, dobré jedlo a kultivovanú auto scénu. Trošku smutní z odchodu, no stále vo vynikajúcej  nálade opúšťame toto krásne miesto a letíme spať domov.

 

Týmto by som sa chcel poďakovať Sandy a tiež všetkým ostatným, ktorí boli súčasťou tohto perfektného výletu.

 

 

Autor: Andrej Šuhaj – spayza.sk, Foto: autor