INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Aprilia Tuono V4 Factory – Rybacie mäso okamžite sežeň!

Aprilia Tuono V4 Factory – Rybacie mäso okamžite sežeň!

S udicou na člne zaujal postoj

a myslel si, že bojuje s makrelou.

Odrazu vyletí na ryby výstroj,

Za ňou rybár a začal rock´n´roll.


Ako fanúšikovi kapely Horkýže Slíže mi po prvom prejazde neďalekého horského priechodu v sedle nového Tuono V4 Factory začala v hlave znieť ich skladba Náboženské zvyky (nie, nie Motorkárska). Kto Tuono V4 aspoň z počutia nepozná (nájde sa vôbec niekto taký?), môže sa vďaka štíhlym líniám tejto mašiny dostať do omylu vo veci jej skutočného potenciálu a podceniť ju. K tomu si pridajte slovenské familiárne označenie „tuniak“ a dôvod evokácie s uvedenou skladbou je zrejmý.


Každopádne stačí vziať do ruky taliansko – slovenský slovník a človek hneď zistí, že Tuono nie je označenie pre precízne odrezaný kus rybky na tuniakovom nigiri, no znamená niečo úplne iné – Hrom. Vhodnejšie označenie páni z talianskeho Noale snáď ani nemohli vybrať.


Žijeme žiaľ v časoch, ktoré hlučným spaľovacím motorom (a výfukom) moc neprajú a lepšie to pravdepodobne už nebude. Môžeme debatovať o výhodách a nevýhodách čoraz prísnejších noriem pre nás a ďalšie generácie, no faktom je, že ich implementácia motorkám na zábave a emóciách nepridáva. Ale inžinieri z Aprílie dokazujú, že aj dnes možno už v sérii vyrobiť a zároveň na cestách legálne používať kombináciu motora a výfuku s famóznym zvukom. Mimochodom keď sme pri výfuku, Tuono využíva usporiadanie 4 do 2 do 1 a integrovaný katalyzátor, ktorý takmer nevidno.




Zvuk je pritom len príjemným sprievodným javom k omnoho podstatnejším charakteristikám ako výkon a prejav motora. Pri objeme 1077 cm3, 175 koňoch, krútiacom momente 121 Nm pri 9000 otáčkach za minútu a pohotovostnej hmotnosti 209 kg (s plnou 18,5 litrovou nádržou) má Tuono V4 dynamiky na rozdávanie. Jeho temperament pomáha krotiť vyspelá elektronika, ktorá umožňuje o. i. výber z troch rôznych máp motora. Popri tom je prostredníctvom 5 palcového farebného displeja možné nastaviť si rôzne úrovne motorovej brzdy, kontroly trakcie (od úplného vypnutia po najvyšší 8. stupeň „ochrany“, pričom úrovne je možné meniť aj za jazdy samostatnými ovládačmi + a – na ľavej strane riadidiel), kontroly pred dvíhaním na zadné koleso, kontroly rozjazdu a zákrutového/náklonového ABS, ako aj meniť nastavenia podvozku. 




Najšpecifickejším znakom Tuona V4 je však jednoznačne prejav jeho motora. Hoci ide o štvorvalec, uloženie valcov do „V“ pod 65 stupňovým uhlom a jeho naladenie evokujú skôr dvojvalec. To má samozrejme svoje nevýhody aj výhody. V meste radíte 1 a 2, jazda na trojku sa už nebude páčiť buď motorke alebo strážcom zákona. A na všadeprítomných semaforoch si môžete vybrať, či sa budete snažiť na X krát snažiť trafiť neutrál (pri Tuone V4 by mal byť tomuto skillu venovaný samostatný kurz), alebo budete testovať výdrž prstov na tuhej spojke.




Na druhej strane, akonáhle motor dostanete na úroveň okolo 4500 otáčok za minútu, Tuono V4 sa začne cítiť o poznanie lepšie (a jazdec tiež). Dávkovateľnosť plynu je výborná a návyková a motorka s pribúdajúcimi otáčkami (až do 12 800 RPM) a prevodovými stupňami skáčucimi nahor vďaka (obojsmernému) quickshifteru v zlomku sekundy necháva naše legálne limity s náležitou akustikou neuveriteľne rýchlo kdesi v diaľke za sebou (kamarát z Nemecka mi hovoril). Tuono V4 skrátka nezaprie svoje závodné gény a jazdcovi dokáže dať pocit, akoby sa na moment ocitol v sedle špeciálu z MotoGP.




Kto chce závodiť, samozrejme zamieri na okruh a siahne skôr po superšportovej sestre RSV4. Ani Tuono V4 sa v tomto prostredí aj vďaka skvelým brzdám od Bremba (M50) nestratí, no popri tom ponúka veľmi dobrú každodennú využiteľnosť. Vzpriamenejší posed (v porovnaní s RSV4) a rovné riadidlá ocení každý, kto sa chce odviezť ďalej ako na spomínaný okruh. Potešia aj vychytávky ako tempomat, LED svetlá s denným svietením a funkciou osvetlenia zákrut, priestranné sedlo (jazdca, nie prípadného chudáka spolujazdca) a predná „polokapotáž“ s integrovanými krídelkami, hoci kvôli nej niektorí Tuonu V4 vyčítajú, že nie je dostatočne nahé. 




Kapitolou samou o sebe je podvozok. Nová zadná kyvná vidlica výborne dopĺňa nádherný hliníkový rám a údajne pomáha prispieť k zníženiu ťažiska. Pri bežnom jazdení človek asi najviac ocení semi-aktívny systém odpruženia Öhlins Smart EC 2.0, ktorý je účasťou verzie Factory a bez problémov si poradí aj s kvalitou našich vozoviek.


Iste, aj Tuono V4 má určité mušky krásy. Keby by som chcel byť puntičkár, poukázal by som na nie najkrajšie sériové páčky brzdy a spojky, rozmernejší elektronický ovládač na ľavej rukoväti a o niečo menej precízne spracovanie niektorých plastov ako v prípade iného talianskeho konkurenta (ktorý sa zároveň pohybuje vo vyššej cenovej kategórii). Pre mňa sú to však skôr detaily, ktoré sú po prvom otočení plynu odpustené a zabudnuté.




Pre rybára zo skladby spomínanej v úvode veci nedopadli vôbec dobre. Ak ste niekedy čítali tradičné rozprávky, viete, že i v nich sa neraz vyskytli smutné chvíle. Cieľom pritom nebolo strašiť deti, ale upozorniť ich aj na možné riziká. 


A tak je to aj s naším „tuniakom“ – napriek svojej všestrannosti a pokročilým funkciám nie je strojom pre každého. No pokiaľ ho nepodceníte a prejavíte mu patričný rešpekt, každý deň vás odmení priam hromovou radosťou zo života. 


Rock'n'roll, hej!



Text: Matej, Foto: Marek