Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5Kráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Honda CB1000R 2021 Black Edition - Machines R Us

Honda CB1000R 2021 Black Edition - Machines R Us

Opäť ma raz zaujali marketingom popŕhlené vyjadrenia, tentokrát na oficiálnych internetových stránkach motocyklov značky Honda. Ten všemožný spôsob ako veci spraviť v očiach ľudí krajšími vďaka vhodnej štylizácii a výberu slov. Honda však okrem slov použila aj štetec a farbu a na trh poslala svoje litrové CB-čko v démonickej čiernej, ktorému dala prívlastok Black Edition.


Honda CB1000R je síce obratný naháč, ale žiada drezúru superšportu Fireblade. Je to ako jedno telo - jeden stroj. Žiadne koleno viac od nádrže ako je nutné, žiadne nepripravené prsty na páčkach, ani žiadne kochanie sa krajinou a obzeranie počas jazdy. Len jeden smer, jedna linka a sterilná, ultimatívna rýchlosť v dokonalej presnosti. Pokiaľ hľadáš slobodu na tejto motorke, tak si ju kur** musíš najskôr chytiť!


Black Edition sa vizuálne veľmi podarila. Okrem typického červeného znaku na nádrži a snáď i jazdcovho svedomia, je čierne úplne všetko, zrejme aj vzduch v pneumatikách. Blackie, ako som ju pracovne nazval, svojim drzým vizuálom vyráža zuby aj vlastnej nečiernej sestre, klasickej CB1000R, ktorá napríklad v zhovievavej farbe ruže v prechode, vyzerá vedľa Blackie ako kvetovaná zástera na mínovom poli. Blackie je vojak špeciálnej jednotky plniaci príkazy a valce palivom presne tak, ako znie pôvodné zadanie. Ako znie rozkaz!


Páči sa mi nahrbený, muskulatúrny profil, rovnako široká zadná 17” pneumatika (190 mm), páči sa mi aj fakt, že čierna opticky zoštíhľuje a dáva CB-čke viac atletickosti, ale vo výsledku stále vyzerá ako bojové plemeno psa so širokým hrudníkom a malým zadkom bez chvosta. CB1000R všeobecne, podľa mňa, chýba proporcionálna ladnosť a celkové vyváženie v priestore. Čierna jej veľmi pomohla, ale stále je to oveľa viac efektívny stroj, ako umelecké dielo, ktoré by vás malo emocionálne rozbiť len vďaka svojmu dizajnu.




A výfuk! Aj ten sa mi páči. Sériové prevedenie, samozrejme v čiernej, je invenčné a dokonca aj zvuk, ktorý z neho ide nie je na zahodenie. Nepodarili sa však zvody výfuku, ktoré čudne odstupujú od motora, vytvárajú priveľkú medzeru a pripomínajú mi scény z béčkových hororov, kde si zombíci držia mimo tela vlastné črevá a snažia sa vyzerať konfekčne. Umiestnenie EČV zas vnímam veľmi pragmaticky a tento “záves” mi nijako neruší celkový vizuálny dojem, naopak, vnímam ho ako pokrokový.




Presnosť je vraj výsada kráľov. Táto teória však hovorí o dochviľnosti ľudí a aj o tom, že prísť načas vyjadruje úctu k druhej strane, hodnú samotných vladárov. Honda CB1000R nie je kráľom, ani kráľovnou, je to trooper, ktorý rozumie iba mechanickej presnosti na základe jasných príkazov. Zahne, preklopí, akceleruje, super brzdí, ovláda sa ľahko a rýchlo. Reaguje okamžite, je sofistikovaná v každom smere. Zhrnuté a podčiarknuté, je to stroj a vyžaduje, aby sa stal strojom aj jej jazdec.




Napriek veľmi dobre ovládateľnosti, Blackie samotnú rýchlosť vcelku slušne maskuje a stačí sa dynamickejšie (žiadne preteky) rozbehnúť v meste z križovatky a po 300 metroch, pozerajúc do spätného zrkadla, nerozumiete prečo autá za vami stále stoja, keď na semafóre bola zelená? Presuny na tomto stroji sú síce fyzikálne uchopiteľné, ale z pohľadu dopravy/premávky, z pohľadu vodičov v autách, či na iných presúvadlách, ste jednoducho čiernym satanistom na kolesách, ktorý ilegálne zakrivuje časopriestor.




V serpentínach na kopci ste v sedle a za riadidlami doma už po pár náklonoch. Ľahkosť s akou sa na tomto stroji jazdí je skvelá, ale spôsobuje rýchly nárast dôvery a tým rýchlosti samotnej, čo nie vždy korešponduje so skutočnými schopnosťami človeka, ktorý ho riadi. Na páčku spojky zabudnete takme okamžite potom ako si osvojíte radenie cez quickshifter v oboch smeroch, ktorý pri razantnom zrýchľovaní pukal jednu rýchlosť za druhou tak efektívne, až som si po chvíli pripadal trochu zbytočný. Brzdy sú výborné! Posilovač možno prisilný, ale dobrý na to, aby ste ďakovali výrobcovi za povinné ABS. Nebyť tejto elektroniky, ste na papuli 3 krát týždenne.




Jazdné režimy otvárajú možnosti a brány k výkonom a nebude trvať dlho, kedy sa už z režimu Sport nevrátite späť, pretože si myslím, že presne korešponduje s existenciou a fungovaním tejto motorky - bez kecov, ihneď, presne! Máte to tak tiež? Budete si rozumieť! Ono IHNEĎ sa do vás chirurgicky zavŕta v momente, kedy si plná sila 145 koní a 104 Nm vyžiada audienciu v obmedzovači. A aj v tom pološialenom spektre, znie 4 valcový liter absolútne nenútene, prirodzene a vytvára dojem, že takto to mal od detstva a červené pásmo otáčkomeru ho prekvapí asi ako hrocha nárast hmotnosti.




Honda CB1000R Black Edition je technicky veľmi dobrá, vďaka čiernej edícii vizuálne zaujímavejšia a dokáže pracovať veľmi cielene. Nazval by som ju silne disciplinovanou bez ohľadu na výsledok, pretože nedokáže pripustiť, že by bol iný. ako dobrý! Keď som si pustil Faithless a ich Machine R Us, akoby som jazdil na CB1000R Black Edition. Machines R Us



Autor: Marek Varga, Foto: autor