Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5Kráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / BMW R1250GS - Trojčiernota, nezlosti sa!

BMW R1250GS - Trojčiernota, nezlosti sa!

Žarty bokom. Nie! Žarty sem. Prečo nie? Môžem si urobiť srandu zo všetkého a zo všetkých, najmä sám zo seba. Keď sa na nej postavím do stupačiek, vyzerám, ako keby sa mi chcelo ísť kakať. A jeden kamoš, ktorý ma na nej uvidel povedal: „Veď ty na tom vyzeráš ako na skútri!“


Rozpoviem vám príbeh o motorke, ktorá je pre mnohých motorkárov ikonou. „Flagship of the flagships“! Schytal som Triple Black – mmm, veľmi pekné! Nie každému sadne jej dizajn, jej kukuč, jej výška, jej boxer motor a pod. Ale čo tam po tom, toto sa týka veľmi veľa motoriek a tiež áut. Páči/nepáči, je jednoducho individuálna záležitosť. Keď som si k veľkej motorke vyberal ešte skúter, tiež sa mi toho veľa nepáčilo, dokonca ani ten, ktorý vlastním teraz. Ale už sa mi páči! 


Je to ako s pesničkami, keď ich počúvate dosť dlho, nakoniec sa vám pravdepodobne zapáčia. Je to len o tom, čo si pustíte do života. Nikto z nás nie je dizajnér a konštruktér, aby dokázal sám pre seba navrhnúť, aj vyrobiť stroj presne na mieru. Takže vyberáme z toho, čo je k dispozícii. A je toho veľa. Jasná vec, že vždy ide aj o cenu. Nie každý si dokáže len tak kúpiť motorku za 24-25 tisíc ako rožky ráno v potravinách. Ale keď máš sen, veľmi sa snažíš, niektorým z nás sa to podarí.


GS-a je motorka bez kompromisov. Nechcem veľmi obťažovať technickými údajmi, ktoré si sám každý rýchlo nájde, ale predsa: 100 kW a 143Nm je u tejto motorky riadna nálož výkonu. 270 kg (suchá hmotnosť 249 kg) ten boxer katapultuje z miesta neskutočne rýchlo. Na zadné sa to ťahá aj na dvojke, trojke, bez nutnosti použiť spojku. Toto naozaj každá motorka nedokáže. Nie, že by to mal niekto skúšať alebo by to potreboval.


Keďže meriam 190 cm, mne osobne žiadna motorka zatiaľ nebola veľká. Táto mi je tak akurát. Ak by som chcel viac jazdiť v stupačkách, dal by som si ešte nadstavce na riadidlá tak 5-7 cm vyššie. Inak mi sadla do ruky parádne. Bawor robí motorky tak, aby všetko fungovalo perfektne, presne a zamatovo. Čo to presne znamená? Nuž, najskôr keď beháte okolo nej a vidíte ten agresívny dizajn, valce trčiace do strán, široké riadidlá a množstvo ovládačov, máte chvíľu pocit, že je to monštrum, čo s vami pozametá. 




Ale tento pocit potrvá iba do ukončenia prvých pár kilometrov. Ak ste motorkár, ktorý si s motorkami naozaj rozumie, po prvej jazde budete mať pocit, ako keby bola táto mašina s vami zrastená. Je to nie len tým rovným a pohodlným posedom, ale najmä ovládaním, veľmi hladkým, ale zároveň silným chodom motora, neskutočne pohodlným podvozkom a riadením. Ona tá motorka chce veľmi jazdiť zákruty a vie to neskutočne. Ako bývalý okruhár viem, čo znamená rýchly prejazd zákrutou. 


