BMW R18 First Edition - Američan v smokingu?
Na pohľad, na prvé chyty a prvé minúty okolo, je mašina, ktorú BMW vo svojom marketingovom menu zaradilo ako Heritage, veľmi blízko americkej predstave, nazvime to prémiových cestovných roadsterov. Bližšie skúmanie detailov už odkrýva malé rozdiely a pokým oči stále vidia luxusné americké stroje, plné chrómu a iných ozdôb, prsty už cítia nemecký cit pre detail a povrchové spracovanie solídnych materiálov. Je to naozaj veľmi podobné, ale ja, človek európsky potvrdzujem, že BMW je na dotyk úctivejšie a postráda hrubosť američanov ukrytú pod lesklým outfitom.
Stačili prvé kilometre, aby som prehodnotil titulok, resp. jeho významové poňatie. Pôvodne to malo znamenať, že americky vyzerajúca motorka vyrobená nemeckou značkou, je proste vizuálne uhladenejšia a smoking mal predstavovať skutočný vonkajší vzhľad. Počas testu došlo k reinterpretácii významu na “smoking v američanovi” alebo viac duchovné “európske zrkadlenie”. Nakoniec zostal “američan v smokingu”, pretože ja tomu rozumiem tak, že BMW má v rámci vyvíjajúcich sa trendov, v úmysle osloviť novú cieľovku a tento názov vnímam ako čitateľsky najzrozumiteľnejší. S tým, že smoking sa pri R18 zďaleka netýka len vonkajšieho dizajnu.
K veci - R18 vyzerá fantasticky. First Edition ešte podpisuje jedinečnosť spracovania, napr. design option chrome vytvára naozaj robustnú atmosféru, hlavne pokiaľ sa oprú kolená, to tvoje o to chrómové z výfuku. 1802 cm3 veľký motor s dvoma valcami v boxerskom zápase jednak výborne koriguje ťažisko a jednak vyzerá až vulgárne veľkolepo. Masívne trubky, naozaj krásne spracovaný, odkrytý kardan, Roland Sands Design doplnky, vedrá chrómu a skvelé tvary a spracovanie, … nuž, za 24.985€ sa ochkalo všade, kde som sa s motorkou objavil.
Má tempomat, ktorý nebudeš používať. Nie preto, že by nefungoval, naopak, pracuje dobre, ale preto, že nechceš ani na sekundu prísť o 91 koní a 158 Nm pod pravým zápästím! Vďaka nulovým stratám z prenosu výkonu cez pevný kardan na zadné koleso, je reakcie na otočenie plynu okamžitá, miestami až agresívna, záleží však ako agresívny si ty na plyne. A rovnako záleží, či máš radšej Roll alebo Rock! Tí citlivejší si nastavia November Rain od Guns N Roses a môžu mestským bulvárom prdkať so slzou v oku. Rock je jazdný režim, ktorý ti okrem štýlového nápadu ho takto pomenovať, otvára bránu k veľmi netradičnej forme jazdenia na tomto druhu motorky.
Rock je sviňa - provokatívne nestavená reakcia na plyn a podanie výkonu je v kombinácii s nízkym ťažiskom a 345 kg vážiacim strojom tak dobré a mašina tak ovládateľná, že ťa onedlho začne riadne srať, že jediným obmedzením pre ešte rýchlejší prejazd zákrutou, sú extra nízko položené stupačky, resp. hlásiče náklonu pod nimi. Rozumiem, že k Rock-u sa hodí ohňostrojové iskrenie a v serpentínach na kopci alebo mestských kruháčoch to pôsobí efektne, ale brzdí to. Mimochodom, pozdravujem vodiča šedej BMW M3, bolo to pekné spoločné, i keď krátke Rock-ovanie. Jazdné režimy Roll a Rain? Pokiaľ raz skúsiš Rock, proste sa k NSYNC nevrátiš!
Napriek všetkým, možno tvrdo vnímaným opisom vyššie, BMW R18 je nastavené tak, aby aj onen Rock bavil každého. Už aj ten kopanec doľava ihneď po naštartovaní, keď ti motor hegne motorkou alebo trasenie riadidiel na voľnobehu pri čakaní na semafóre, to všetko vyzerá drsne, ale funguje uhladene, čisto, poddajne. Z R18 vyžaruje silná, dominantná elegancia, ktorá však nie je prehnane vtieravá. Američania hrajú podľa mňa najlepšie divadlo, sú skvelí zabávači a dajú svojmu publiku oveľa citeľnejší jazdecký punch. Nemec jazdí uhladene, dokonalo, priam citlivo reaguje na všetky ovládače od páčok spojky, či brzdy, radenia rýchlostí až po zvuk výfuku, ktorý je skvelý, ale stále dostatočne kultivovaný. A čo chceš ty ako budúci majiteľ tohto druhu motorky?
BMW R18 First Edition ma oslovilo veľmi pozitívne. Je to mašina, ktorá bez urážky, tvrdo skopírovala americký štýl jazdenia, resp. toho ako to zvonku vyzerá. Doplnila alebo skôr vytvorila nový druh pocitu z jazdy, pretože tam vložila to svoje, nemecké, precízne a užívateľsky oveľa príjemnejšie. Zrejme je to to, čo bude chcieť väčšina dnešných frajerov - ovládateľnú, výborne vyzerajúcu retro motorku, ktorá zaujme okolie. Ja si kladiem otázku, či sa dostanú aj k poznaniu, o čom je BMW Rock? Pokiaľ áno, zatlieskam a poprajem perfektné spolužitie.
Uzavrel by som to vysvetlením, že BMW R18 naozaj považujem za Američana v smokingu. Vyzerá ako Amerika, má štýl ako Amerika, ale pokým si Amerika vyhrnie rukávy na značkovej teplákovej súprave, nahodí kapucňu a odpáli na asfalte break dance, R18 si popraví hodvábny límec a dokonale odstepuje rockovú polku v rytme BMW.
Autor: Marek Varga, Foto: autor