INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Aprilia Tuono 660 - Ďakujeme, hrom do toho!

Aprilia Tuono 660 - Ďakujeme, hrom do toho!

Iridium Grey je tá svietivá šedá/sivá, ktorú vidíte na fotkách a ktorú by som bol schopný označiť za striebornú. Opísať kombináciu Concept Black za konzervatívnu je rovnako nevhodné ako tepláky do opery, no a posledná farebná kombinácia Acid Gold by určite patrila do zbierky Dana Nekonečného. Aprilia Tuono 660 je na prvý, druhý aj ďalšie pohľady jednoznačne športová motorka a potvrdzuje to aj počas jazdy.


Tzv. naháče dnes už nemusia byť až tak nahé, stačí nasadiť široké riadidlá a odhaliť aspoň časť motora a definícia naked bike je splnená. Ja keď sa na Tuono 660 pozriem, vidím okamžite klasickú, kapotážovanú športovú motorku, či už vďaka farbám alebo celkovému zjavu. Ale aby mal marketing čo robiť, vymysleli pre tieto polooblečené motorky super  názov pre super skupinu - supernaked! (pozn. autora: nebyť 1100 kubíkovej sestry Tuono V4 Factory, aj by som názov supernaked prijal, ake takto je pre mňa Tuono 660 len, … seminaked).


Aprilia ma dostávala kontrastnou kombináciou toho ako vyzerá a ako funguje. Presnejšie, ako vyzerajú a pôsobia detaily voči profesionálnemu fugovaniu stroja samotného. Miestami (napr. páčky spojky, brzdy) cítim závan praveku a ten silný archaizmus má čudný pach akejsi ľahostajnosti, na druhej strane výfuk, prejav motora, dynamika, wau! Nič to, zlatom vykladané páčky ničím nenahradia jazdný zážitok! A o tom to predsa celé je!


Zvuk! Ten zvuk! Sériový tlmič výfuku, štandardne, z výroby nastavený motor, žiadne špeciálne úpravy, o ktorých by som pred testom vedel a tá mašina znela fantasticky. Radový dvojvalec má presne 659 cm3 a točí až do 10.500 ot./min. s krútiakom 67 Nm pri 6.500 ot./min. Tých 70 kW (95 k, v USA majú 100 k)) tam je do posledného koňa, miestami by som pokojne odhadoval aj viac. Páčila sa mi neskrývaná lačnosť po otáčkach a tam hore, takmer pretekársky sound!


 


Plne nastaviteľný podvozok (vpredy upside-down Kayaba so zdvihom 110 mm, vzadu asymetrická hliníková kyvka s centrálnym tlmičom a zdvihom 130 mm) mi na slovenských hrboloch prišiel surový, na dobrom asfalte v serpentínach zas absolútne prirodzený. A ten zvuk!! Už len kvôli nemu spáliš na kopci nádrž skôr ako povieš - Hrom do toho! Elektronická výbava malého tuniaka je balíkom pre veľké ryby - APRC systém dynamickej kontroly, ATC kontrola a regulácia trakčnej kontroly, AWC manažment riadenia wheelie, AEB motorová brzda, AEM motorové mapy (5 jazdných režimov - 3 fixné, 2 nastaviteľné), tieto všetky sa starajú o bezpečnú radosť v sedle počas športového zážitku a v neposlednom rade i o úspešný návrat domov (tam sa postará zase ACC tempomat).




Zvláštne blahoprianie by som rád adresoval brzdám, ktoré i cez tú staromódnu páčku fungovali vynikajúco! Pri testovaní násobného núdzového brzdenia až do spustenia ABS (i náklonové), surovo tlačili na prednú pneumatiku a motorka naozaj zastavovala na veľmi krátkej vzdialenosti. Dva 320 mm predné kotúče so 4 piestikmi od Brembo a zadný 220 mm s 2 piestikom, čuduj sa svete - tiež od Brembo, odvádzajú dobrú prácu a rovnako ako podvozok, poskytujú jazdcovi vcelku vysokú mieru istoty.




Nakoniec je to všetko o hmotnosti. Tuono 660 je perfetným výsledkom vyváženia hmotnosti a výkonu. 183 kg vs 95 koní je, tvrdí sa, najlepší pomer v kategórii. Všetko sa javí rýchlejšie! Zrýchlenie, či už z miesta alebo pružné, ovládanie motorky v zápale jazdy i pri bežnom manévrovaní - zvyknete si rýchlejšie, brzdy spomaľujú … rýchlejšie! Všetko sa deje skôr a s väčšou ľahkosťou, hlavne vďaka nízkej hmotnosti motorky (183 kg má natankovaná). Pokiaľ k Tuono 660 doplníme adekvátne ťažkého jazdca (ideál 70 kg), ktorý jazdiť vie, chytiteľnosť tohoto objektu na ceste, či okruhu, môže byť výzvou aj pre podstatne silnejšie mašiny. 




Aprilia Tuono 660 je veľmi farebná a veľmi dobre fungujúca motorka. Ďakuje inžinierom za svoju atletickú hmotnosť, vďaka ktorej je živá a ľahká a tým robí jazdu veľmi zábavnou. Rovnako ďakuje za svoj prejav motora a zvuk výfuku, ktoré vytvárajú silnú potrebu neustále opakovať cviky pravým zápästím. Ďakuje i za vítanú ekonomiku, ktorá ju sprevádza od kúpy (10.699 €) až po prevádzkové náklady (spotreba 4,9 l na 100 km). A za to všetko samozrejme poďakujme i my. Všetci, ktorým na motorke vyhovuje hlavne jej športový charakter! ĎAKUJEME!



Autor: Marek Varga, Foto: autor