Človek často bojuje s motorkou pod sebou, aby urobil rýchly a bezpečný prejazd. U GS-y to neplatí. Stačí pár chvíľ a začnete si k nej v zákrutách dovoľovať a hneď vidíte, s akou ľahkosťou to ide. Verte mi, že schováte do vrecka aj veľmi veľa tzv. „dočahovačov“, ktorí sa len snažia a snažia, aby konečne šuchli to koleno o zem a pritom im uniká pointa. Tou je, že na ten veľký náklon musia mať aj relatívne vysokú rýchlosť. Čo je, pochopiteľne, na cestách v premávke aj veľmi nebezpečné. Nuž, na veľkej GS-e sa určite tiež dá hodiť držka, ale ak nemáte v hlave nasrané, budete sa zabávať, budete rýchli aj zbesilí aj pokojní, aj poturistikujete, aj pošportujete. Toto všetko dohromady ponúka iba máloktorá motorka. V tom je jednoznačne na celosvetovej špičke.




Poďme ešte k nejakým konkrétnostiam, ktoré ma potešili. Tých je oveľa viac, ale aj pár drobností, ktoré nepotešili:


Quickshift

Rýchloradenie je urobené parádne. Ale pozor, nepoužíval by som ho neustále. Toto však nie je vec iba tejto konkrétnej motorky, týka sa to všetkých. Preraďovanie hore, alebo dole bez spojky nie je dobré robiť pri ustálenej rýchlosti. Napr. idem 50 na trojke a švacnem tam 4 a potom 5 bez spojky. Trhne to značne a ja mám pocit, že to tomu motoru a hlavne prevodovke trochu ubližuje. Radenie hore bez spojky odporúčam pri akcelerácii – čím rýchlejšej, tým lepšie. Vtedy to krásne preruší ten ťah motorky, ďalší stupeň zapadne hladko a ideme ďalej. Smerom dolu zase treba nájsť tie správne otáčky motora, aby to tam bez spojky skočilo hladko. Inak dôjde opäť k nepríjemnému trhnutiu a toto by som určite nerobil, pokiaľ nehodlám ničiť prevodovku. 




Displej 

Je perfektný, farebný a kontrastný, vidieť na ňom všetky údaje aj na prudkom Slnku. Motorka ponúka viaceré režimy - palivové mapy. Od Enduro, cez Road, až po Dynamic PRO. Hádajte, ktorý som mal zapnutý na ceste? Jasné, ten posledný menovaný. Vtedy sa dá využívať skutočný potenciál toho ležatého monštra. Opatrnosť s rukoväťou tu musí byť samozrejmosťou, lebo ako som spomínal, už od veľmi nízkych otáčok to chce ísť na zadné. 




Nastaviteľný podvozok

Výška aj tuhosť. Aj pri najvyššej tuhosti je motorka dostatočne komfortná. Veľmi sa mi páčilo, čo som zažil iba na málo modeloch, že počas prudkého brzdenia prednou brzdou sa predok takmer vôbec „nepotápa“. Elektronický podvozok to brzdenie dokáže okamžite rozoznať a vytuhne. Paráda! Zvuk s fabricky montovaným (za príplatok) Akrapovič-om je super. Príjemne buble na voľnobeh, pri vyšších otáčkach neobťažuje. Jasné, je tam strčený vyberateľný dB killer, ten ale zrejme nebude nikto vyberať, hlavné tí z nás, ktorí sa chcú občas previezť aj do Rakúska. Tam sa totiž decibely merajú aj pri bežnej kontrole na ceste a ak to nesúhlasí s TP, rovno im ho môžete nechať aj s mastnou pokutou.




Tri plastové kufre 

Majú dostatočný objem, pravý má polovičný ako ľavý kvôli výfuku, zadný sa dá zase jednoduchým systémom vnútornej páky zväčšiť. Ak tam chcete zmestiť integrálu, musí byť stále nastavený v tej väčšej veľkosti. Žlté a červené páčky otvárania a odnímania sú výborne vymyslené, všetko funguje ako má. 


