Honda CB650R - 650 chutí, mi chutí
V mojej zatiaľ pomerne krátkej jazdeckej “kariére” som mal možnosť vyskúšať si už zopár strojov. Honda CB650R je však prvou ochutnávkou sveta štvorvalcov. Takže, ako mi chutila nová CéBéčka? Hmm…na viacero spôsobov. Kyslo, horko, sladko, ostro/slano, no najmä umami.
Kyslo
Dizajnom je to šedá retro myška, ktorá nepúta na seba prehnanú pozornosť a nehrá svojimi prehnanými krivkami, že má dvakrát toľko koní ako v skutočnosti. Vyzerá naozaj dobre, ladne, športovo, no nekričí “ahááá tu som, pozri”. Nedá sa povedať, že by bola prehnane kyslá, ale rozhodne to nie je vyzývavá talianka, ktorá už pri prvom pohľade ukazuje svoje karty a tromfy. Svojou strohou výbavou CéBéčka technokrata neohúri, no nemá nič čo netreba a má všetko čo treba a tak mi to dokonale vyhovuje. Fakt kyslá je spotreba, 4.2 l / 100 km pri (naozaj) kultivovanej jazde? Veď to je normálne nuda!
Horko
Zvyknutý na moje cestovné enduro, ktoré vytlmí skoro každú nerovnosť som si musel nejakú chvíľu zvykať na športovo ladený tuhý podvozok. Tak áno, nie je to ten môj starý dobrý gauč a po dlhej jazde sa na človeku mierne prejaví tvrdšie sedenie a športový posed. Tlmenie nerovností jej nejde najlepšie, avšak aj pri väčších nerovnostiach stíha povrch kopírovať, neuskakuje a pekne si drží stopu, takže na šport je to paráda. Z hľadiska komfortu je jemne horká chuť tuhosti na svoju kategóriu v zdravých medziach a je na nej možné absolvovať aj dlhšie výlety. Musím si byť však vedomý toho, že keď po jazde zleziem z motorky, hneď budem vedieť, že som išiel na motorke a tak to má podľa mňa byť.
Sladko
Lineárny priebeh štvorvalca je jednoducho sladké vozenie. Zvuk motorky je príjemný, akurát hlasný, akurát tichý, vyvážený a bez vibrácií. Obec, tachometrových 55 km/h, piaty kvalt, okolo 3000 otáčok sprevádzaných jemnosťou a uhladenosťou. Aj v týchto nízkych otáčkach narozdiel od dvojvalca pracuje veľmi príjemne a vie sa neponáhľať, čo mám naozaj rád. Máloktorá výkonnejšia motorka vie jazdiť aj v nízkych rýchlostiach takýmto spôsobom. CéBéčka to rozhodne "umí".
Ostro/slano
Za dedinou podradím do dvojky a skrútim pravú ruku ako koreničku. Stisnutá zadnica, pritlačené stehná, sklopené torzo o nádrž, pevný úchop riadidiel a zrazu mám pocit, že sa mi korenička vysypala a solím tomu v pár sekundách pomerne vysoko nad limit. Každý, kto ma pozná vie, že soľ a korenie milujem a zrovna vysypaná korenička je môj splnený sen. Je to však len pocit a ten po čase opadne, pretože si človek uvedomí, že CéBéčka robí len to, čo chceš aby robila, nič navyše. Koreníš a solíš len toľko, koľko chceš a na koľko sa cítiš. Pomerne ostré a vyvážené brzdy tiež pridávajú na dobrom dojme.
Umami
Tento pojem je slovami ťažko definovateľný, no vo svete chutí umami predstavuje “dobrú, príjemnú chuť”. Jednoducho to, čo očakávam od motorky. Viem, že ráno na ceste do práce v meste ma nebude neustále kopať a dávať mi najavo, že je ráno a že "si ma skoro zobudil, ešte si chcem pospať" a že "sa mi nechce zase behať po meste" a "nudím sa, poďme niekde inde”. Viem, že mi dokáže odpustiť moje jazdecké chyby a nebude ma za všetko len trestať štýlom "haaa jake si drevoo, tu máš odo mňa ako darček pozdrav so stromom pri ceste, lebo nevieš poriadne dávkovať plyn“. Viem, že ma finančne nezruinuje ani pri dlhodobej prevádzke. A viem, že keď chcem, tak sa na nej v rámci mojich schopností vybláznim do sýtosti na okreske, či na okruhu i keď tam už naozaj len zo zábavy. Po necelých dvoch týždňoch testu však viem, že by som rovno bral litrové dvojča CB1000R, ktoré poskytuje defakto rovnaký balík, no s väčším výkonom a samozrejme aj cenou.
Všehochuť
Honda novou CéBéčkou spĺňa moje predstavy a očakávania, je to jednoducho Honda. Je to presne ten všestranný naháč s ktorého kúpou to nepokazíš. Každý si na nej nájde tú zložku chuti, ktorá mu chutí a chutiť bude dlhé roky. V môjho pohľadu je to stroj vhodný aj pre začiatočníka, ktorý by chcel už väčší výkon 70 kW pri 12 000 otáčkach, no zároveň nechce motorku, ktorá je prekypuje vysokým krútiacim momentom v nižších otáčkach 63 Nm pri 9 500 otáčkach. Výhodou štvorvalca je práve to, že keď nechcem, nemusím a idem si piánko. Keď chcem, podradím pár kvaltov a letím. Pri cene 7 790 eur s DPH je to teda skvelá voľba pre každého, kto hľadá športovejšie vozenie spojené so štýlovým retro dizajnom. Keďže radové štvorvalce sú ohrozený druh, najmä v tejto kubatúre, je tiež vhodná pre každého komu vyhovujú dve tváre tejto koncepcie.
Autor: Christián Varkonda, Foto: autor