Predný plexi štít 

Je nastaviteľný mechanicky kolieskom, využíval som nastavenie často. Na diaľnici som ho mal úplne hore kvôli lepšej ochrane pred vetrom, na okreskách a v teréne zase úplne dole, nech mám lepší prehľad.




Tempomat

Je už u týchto motoriek takmer štandardom, zrejme nikto ju nebude mať bez neho. Ovádanie je jednoduché, intuitívne a funguje to výborne. Je to skvelá vec pri dlhom cestovaní, keď si aj pravá ruka môže trošku oddýchnuť, ale nie len ruka. Ak máte udržovať stále konštantnú rýchlosť na diaľnici, takmer neustále musíte mrkať na rýchlomer a korigovať rýchlosť plynom. A to unavuje oči aj mozoček.




Terén? 

Áno, GS-a ho prejde v pohode, ľahší aj ťažší. Všetko je však hlavne o pneumatikách a u takýchto cestných na ťažší terén rovno zabudnite. Povedzme si rovno, väčšina majiteľov bude GS-u používať hlavne ako cestovateľský stroj na dlhé vzdialenosti po asfalte a vybehne len občas do šotoliny a mierneho terénu. Ani tá jej hmotnosť nie je do terénu veľmi vhodná. Nechcel by som to dvíhať zo zeme! Jasné, lepšie je nepadať. Ale kto v teréne nepadá, ten sa tam snáď ani nezabaví.


Perfektné denné svietenie

Ou, skoro som naň zabudol, a tiež na automatické prepínanie na plné svetlá! Plus tie bočné prídavné svetlá, super!




Prvý drobný problémik sa týka iba nás vyšších. Rám motora (alebo ak chcete: padáky) po stranách sú tak blízko tibie (to je tá hrubšia kosť od kolena dole – viem to preto, lebo som ju mal na šrot rozlámanú), že najmä ľavú som si tam trieskal hlavne pri stavaní motorky na bočný stojan.


Druhá vec je trochu závažnejšia, ale zase, tiež som sa z nej neposral. Táto výbava má aj keyless systém a po vypnutí motora by sa malo dať bez kľúča otvoriť viečko nádrže. Čuduj sa svete, mne to nešlo. Tak som študoval manuál, čítal, hľadal, až som zistil, že elektromagnetický mechanizmus je pokazený. Zašiel som teda k dílerovi a ten mi nádrž otvoril manuálne dvomi skrutkami zhora (torx – takýto nájdete pre tento prípad aj pod sedadlom), doplnili mi palivo a objednal nový mechanizmus. Bohužiaľ, ako som sa dočítal, nie je to až tak výnimočný jav u týchto “bezkľúčových” motoriek. Ono, keď nad tým tak uvažujem, ten keyless je fajn fičúrina, ale u motorky to nepotrebujem. Hlavne keď mám kufre a vždy si tam dávam prilbu. Do kufra ten kľúč aj tak musím strčiť mechanicky.




Ale viete, čo je ozaj paráda? Že šírka riadidiel, zrkadiel, motora s rámom a postranných kufrov je takmer identická. Čiže kam sa zmestíte motorom a riadidlami, zmestíte sa aj kuframi!! A tá motorka má šírku tak akurát, že ešte sa ako-tak dá zmestiť medzi autá v kolónach. Veľký palec hore za toto, bawor!


Na záver. Hmm. Kúpil by som si túto motorku, ak by som uvažoval o niečom v tejto cenovej kategórii? Jednoznačne ÁNO. Dôvod je jednoduchý. Nie je to ani pekný displej, ani výkon a krútiak, v podstate nič konkrétne. Je to len to, ako táto mašina funguje ako celok. Uhladený, silný ťah motora, skvelý podvozok a riadenie, malý rádius pri otáčaní, ťažisko nízko a ten pocit „kráľa ciest“, ktorý som mal, vždy keď som vyrazil z garáže.



Text: HMT, Foto: Marek Varga